Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgevarde


irene

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest PaperCut

Jeg hadde tenkt å ta den samme turen selv, men etter å ha tatt noen turer utenfor løype her nede i lavlandet (Åmot/Simostranda), så droppet jeg det.

Vi fikk 40-60cm nysnø over natta for ikke lenge siden. Igår gikk jeg opp skiløype for ungene og selv med ganske brede fjellski synker jeg ca 30cm ned. Er det samme på høyfjellet tror jeg det kan bli mye slit.

Hva med skredfare i dette området? Det var vel stor skredfare på Gausta - og de var trolig en del av samme snøfall som her og Høgevarde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke vært på Ble de siste dagene , regner med at forholdene etter snøfallet er de samme som på Norefjell.

Har derimot tilbrakt romjulsdagene på Knutefjellet. Der er det fastere når du kommer over 800 meter. I tillegg hadde det gått ras på tre steder hvor jeg aldri har sett ras før. Dette var i sør / sør-østvendte hellinger.

God tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra skisenteret på ca 800 moh lille nyttårsaften og returnerte neste dag. Fra toppen av slalombakken var det stakemerking inn till Høgevardehytta. Over tregrensen var det hardt og skavlete, men fint å gå. Nedoverbakkene ble derimot i overkant spennende. Ikke tegn til skredfare.

Fra Tempelseter er det oppkjørt løype til noen hundre meter fra toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den merkete løypa fra Tempelseter er veldig trygg i forhold til ras. slak og fin. Den siste biten opp til toppen kan kanskje være skredfarlig, men opp til Høgevardehytta er det greit.

Vanligvis er det enda finere å gå til Gråfjell eller Ranten fra Tempelseter, men jeg ville ikke gått på Ranten dersom det er mer skredfare enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.