Gå til innhold
  • Bli medlem

G3 Ace på ekspedisjoner og toppturer?


Elinev

Anbefalte innlegg

Jeg går på friluftslivsfolkehøgskole der det er kombinasjoner av både ekspedisjoner og toppturer. Ettersom jeg verken har fjellski eller telemarkski, og ikke har råd til å kjøpe begge deler, falt valget derfor på å kjøpe lette telemarkski som fungerer også på ekspedisjonsturer. Har kjøpt både bindinger og sko (Hammerhead bindinger og Scarpa T2 i sko), men er litt usikker på hvilken telemarkski som egner seg best.

Mange har anbefalt G3 Ace, ei ski som er veldig lett og dermed ikke -så- tung å gå med (stort pluss), men som også har fine kjøreegenskaper. Tror dere disse vil fungere på ekspedisjonsturer også? (vi skal blant annet på en 10dagerstur til Svalbard) Har ikke greid å finne ut om G3 Ace er smørbare, eller om man bare kan bruke feller på de.

(Er selvsagt klar over at det vil bli litt tyngre å gå med telemarkski og telemarksko enn med vanlige fjellski- og sko)

Blir glad for alle tips, råd og egne erfaringer, da jeg ikke kan så mye selv!

Eline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du er vel klar over at de skia passer dårlig i skispor :))

Til den prisen (6000.- hos sportsnett)vil jeg mene at du kunne fått noen ok brukte både fjellski og toppturski.

Det går selvfølgelig an å bruke feller på de, men det blir elendig framdrift. Smøring vil slites fort av ved skare og isete føre, da det ikke er smørelommepå slike ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace er nok et bra valg, men jeg ville også vurdert Dynafit Haute Route Plus Womans. Sjekk linken så får du litt mer info.

Jeg har de siste årene gått mye i fjellet , og også toppturer. I det siste har det blitt toppturer for nedkjøringas skyld, og da blir utstyrsvalget forskjellig fra "vanlige" fjellturer. I og med at du allerede har kjøpt bindinger og sko, så bør du nok satse på en ski av typen ace etc. da får du en lett ski, som har mye bedre kjøreegenskaper, enn vanlige fjellski. Ulempen er selvfølgelig at disse typer ski ikke har smørelomme, og du må mest sansynlig burke feller hele tiden. Åsnes har et par modeller som kan gi deg litt smørelomme, men er usikker på hvor mye. Det er i allefall bortkasta og montere hammerhed på et par fjellski, og gå med T2 sko.

Jeg har gått en del lange anmarsjer til diverse toppturer. Den lengste er vel ca 15-16km, før oppstigninga starta. Hadde da pulk og telt med også. Jeg gikk da på G3 Saint.ski, med G3 targa access bindinger og T2x sko. Funka supert. Er litt mer usikker på en 10dagers på svalbard med samme utstyret. Men mitt tips er å sjekke ut dynafit-skiene. De har en del lette modeller, som er laget for lengere turer i bratt terreng, og som samtidig har gode kjøreegenskaper. Du bør finne ut hva som eer det viktigste for deg. Gå egenskaper, eller kjøreegenskaper. Hvis gåegenskapene, inkl vekt, glid/feste osv er viktigst, vil du nok ende opp med "fjellski", men hvis kjøreegenskapene er viktigst, vil topptur/lette alpin/telemark/randoski være tingen.

Når det gjelder Åsnes sine modeller med fellelås, så har jeg testa Ingstad-skiene. Monterte et par rottefella super-telemakrbindinger på dem, med oppbygningsplate for å ha dem til akkurat det formålet du skisserer. Endte opp med å "gi dem bort" etter 2 turer, da kjøreegenskapene var rævva, og gliden likeså. fant ut at det var bedre å gå med plaststøvlene, saint-skiene og feller. Utfordningen med fellelås, smørelomme, glid osv, kombionert med kjøreegenskaper, er at man ofte må ha litt lengde på slike ski, og det gjør at de blir litt vanskeligere å styre, enn for eks litt kortere toppturski.

Lykke til.

http://www.dynafit.com/uk/15/675/48302-Haute_Route_Plus_Women.html

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Topptur-/telemarkski/Dynafit-Haute-Route-Plus-163cm09_10-10019.aspx

http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?itemid=108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for begge svar!!

Så på begge skiene du kom med linker til, Skogy. Synes kanskje Cecilie Fjellski så noe smal ut til å kunne brukes til nedoverkjøring? Eller tror du de vil fungere med de skoa og bindingene jeg har kjøpt? De ligna forøvrig litt på noen ski jeg har sjekka ut fra Åsnes - Storetind - en modell som er litt tyngre og bredere. Ser ut til at begge skiene går an å ha kortfeller montert på, noe som vil være en fordel når man går (bedre glid)?

Synes Dynafit skiene så veldig lovende ut, men lurer på om 170 cm kanskje er litt for kort for meg... Er 175 cm selv, og har blitt anbefalt ski på ca samme lengde, men for alt jeg vet kan det jo funke med 170 også. På beskrivelsen står det "better wax absorption", betyr det at den kan smøres også, i tillegg til feller? Er det etter din/deres mening en bedre egnet ski enn G3 Ace?

Er fremdeles takknemlig for alle svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lengden på skiene, så vil jeg tippe at 170 er bra til deg. De fleset dynafit skiene har stort sett 178cm som lengts emodell, med unnatak av 2 modeller. Det er letter å manøvrere en kortere ski, enn en lengere, men hvis du skal gå mest "flatt" vil jo en lengere ski være med retningsstabil. Dynafitskiene er vel mest laget for ekspedisjoner som er mer "klatre"-orienterte i den forstand at de er laget for skiferdesel i bratt terreng, og dermed også laget med egenskaper som gjør at de kan være korte. jeg er selv 179 og bruker nå G3 Tonic 177cm. Funker perfekt. Har også gått litt lengere anmarsjer med disse, inkl t2x sko og feller, og det funker bra. men som sagt vil turer der det stort sett er flatt gi en noe tyngere tur med feller, enn uten. Ser ut som at Dynafit har egenskaper som gjør at du kan smøre dem, men har ingen erfaring med dette. Ulempen med dynefit er at du ikke kan bruek hammerheadbindingene, da skiene er laget med festehull for dynafitbindinger pga av at kjernen er "hul".

Da vil jeg kanskej satsa på g3 sine modeller. Et tips er å ta kontakt med vpg.no. De holder til på oppdal, og har god greie på både g3 og dynafit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med dynefit er at du ikke kan bruek hammerheadbindingene, da skiene er laget med festehull for dynafitbindinger pga av at kjernen er "hul".

Dette vet jeg nå ikke helt om stemmer. I alle fall ikke på alle Dynafitski. Jeg har Dynafit Se7en summits med G3 Targa Ascent bindinger. Skiene kommer uten festehull, så de må borres opp på lik linje med andre ski.

Har for øvrig 178 og er 184 høy. Veldig godt fornøyd for toppturer. Er ikke det beste for lengere flate etapper, så hvis mulig, dvs. at jeg ikke allerede er midt inne i fjellet en plass, vil jeg alltid velge fjellski (Åsnes Amundsen i mitt tilfelle om dagen) på den typen turer.

Elinev, har du vurdert å kjøpe noe brukt utstyr til en billig penge? Jeg tror jeg ville sett på vanlige fjellski med tilhørende støvler/sko til Svalbardturen, forutsatt at dere skal gå en del, og ikke henge etter scooter eller bare gå korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er usikker på hvilke dyenfitski som kan brukes med andre bidninger enn dynefit, men det skal ikke være vanskelig å finne ut. Vet at noen modeller kun kan bruks med dynafit. Også enig i at det sansynligvis vil være en bedre løsning for en 10dagers svalbardtur og satse på fjellski og lærstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg driver og vurderer å kjøpe brukte fjellski nå, strever bare litt med å finne passende ski og til en billig nok penge :roll: Evt så kan jeg jo kjøpe ski som åsnes storetind, eller cecilie fjellski sammen med de skoa og bindingene jeg har kjøpt til nå, men det er kanskje en dårlig kombinasjon...? Ettersom begge er smørbare, kan de iallefall brukes på de lengre ekspedisjonsturene vi skal på. Hui, dette ble vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg :shock: Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20331906

Linken over er til et par Åsnes Rago som er forgjengeren til Amundsen-modellen. Vet ikke om de er solgt, men vil mene det kan være et godt alternativ som det ene skiparet der det blir hovedsakelig bortovertur. Har selv den modellen med kortfell og er meget fornøyd. Det er en av de mest brukte ekspedisjonsmodellene til Åsnes.

Rottefella supertelemark med wire er ikke lenger i produksjon, men Sportsnett selger Voile 3 pin for ca. 1300.- Litt usikker om man kan bruke de uten wire, som jo er en fordel for å unngå gnagsår.

Det kan kansje være like greit med et par Riva eller Chillibindinger som man nå får tak i for et par hundre kroner brukt.

Får du fjellski til den prisen, har du jo fortsatt mange penger igjen til bakkeski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.