Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Skogseidvatnet


Vidda

Anbefalte innlegg

Hei og god jul alle sammen.

Jeg drar til skogseidvatnet en ukes tid 6 jan for å prøve røye lykka. Det er første gang jeg drar dit for å fiske. Noen som har noen erfaringer å dele? Når jeg har kikka på gradestokken de siste dagene så ser jeg den kryper nedover mot 25 blå, så siden jeg er der primert kun for å fiske så kunne jeg tenkt meg å leie en hytte i nærheten. Noem som vet om noen som leier ut?

Takk for svar og godt nytt år alle sammen. Måtte nyåret bringe mange fine naturopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hører med Lars Orra på vengstunet hyttegrend, så har han leiligheter, hytter og hus.

Sidene hans har vært nede tror jeg. Men prøv denne adressa: http://rlb.no/hytte/info/843

Han har også båter til utleie, tror det var 150kr dagen for båten. Han har også fiskekort.

foruten han så kan man leie hus og båt av mr Skogseid. Har ikke tlf hans lenger, men bare søk på skogseid.

Lars Orra er største grunneier i vannet, og en hyggelig kar. Er nok størst sjans å få plass hos ham. Mange bestiller ett år i forveien i sesongen, som er januar og februar.

Skulle vært der nå i januar jeg også, men drøyer det pga kulda. Ikke lett å fiske der når det er is. Isen er sjeldent veldig bra.

Har vært der 4 år på rad, og i fjor fikk vi brukbare fisk. Flere over 5kg, og min største røye på 6180g. Det som er artig med vannet, er at fisken ikke er så stor pga oppdrettsanlegg av smolt i vannet. Det har vært kjemperøyer der i all tid. Det samme gjelder nabovannet.

Husk 100m regelen fra merdene. De lokale liker ikke at folk fisker i nærheten av disse. Fisk uten for hytten som ligger bortenfor annlegget. Det er her røya går opp for å leke. Fisk på 10-12m og ha med en liten dregg.

Ha gjerne opp mot 40 maggot på en krok når du fisker, og relativt store blinker.

Her er en kjapp rapport fra årets tur. http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=42757&st=0&p=476040&hl=skogseid&fromsearch=1entry476040

Ligger også en film på Youtube, bare søk på råmundsen. Ligger masse info om røyefiske på skogseid på fiskersiden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for kjempe nyttig svar. var i kontakt med lokalkjente nå i dag og de kunne fortelle at det ikke hadde lagt seg is på vannet. ble også fortalt at hvis isen i det hele tatt kommer så kommer den i slutten av januar. så får håpe jeg slipper unna isen.

Har du noen erfaring med fiske der oppe nå som været er såpass kaldt? har det noe å si iforhold til bettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Virker som Fiskekongen har endel erfaring fra Skogseidvatnet så jeg drister meg til å spørre.

Har planlagt en tur til Skogseid i uke 3 og isen har lagt seg. Har du noen tips om utstyr og hvor det kan lønne seg å borre hull i isen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær forsiktig på isen der. Sjeldent den legger seg, og sjeldent den er noe bra.

Fisk ca 20m fra hytta som ligger til venstre for merdene ved anlegget. På ca 12m dyp. Ikke fykkfiske, fisken står tett som haggel på bunn. Med undervannskamera så vi 20-30 fisk på en radius på 3m fra kameraet. Fisket foregår på ett varp, og fisken må trigges til å bite. Med andre ord, kun fisk som er kroket inne i munnen teller som fanget fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store blinker er gjerne tingen. Titicaka eller hva de nå heter er gull. styr unna de på 98mm, da disse slår ut under tilslag og dårlig kroking. 68mm er ypperlig. Det er en drøss maggot som gjelder, og har ofte hatt på over 40 maggot på en krok ;)

Fra Vengstunet er det vel ca 10min kjøring. Kommer litt an på i hvilken side av anlegget dere kjører. Regner med at dere ikke kjører helt ned til anlegget, da eier her har sluttet med utleie av båter for ett år siden. Og ikke er sugen på å ha andre der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst veldig bra is der nå. 20cm stålis. De største puggingene er ikke kommet på land ennå. Ser ut som om det blir en tur på meg allikevel, reiser i morra :)

Skal prøve å legge ut oppdateringer på bloggen min hvis folke er interresert i å se hvordan fisket går. Blir nok vanskelig å slå persen min på røye på 6180g, men jeg skal gjøre ett iherdig forsøk. Det blir nok uansett ny pers fra isen....

bloggen min ligger på www.raamundsen.net bloggen er ganske ny, og håper å få dratt litt mer liv i den nå etterhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.