Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova som lekker!


dfence81

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Min kjære Optimus Nova som har vært med meg i 4-5 år for første gang begynt å fuske litt! Jeg var i Femundsmarka i November og pumpet trykk i flasken da jeg så at det drøp bensin fra selve brenneren. Det er litt vanskelig å avgjøre akkurat hvor lekkasjen er, men mulighetene begrenser seg vel selv. Jeg håper og tror at det kun har gått en pakning ved justeringsskruen, men det er mulig at det kan være verre enn som så.

Er det noen som har erfart lignende?

AL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske at de har repsett til nova på XXL... Men det finnes flere typer repsett hvor noen kit inneholder mer enn andre.. Du får demontere brenneren og finne ut hva du vil bytte, og se om de har det nødvendige på XXL..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg kjøpte siste generasjon av Nova tidlig i mars 2010 og fikk prøvd den nå i påska. Tidligere har jeg brukt første generasjon av Nova i snart 10 år, og den har fungert knirkefritt så langt. Forbaulselsen var derfor stor når jeg skulle slokke brenneren ved å snu flaska på (slik jeg alltid har gjort, og som bruksanvisningen sier jeg skal gjøre), og brenneren ikke ville slokke/brenne ut. Normalt tar dette inntill ett min, men på den nye brenneren gav jeg opp etter 15 min..... de siste 10 minuttene virket det som den skulle slikke flere ganger, men fikk nytt drivstoff "i siste liten" utallige ganger :)

På meg virkere det som det kan være en lekkasje rundt drivstoffslangen der den går inn i pumpa, slik at det presses drivstoff inn i slangen som går til brenneren så lenge det er trykk på tanken og såpass mye drivstoff at pumpa står "under vann". Er det noen andre som har opplevd noe av det samme :?:

I tillegg sliter jeg med koblingen mellom drivstoffslange og pumpe - hurtigkoblingen. Det går forholdsvis greit å koble til slangen, men jeg må bruke mye makt på å demontere den igjen. Etter tre dagers bruk ser jeg at pakningen må skiftes :cry:

Noen som har lignende erfaringer, eller gode råd til hvordan dette kan ordnes? Jeg må innrømme at jeg har mest lyst til å te den med til for handler og bare si "fiks det!", men er usikker på om noe slikt kan dekkes av garanti, eller om man må regne med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 forslag:

Hvordan er slangen på pumpa? Den skal jo ha en bøy som skal sørge for at fuelen kun hentes fra bunnen av flasken. Når du snur flasken skal slangen ligge klint opp i toppen av flasken og suge luft. Hvis bøyen er for slapp eller i feli retning, kan det hende at den suger fuel isedenfor luft.

Eller:

Har du husket å ikke fylle flasken for full? Jo mer fuel, jo mindre luft. Er luftboblen for liten, kan det være vanskelig å treffe den med slangen.

Eller:

Det er lekk der slangen går inn i pumpehuset. Da presses fuelen direkte inn gjennom pumpehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest tro på at det er lekkasje der drivstoffslangen går inn i pumpehuset. Slangen ser grei ut, den har riktig bøy. Men jeg ser den er både lengre og virker mykere enn på den gamle nova'en min uten at det trenger å ha noen betydning.

Med en flaske som er omlag trekvart full bør det være nok luft i flaska til at drivstoffslangen ligger i lufta nå flaska snus på "off". For å sjekke dette ekstra løftet jeg opp flaska litt i bakkant slik at jeg skulle være sikker på at drivstoffslangen lå "over vannet". Slangen er såpass lang at den når nesten i bunnen på en 0,6 ltr flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også siste utgave av Nova, og har samme problemet med at den tar inn små skvetter med bensin under slokking. Utrolig irriterende ettersom det typisk er igjen bensin i slangen selv om den ikke slokkes med dysa. Problemet forsvinner ved lavt bensinnivå, og kommer tilbake dersom flaska vippes opp i bakkant. Tror også som deg at det skyldes at den tar inn bensin der plastslangen går inn i metallet til pumpa. Noen forslag på hvordan det kan tettes?

Har lurt på å støpe med f.eks araldit eller plastisk stål. Noen som vet hva som har best heftevne? Andre forslag? Har også lurt på om det hadde vært mulig å bytta ut hele pumpestasen med en Omnifuel pumpe. Noen som vet hva slags overgang og eventuelt hvor det kan skaffes? Det blir vel greiest å bytte ut pumpe + slange vil jeg anta, så overgangen må jo bli ved inntaket til dysa.

Arnstein S. Lade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også gjerne hatt en kombinasjon av Nova brenner og Omnifuel pumpe. :) Jeg vil gjerne ha mulighet til å stenge en ventil før slangen kobles fra pumpa slik det er på Nova'n. Jeg ser for meg at det kan bli små lekkasjer når man kobler fra slangen på Omnifuel'en - det er fort gjort at det er et lite trykk igjen på flaska.

I dag har jeg pratet med forhandler og vi skal ta en prat over helga, det blir interessant å prøve en ny brenner/pumpe. Hvis problemene er de samme er jeg redd for at Nova'en blir liggende på hylla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis sluppet slike problemer. Faktisk kjørt med Nova i snart 10 år, og ikke hatt tull utover søl med hurtigkoblinga. Med regelmessig smøring (årlig), og veldig nøyaktig bruk har dette gått bra etter at jeg skjønte hvor lett det var å gjøre feil.

Har eksprimentert litt med en gammel Primus pumpe (hel aluminium), og erstattet pluggen på motsatt side av koblinga med en til Optimus.

Som lim/tettemiddel har jeg brukt Loctite 577 Dette tåler noe varme, og lar seg demontere.

Det har også kommet en "limstift" 561 som jeg har tro på, men bare testet på trykkluft.

Har forresten en ide om å bytte slange med kobling til en Kovea-type, og dermed få en Nova som går både på gass, og pumpe fra andre leverandører.

Regner med å komme tilbake til dette på primushjelpetråden.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips her dsk. Har lyst til først å prøve å tette lekasjen mellom koblinga plastslange-pumpehus. Billigste og enkleste løsning i første omgang. Og da funker ikke Loctite 577.

Trenger noe som kan støpe. Og da må jeg ha god heftevne til både plast og metall. Og metallet her er vel aluminium som ikke er det enkleste å støpe på. Samt at det må tåle bensin og trykk.

Grunnen til at jeg har utsatt å teste Araldit er at dersom det hefter bra til den ene flata men ikke den andre så sitter man plutselig med et større problem enn det man hadde opprinnelig. Har hatt tilfeller der Araldit ikke biter seg fast. Noen tips eller ideer? Ville feks rød Araldit være bedre ettersom det er mere flekibelt etter herding? Eller er det eget stoff som er beregnet for aluminium som også hefter til plast?

mvh. Arnstein S. Lade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.