Gå til innhold
  • Bli medlem

Førerapporter for M&R


essem

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt initiativet til å lage en side som prøver å holde oppdaterte opplysninger om skiføre og snøforhold :)LINK. Dette er et prøveprosjekt, det er gjort veldig enkelt nå i første omgang ved at det kan sendes inn en kort tekst og evt bilder på e-post. Erfaringene som høstes denne vinteren, våren og til sommeren blir avgjørende for om det blir noe tilsvarende neste vinter og om jeg evt tar det et steg videre f.eks med en sms/mms funksjon. Jo flere som bidrar, jo bedre blir resultatet til felles nytte.

I samme rennet tar jeg med denne siden som har hyppige oppdateringer om føret i området rundt Isfjorden-Åndalsnes-Innfjorden (som jeg opplever som kjerneområdet).

I skrivende stund er nok beste skiføret i denne delen av Romsdal. Lenger sør i fylket, og helst i indre strøk, er det dårlig med såle enda. Antageligvis litt bedre i ytre/midtre, men jeg skal ikke være skråsikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er beskjedne rapporter på siste døgns snøfall i skianlegga her i fylket.

Unntaket er Tusten i Molde som melder om 50 cm siste døgnet.

I Molde by (150 m.o.h.) har det kommet ca 30 cm siste døgnet, og på verandaen min måler jeg nå 65 cm tung nysnø. På gode steder i Moldeområdet vil jeg tippe det er enda noen desimeter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig bra, bidrar når jeg kommer dit.. Er det greit å gå på topper der i området nå, eller er det for mye løst å base i?

Enkelte topper er hyppig besøkte hvis ok vær. Gode muligheter for spor/brøytehjelp til Kyrkjetaket og toppene i Skorgedalen (Rauma) i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles altfor lite snø.

Før siste snøfall var det omtrent bart, slik var Middagshornet 26122009:

MerStein.jpg

SteinPaToppen.jpg

SteinPaEgga.jpg

På Sulen 25122009 var underlaget særdeles tvilsomt, med sukkersnø nede ved bakken, dette laget kollapset ved belastning, særdeles trasig med snø oppå dette.

På Middagshornet virket basen mye mer stabil, men der var det jo også stort sett bart helt ned på steinen og isholken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del plasser er det dårlig underlag, men det har kommet veldig mye snø par siste døgna i ytre strøk, f.eks. Ålesund og Molde.

I indre Romsdal er det god såle (kom tidlig i oktober) fra 7-800 m. Nonstind har vært bra i flere uker, men der er det noen km anmarsj på seterveg nå. Gode forhold er det også på toppene jeg nevnte lenger oppe i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har tatt initiativet til å lage en side som prøver å holde oppdaterte opplysninger om skiføre og snøforhold 8)LINK. Dette er et prøveprosjekt, det er gjort veldig enkelt nå i første omgang ved at det kan sendes inn en kort tekst og evt bilder på e-post. Erfaringene som høstes denne vinteren, våren og til sommeren blir avgjørende for om det blir noe tilsvarende neste vinter og om jeg evt tar det et steg videre f.eks med en sms/mms funksjon. Jo flere som bidrar, jo bedre blir resultatet til felles nytte.

I samme rennet tar jeg med denne siden som har hyppige oppdateringer om føret i området rundt Isfjorden-Åndalsnes-Innfjorden (som jeg opplever som kjerneområdet).

I skrivende stund er nok beste skiføret i denne delen av Romsdal. Lenger sør i fylket, og helst i indre strøk, er det dårlig med såle enda. Antageligvis litt bedre i ytre/midtre, men jeg skal ikke være skråsikker...

Så langt har dette vært en suksess med høyt aktivitetsnivå. Svært nyttig og artig for oss brukere og bidragsytere men sikkert med en del jobb for administratoren…

Nå er det jo slik at forholdene kan endre seg fra dag til dag i fjellet, og en rute som kan gåes trygt en dag er ikke nødvendigvis trygg den neste. Etter hvert som sesongen skrider framover vil turmålene sikkert bli noe friskere enn til nå. Disse førerapportene kan leses av hvem som helst – kanskje er det på sin plass med en generell advarsel rundt forholdene generelt og skredfaren spesielt i den innledende teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har du rett i Thule, jeg skal legge inn ei info-boks med en tekst om det.

Vi har vært velsignet med mye fint kaldt vintervær de siste par ukene, så føremeldingene har vært hyppige. Jeg klarer fint å ofre noen minutter når det tikker inn en e-post, frekvensen har vært høyere enn forventet. Får evaluere når badetemperaturene er på sitt høyeste 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føreinfoen er en suksess, det kommer jo inn rapporter, og de er ofte av sorten med bilder som er veldig beskrivende.

Slik som det ser ut nå så er det fullt mulig hele sesongen blir møkk, pga relativt lite snø og kulden.

Av bildene i førerapporten så ser det jo ikke så veldig lovende ut når hele henget på Hogsvoren ramler ut helt ned mot bakken.

På en måte så kan en vel si, at i år har vi fått kontinentale forhold i fjellet her uti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som det ser ut nå så er det fullt mulig hele sesongen blir møkk, pga relativt lite snø og kulden.

Tja, så håpløst er det vel ikke. Hele oktober måned var knall i indre Romsdal i alle fall. Snøen som kom i jula med påfølgende høytrykk har jo gitt muligheter ute i kystfjella som en stort sett bare kan drømme om.....vi får ta det vi får :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Føreinfoen er en suksess, det kommer jo inn rapporter, og de er ofte av sorten med bilder som er veldig beskrivende.

Da la jeg ut melding nr 24, 21 av de har kommet i 2010. Det blir snitt på en melding pr dag, det er mye mer enn jeg hadde trodd at det skulle bli. Deee... deeee, ja, deee e jo flott deee, som Nils Georg ville sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da la jeg ut melding nr 24, 21 av de har kommet i 2010. Det blir snitt på en melding pr dag, det er mye mer enn jeg hadde trodd at det skulle bli. Deee... deeee, ja, deee e jo flott deee, som Nils Georg ville sagt :)

Og jeg som synes det har vært litt lite føremeldinger i det siste :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ser av førerapportene ( http://fjellinordvest.net/content/view/390/817/ ) at et stort ras har gått tvers over normalruta til Høgsvora, har aldri sett raset løpe helt ut i dalen på den måten. Turen til Hesten så for øvrig særdeles fristende ut……

Har ellers registrert at arrangørene av x2 i år gjør en vri og flytter arrangementet til Kvanndalen med bestigning av Nordre Sætretind/Kolåstinden, jfr trasévalg:

http://www.x2ski.no/page/boxcup

Det kan bli litt av et arrangement dersom forholdene klaffer. NRK har fattet interesse og skal sende en halvtimes program 1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flott med føremeldinger, skal følge med på de. Er det noen som vet noe om skredforholdene for topper som Brenibba, Kviteggja (1717), Skårasalen eller Kolåstinden? Har planer om noen av disse i påsken.

Brenibba kjenner jeg ikke. Når det gjelder de tre andre toppene du nevner er jo disse greie under stabile snøforhold. Samtidig er alle rutene rasutsatt under ugunstige snøforhold. Med de svært vekslende værforholdene vi har hatt den siste tida og sannsynligvis med nye snøfall i vente fram mot påske er det dessverre umulig å si noe sikkert om dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mye kan endre seg på en uke eller to.

Det betyr også at skredfaren kan øke - selv om det stabiliserer seg nå, kan for eksempel nedbør eller varme føre til at generell skredfare i området øker.

Selv om enkelte melder om stabile forhold en plass, så kan det være annerledes på et annet fjell ikke så langt unna.

Skredfaren kan også være veldig forskjellig som funksjon av tid på døgnet.

For eksempel kan det være stabile og flotte forhold i en østvendt side tidlig på morgenen, mens samme siden er farlig ved lunsjtider.

Som regel så er det også stor forskjell på snødekket som funksjon av kompassretningen.

I tillegg så er det også forskjeller som funksjon av høyde over havet.

Derfor må en alltid vurdere skredfaren akkurat i det området en er på tur, for akkurat den turen.

Selv om det er meldt generelt lav skredfare, så kan faren være veldig stor enkelte plasser til enkelte tidspunkt.

Mens Svein tok bilder av skredet på Hogsvoren, kjørte jeg brattheng i xxxdalen.

Det eneste jeg trengte å bekymre meg om var overflatesnøen, som hadde tendens til å danne rundballer.

(Men med Birdos så trenger jeg ikke å bekymre meg mye over det heller.. :mrgreen: )

Men det var varmt i solsidene, så rennene fra kanten og ned fikk være i fred - hadde jeg kjørt dem, ville jeg kanskje ødelagt dem for lang tid fremover, fordi mye av snøen ville gått ut.

Trysil er også er bra alternativ, anbefaler heller egentlig alle å dra dit, spesielt hvis det kommer mye nysnø, og det blir fint å kjøre heis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.