Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger til fjellski/lett telemark


omlm

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp bestilt meg et par Åsnes Ingstad med kortfeller, og trenger derfor nye bindinger. Etter mye research har jeg kommet frem til tre gode kandidater:

Volie 3pin med kabel - http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

Rottefella Super Telemark (helst med kabel) - http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-super-telemark-75-mm-fjellskibinding-5341.aspx

Rottefella Chili - http://www.sportsdeal.no/produkter/vinter/1164041278/bindinger/1225190354

Noen her med erfaringer? Jeg har selv gått lenge på Riva II som funker kjempebra for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Ingstad med Chili og syns selv den bindingen er hakket for drøy. Jeg har lekt med tankten om å kjøpe Storetind Carbon for å sette Chilien på og ha en lær-kjøreski. Ikke det at jeg ikke kjører telemark på Ingstad, men selv om det er en gåski med gode kjøreegenskaper så er det jo ikke akkurat en "kjøreski". Av de du har funnet fram så syns jeg at det er Voile sin som ser ut som den kjekkeste.

Om du skal på langtur er det dessuten en god forsikring å ha både vidje og tre-pin. Da har du alltid to uavhengige løsninger som holder deg fast i skien. Super Telemark fantes med vidje før men jeg vet ikke hvorfor de har slutta å lage den. Super Telemark alene har jeg null og niks erfaring med, men jeg har hørt litt snakk om såleknekk. I hvilken grad noe slikt er et problem har jeg ikke den videste anelse om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikken her i Kristiansand påstår de at de skal kunne skaffe Super Telemark med vidje (er ikke så sikker på at de klarer det, men men...). Skia er ikke ment å være kjøreski, men ta meg ned på høvelig vis når anledningen byr seg :) For lengesiden hadde jeg Super Telemark uten vidje montert på Åsnes Sondre Telemark. Har aldri opplevd tegn til såleknekk, så jeg er ikke så redd for det. Men det kan jo være forskjell på skoa?

Jeg holder og en knapp på Voile sin. Liten og lett, med vidje. Har bare aldri sett den, eller hørt noe om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikken her i Kristiansand påstår de at de skal kunne skaffe Super Telemark med vidje (er ikke så sikker på at de klarer det, men men...).

Klarer de det må du for Guds skyld gi en lyd! :)

Det er nok flere her inne (meg inkludert) som er interessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej!

Började telemark med Åsnses Sondre och 75 mm bindningar som fungerade bra på tur och toppbestigningar

för 20 år sedan.

Tänkte köpa ny turutrustning men vill även använda de till lättare telemarks åkning.

Kan man använda Rottefella NNN BC Manual till telemark?

http://www.skidsport.nu/vinter/nordic/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3276&Aid=3099

Har gått över till Randonne för tuffare backar men saknar Telemark.

Har även låga plastpjäxor men vill ha något bra som fungerar för tur oxå.

Något som har förslag för bra skidor?

Tittar på

Fischer 109

Åsnses: Nansen, Ingstad, Amundsen

Hälsningar

Lars, snart Svalbard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Började telemark med Åsnses Sondre och 75 mm bindningar som fungerade bra på tur och toppbestigningar

för 20 år sedan.

Tänkte köpa ny turutrustning men vill även använda de till lättare telemarks åkning.

Kan man använda Rottefella NNN BC Manual till telemark?

http://www.skidsport.nu/vinter/nordic/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3276&Aid=3099

Har gått över till Randonne för tuffare backar men saknar Telemark.

Har även låga plastpjäxor men vill ha något bra som fungerar för tur oxå.

Något som har förslag för bra skidor?

Tittar på

Fischer 109

Åsnses: Nansen, Ingstad, Amundsen

Hälsningar

Lars, snart Svalbard

Ja, det kan du. Jeg har kjørt endel med mine urgamle Atomic, med Rottefella telebinding, og med ymse

av rottefellas wirebindinger.

Så, da jeg kjøpte Ingstad, valgte jeg Rottefella Supertele med wire og oppbyggingsplater.

4 mnd. senere kjøpte jeg meg Åsnes Taiga markaski, med NNN BC binding.

Hadde jeg prøvd NNN BC før kjøpet av bindinger, ville dette blitt valget.

Bindingen er stabil nok. Det er skoene som blir det springende punktet.

Muligens kan du også se på magnumutgaven av denne bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har endelig alt utstyr kommet i hus. Nå gjelder det bare å få montert tingene skikkelig. Noe spesielt jeg bør være observant på? Jeg har i tillegg til skiene og bindingene kjøt et sett med Rottefella 10mm oppbyggingsplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har endelig alt utstyr kommet i hus. Nå gjelder det bare å få montert tingene skikkelig. Noe spesielt jeg bør være observant på? Jeg har i tillegg til skiene og bindingene kjøt et sett med Rottefella 10mm oppbyggingsplater.

Hei. Ble det Åsnes Ingstad? Vær klar over at denne skien ikke har stålplate for feste av binding, det er kun "tre". I følge min "ekspert" hos den lokale sportsbutikken, må du da ikke bruke 2-komponentlim, kun vinterlim og ikke skru for hardt til. Bruker du 2-komponent eller et annet knallhardt lim, kan du risikere at skruene graver seg et digert hull i skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ble det Åsnes Ingstad? Vær klar over at denne skien ikke har stålplate for feste av binding, det er kun "tre". I følge min "ekspert" hos den lokale sportsbutikken, må du da ikke bruke 2-komponentlim, kun vinterlim og ikke skru for hardt til. Bruker du 2-komponent eller et annet knallhardt lim, kan du risikere at skruene graver seg et digert hull i skia.

Tusen takk for tipset!!! Har skaffet til veie vinterlim og lover å være forsiktig med strammingen av skruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.