Gå til innhold
  • Bli medlem

leteaksjonen på finse 28.12.09


ksakk

Anbefalte innlegg

Har fulgt denne leteaksjonen i media for han som skulle gå fra finse til kongsberg. Det jeg spør megselv om etter dette er om denne er ett resultat av overivrige pårørende eller om den faktisk var berettiget. Problemet ligger i lovnaden om daglige tilbakemeldinger til de hjemme pr mobiltelefon, noe som stort sett viser seg å være umulig å følge opp. Vedkommende som var meldt savnet virket å være vel utstyrt og klar for den turen som han ønsket å gjennomføre. Kanskje vedkommendes prårørende burde gå til innkjøp av en spot eller satelittelefon for å spare samfunnet for unødvendige kostnader. Bare for å igjen være helt klar på det, jeg dømmer ikke den som var meldt savnet og skulle gjerne ha gått den turen på akkurat samme måte, jeg tenker på overivrige pårørende som ikke er like fjellvante og kan tenke seg det at det er en helt reell mulighet å bli værfast i en eller flere dager på vinterfjellet. Det var tross alt mange dager til han på tur skulle komme til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er delvis enig med ksakk, men vil snu det litt på hodet. Jeg blir ofte forundret når jeg leser i media at politiet uttaler rett som det er at den/de savnede er fjellvant og godt utstyrt. Når man går alene så er man ikke verken fjellvant eller godt utstyrt når man stoler på mobiltelefon i høyfjellet. Det har vært utallige leteaksjoner de siste årene på grunn av dårlig mobildekning.

Selv går jeg mange og lange turer i fjellet både sommer og vinter. Jeg har tatt konsekvensen av at det egentlig ikke er spesielt lurt å gå alene og har alltid med meg både kart og kompass, gps, Spot Satelite Tracker og satelittelefon. Dette både for egen sikkerhet og ikke minst for å kunne gi beskjed om noe skulle skje eller om jeg skulle bli forsinket i forhold til planene. Det sparer både meg selv, min familie og andre for unødig engstelse. En annen sak er at hvis man skal gå flerdagers turer i fjellet så må man ikke gi beskjed om at man kommer hjem feks torsdag kl. 11.25. Mye kan skje og det trenger ikke være dramatikk som ligger bak en forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

enig i at mobiltelefon ikke kvalifiserer for "godt forberedt/velutstyrt"

Er det noe vits å gå med sikringsradio? Er usikker på rekkevidden, men tipper yaesuen min klarer opp mot 10km....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe vits å gå med sikringsradio? Er usikker på rekkevidden, men tipper yaesuen min klarer opp mot 10km....

I områder med mykje aktivt skogbruk, kan det vera ei sikkerheit, for der er det gjerne gode gjennomsnakkstasjonar og lyttevakt på desse kanalane. Men på fjellet er det så godt som bare i jakta at nokon lytter på sikringsradioen.

Rekkevidda er heilt avhengig av terrenget. I fri sikt, er rekkevidda mange mil. Utan fri sikt kan rekkevidda i verste fall vera nede i nokre få hundre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sjølv nyleg ute å gjekk dette strekket og forholda er brukbare (19-21des). Imidlertid var føret, og vêret, slik at det ikkje gjekk særleg fort. Vi starta på ettermiddagen frå finse og gjekk 3 timar til det vart mørkt, dagen etterpå brukte vi så 5-6t til Krækkja.

Når det gjeld mobildekning, er det faktisk ganske bra på dette strekket, men ingen dekning midt på. Basestasjonen på Finse dekker heilt fram til og med Brattfonnvatnet, og basestasjonen på Halnekollen dekker eit lite stykke nord for Drageidfjorden. Det dreier seg om 8-10km mellom desse to stadane som ligg heilt i skyggen. Resten av strekket har frå god til varierenda dekning, og det er sjølvsagt små områder utan dekning (f.eks. lågt i terrenget, eller inne i teltet!). Finse-Krækkja er ca 26km ifølge DNT. Ifølge telenors deknignskart har du dekning heile tida, så kanskje ikkje rart folk trur det er ok å ringe alltid. Men her var det snakk om anna kvar dag, så ikkje heilt urealistisk (men problematisk ved lite framdrift, som i dette tilfellet). Normalt skal du likevel kunne klare å få sendt melding minst 1 gong til dagen på strekket Finse-Kongsberg, men då må du utnytte dekningsområda som faktisk eksisterer. SPOT, satelitt-telefon eller PLB vil vera å foretrekka.

Når det er sagt, kan det vera ganske "røft" å gå på fjelelt på denne tida av året. Har noko skjedd, kan det stå om lite tid. Ikkje alle søk-/ redningsaksjonar kan bli unngått, eller bør unngås. Blir terskelen for høg før ein meldar frå, kan det gå meget galt. Her er nokre som kanskje ikkje hadde klart seg, med mindre hjelp vart sendt ut (19-20.des):

http://www.aftenbladet.no/lokalt/1132492/Overlevde_i_soveposer_i_en_snoeskavl.html

Mobildekning vart redninga - sjølv om den var variendane/svak (Området dekkes frå Hilleknuten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

I områder med mykje aktivt skogbruk, kan det vera ei sikkerheit, for der er det gjerne gode gjennomsnakkstasjonar og lyttevakt på desse kanalane. Men på fjellet er det så godt som bare i jakta at nokon lytter på sikringsradioen.

Rekkevidda er heilt avhengig av terrenget. I fri sikt, er rekkevidda mange mil. Utan fri sikt kan rekkevidda i verste fall vera nede i nokre få hundre meter.

Ja det er sant, og man velger sjelden hvor uhellet skal skje.... men hva med Røde Kors eller andre nødkanaler - radioen er jo ikke begrenset til sikringsradiofrekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man ikke skal ta mediaoppslag veldig seriøst, mye kan være sagt, gjort og vurdert uten at det kommer frem i lyset.

Personlig er jeg helt tydelig; melder når jeg er i mål (om turen er planlagt 5 eller 15 dager), iverksett tiltak på den 8. eller 25. dagen etter planlagt sluttdato!!

Tør man ikke dra på tur uten all mulig teknologihjelp for å informere, bli hjemme (til dere med all verdens info-kanal-forslag) Har egentlig dere vært på FRISK tur, eller kun surfet etter mer eller mindre teknologireserver :lol::D

Vær nå ihvertfall svært tydelig ovenfor de hjemme.

Tror, uten å vite, denne saken kun var informajonssvikt

Hardangervidda på langs i skiftet desember/januar er som regel det råeste man gir seg ut på her til lands :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Tør man ikke dra på tur uten all mulig teknologihjelp for å informere, bli hjemme (til dere med all verdens info-kanal-forslag)

Dette er noe av det mest dustete jeg har sett foreslått her på forumet.

Har egentlig dere vært på FRISK tur, eller kun surfet etter mer eller mindre teknologireserver :lol::D

og med dette mener du hva?

Hver og en får bestemme for seg selv hvor grensene går, hva slags informasjonsmekanismer og/eller teknologiske hjelpemidler de velger. For meg er det naturlig å dra nytte av ny teknologi som gjør det sikrere å gå alene på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det mest dustete jeg har sett foreslått her på forumet.

og med dette mener du hva?

Hver og en får bestemme for seg selv hvor grensene går, hva slags informasjonsmekanismer og/eller teknologiske hjelpemidler de velger. For meg er det naturlig å dra nytte av ny teknologi som gjør det sikrere å gå alene på tur.

Hold deg hjemme du PaperCut, du TROR....jeg VET :lol:

Ønsker deg et riktig Godt Nytt År!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hold deg hjemme du PaperCut, du TROR....jeg VET :lol:

Ønsker deg et riktig Godt Nytt År!

Haha, er du forumets narr eller noe?

Godt nytt år til alle på fjellforum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med Røde Kors eller andre nødkanaler - radioen er jo ikke begrenset til sikringsradiofrekvenser.

Det er ingen radiokanal med organisert lyttevakt i fjellet. Så dersom du er avhengig av radiokontakt med mor di når du er på tur, får mor di vera med deg. Bruk i så fall ein radiokanal du har konsesjon på, slik at du ikkje er til hinder for redningsaksjonen som leiter etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det er ingen radiokanal med organisert lyttevakt i fjellet. Så dersom du er avhengig av radiokontakt med mor di når du er på tur, får mor di vera med deg. Bruk i så fall ein radiokanal du har konsesjon på, slik at du ikkje er til hinder for redningsaksjonen som leiter etter deg.

Så du sier at hvis jeg hadde endt opp i en situasjon hvor en leteaksjon ble satt igang etter meg, så må jeg passe meg så jeg ikke sender på en nødkanal? Brilliant..

Jeg har sjelden behov for å kontakte mora mi når jeg er på tur (hun er sjelden med), men er det bare dere tøffinger her som skal spikke fliser og rakke ned på de som synes det er greit å benytte teknologi i sikkerhetsøyemed?

Håvard, neste gang - kanskje du kan forklare HVA du vet, som jeg bare tror - og svare på direkte spørsmål når det er DU som er uklar?

Nå er diskusjonen langt utenfor topic, så dere får evt holde på videre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i siste innlegget fra PaperCut. Selv etter snart 40 års erfaring i høyfjellet både sommer og vinter synes jeg det er greit å ta sikkerheten på alvor. Det er synd at slike som Håvard skal ødelegge en seriøs meningsutveksling her med "kjekkas-prat". Det hender faktisk at det må letes etter "tøffingene" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinelig PaperCut og snømannen ;-)

Jeg håper for PaperCut's og snømannens del at de ikke utfordrer H.vidda på denne tiden.

Både for deres egen sikkerhets del, for eventuelle redningsmenn/kvinners del og ikke minst for evt pårørende :-)

Kjekkaseri er vel å utfordre en av landets friskeste turer, uten kunnskap, evner og psyke; vel å merke uten å tørre å gjøre det uten kommunikasjonsbehov med omverdenen. (Generelt grunnlag, ikke denne enkelte episoden nå i jula)

Helt greit med all verdens kommunikasjonsmidler, men la ikke det trigge "unødvendige" leteaksjoner pga at de ikke funker!!

Uansett typer teknologiske hjelpemidler/kommunikasjonsmidler man benytter, alt kan skjære seg.

Skjærer det seg, syns jeg fortsatt det ikke skal trigge "unødvendige" redningsaksjoner. Det er tross alt et Helvete for de som evt må ut å lete etter en i drittvær også, stort sett på dugnad....

Personlig hadde jeg blitt flau, såfremt en redningsaksjon kom blåfrossen til meg i mitt varme telt.

Og såfremt du er i tvil PaperCut; vinterfjellet vet jeg det meste om, såfremt noen her til lands vet det meste om det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard: Gjør oss den tjenesten at du avslutter norgesmesterskapet i selvskryt nå. Uansett hvor rutinert og dyktig du tror du er, så viser historien oss dessverre at noen av noen av verdens- og noen av norges dyktigste og mest erfarne fjellfolk har omkommet i fjellet. Ulykken kan ramme alle. Til dere andre som i likhet med meg selv ikke har så store tanker om oss selv som Håvard har: La oss kose oss i fjellet og ivareta sikkerheten for oss selv og andre på beste måte. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss kose oss i fjellet og ivareta sikkerheten for oss selv og andre på beste måte. God tur!

Dette handler ikke om skryt eller selvskryt, kun om fornuft. Det mangler du tydligvis ganske så mye av.....

Og du ivaretar sikkerheten for redningsmannskap ved å sitte å kose deg i teltet i uvær, mens det letes etter deg??

Du snakker om ALTER EGO !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg holder litt med Håvard her.

Hvis du absolutt skal gå alene over Hardangervidda på denne tiden, men ikke kan gjøre det uten å måtte gi lyd fra deg hver dag (noe som ikke alltid er mulig) burde du tenke deg nøye om hvor vidt du virkelig burde gå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Cerberus!

Har kommet noen pm'er med samme synspunkter.

Jeg er delvis enig med ksakk, men vil snu det litt på hodet. Jeg blir ofte forundret når jeg leser i media at politiet uttaler rett som det er at den/de savnede er fjellvant og godt utstyrt. Når man går alene så er man ikke verken fjellvant eller godt utstyrt når man stoler på mobiltelefon i høyfjellet. Det har vært utallige leteaksjoner de siste årene på grunn av dårlig mobildekning.

Selv går jeg mange og lange turer i fjellet både sommer og vinter. Jeg har tatt konsekvensen av at det egentlig ikke er spesielt lurt å gå alene og har alltid med meg både kart og kompass, gps, Spot Satelite Tracker og satelittelefon. Dette både for egen sikkerhet og ikke minst for å kunne gi beskjed om noe skulle skje eller om jeg skulle bli forsinket i forhold til planene. Det sparer både meg selv, min familie og andre for unødig engstelse. En annen sak er at hvis man skal gå flerdagers turer i fjellet så må man ikke gi beskjed om at man kommer hjem feks torsdag kl. 11.25. Mye kan skje og det trenger ikke være dramatikk som ligger bak en forsinkelse.

snømannen er tydligvis enig han også, for siterte innlegg er første svar i denne tråden, og den er helt på linje med undertegnedes meninger.

Betrakter derfor snømannens senere innlegg kun som krangling fra en med 40 års turerfaring som han selv sier, men akk fortsatt i trassalderen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Og jeg har jo fått mange PM'er som sier at jeg burde blitt kronet til konge osv..

Jeg er fullt klar over at mine innspill her ikke er så konstruktive som de burde være, men makan til amatørmessig nedrakking og mangel på diskusjonsteknikk er det lenge siden jeg har sett.

Håvard, hvis du skriver hele forståelige setninger (fungerer best når man skal skryte av seg selv), svarer på direkte spørsmål og lar være å tillegge andre meninger de ikke har, så kan dette bli ganske greit. Jeg er enig i mye av det du sier, men du presenterer det på en passe ubehagelig og krass måte. Du setter deg selv høyt, og latterliggjør snømannens (og min) erfaring, meninger og holdninger - uten å vite noe som helst om oss. Med en slik holdning så driter jeg i om du heter Lars Monsen eller Cecilie Skog.

Cerberus - jeg tror de fleste er enige i det du sier, og Ragnar takk for nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at hvis jeg hadde endt opp i en situasjon hvor en leteaksjon ble satt igang etter meg, så må jeg passe meg så jeg ikke sender på en nødkanal? Brilliant..

Jeg har sjelden behov for å kontakte mora mi når jeg er på tur (hun er sjelden med), men er det bare dere tøffinger her som skal spikke fliser og rakke ned på de som synes det er greit å benytte teknologi i sikkerhetsøyemed?

Røde kors sine kanalar er ikkje å rekne som nokon nødkanal. Dei er forbeholdt Røde kors, og Røde kors kan bruke dei som dei lystar, altså både til øvingar og redningsaksjonar.

Dersom du tar med deg radio på tur for å kunne få radiokontakt med eventuelle leitemannskap, meiner eg fortsatt at du skal basere deg på ein kanal du har lov til å bruke. Dersom du har lov til å bruke sikringsradio, vil eg anbefale kanal 1. Dette er ein nødkanal og fleire av redningsetatane har han tilgjengeleg, også redningshelikopter. Dersom du ikkje har lov til å bruke denne, greier nok politiet å skaffe ein radio som har den kanalen du er på. Dersom du kjem i nød, eller har grunn til å tru at nokon er ute og leiter etter deg, skal du halde deg til denne kanalen.

Kva kanal du har bestemt deg for, skal du så gje beskjed om på same måte som du gjev beskjed om kvar du reiser og nr du har planlagt å vera heime att. Gjerne skriftleg, slik at ingen misforståelsar skal inntreffe. Dersom det vert ein redningsaksjon etter deg, kan redningsmannskapet enkelt sende ut patrulje til frittliggande punkt i terrenget og prøve å kalle deg opp, og eventuelt etablere lyttevakt, på den kanalen du har gjeve beskjed om. Søk med helikopter eller fly er også mogleg dersom været tillet det. Dersom du har bestemt deg for ein kanal som Røde kors disponerer, vil ikkje Røde kors kunne bruke denne kanalen i redningsaksjonen, fordi han vert brukt til å prøve å få radiokontakt med deg. Då har du faktis gjeve Røde kors eit handikapp alt før redningsaksjonen er satt i gang, og det er ikkje til din fordel.

Men når det gjeld å tenke sikkerheit, bør du nok i fyrste omgang fokusere på korleis du ikkje skal koma opp i situasjonar der andre må leite etter deg. Det er ikkje utan fare å leite etter skituristar når veret er slik at desse får problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.