Gå til innhold
  • Bli medlem

Turski for bruk både i og utenfor løyper.


kennethj

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ski etter å ha vært uten i ca 15 år..

Som følge av dette har jeg begynt å skumme markedet litt for å se om jeg finner noe for meg.

Noen fakta:

Mann på ca 190cm og rundt 100kg

Normalt god kondisjon, går ofte med tung oppakning.

Ønsker å gå både i og utenfor oppkjørte løyper.

Har hund, så stålkant er vel ikke optimalt..

Noen tips til hva jeg bør velge?

Jeg har ikke tenkt til å blakke meg fullstendig, og håper å få ski, staver, bindinger og sko for under 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil gå en del i "fabrikkspor" er Breidablikk alt for brede.

Har ingen erfaring med bikjer, men ser mange bruker stålkantski med forsiktighet.

Tror jeg i første omgang ville vurdert Åsnes Vikafjell med fellelås og 3/4 stålkant, dette er et moderat og rimeligere alternativ.

Om du seinere vil ha tøffere fjellski vil fortsatt Vikafjell bli førstevalget på mange turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært en runde innom Intersport, G-Sport og XXL.

Intersport og G-Sport ville begge anbefale Vikafjell, men med en annen støvel enn de har i standardpakka til 2499,-

På XXL ville de pushe på meg en pakke med Atomic Mountain BC, også her med en annen støvel enn i standardpakka som kostet 2299,-

Jeg tror jeg ender opp med å velge Intersport sitt tilbud, rett og slett fordi jeg tidligere har måttet reklamere på en vare kjøpt der, og reklamasjonen gikk så bra som det overhodet kunne.

Jeg kunne nok tenkt meg litt mer spenn i skiene enn det Vikafjell gir, men det er vel greia med fjellski, at man ikke får optimalt spenn i skien..

At Vikafjell har stålkant bare på deler av skien er positivt, det gjør risikoen for å ødelegge potene på bikkja litt mindre, men nå er han jo i utgangspunktet ganske forsiktig rundt ski og staver også så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna Anatomic Mountain. Jeg har dårlige erfaringer med de skiene. Vikafjell har fått gode tilbakemeldinger her på forumet og i tester.

Planlegger du hovedsakelig å gå i vanlige løyper, og noen ganger på fjellet, ville jeg heller gått for et par markaski med stålkant, slik som Fischer Powerlight eller Åsnes Holmenkollen, og heller kjøpt en enda kraftigere fjellski hvis du får bruk for det. Du kan oppleve at Vikafjell blir litt for "lett" på fjellet, samtidig som den er for "tung" i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Åsnes Amundsen i fjor. Tenkte på kombinasjon løype og utenfor. Fant raskt ut at det var mye artigere å gå utenfor løypa, angret i ettertid at jeg ikke kjøpte meg bredere ski. For å ikke snakke om i år, da jeg har fått hund - for liten enda til å være med på skitur - men etter hvert en utfordring med stålkanter og hund. På sikt tenker jeg Åsnes Breidablikk. Mer eller mindre samme skia som natoplanken, men uten stålkanter.

Du har ikke mulighet til å låne ski av noen? Prøve først og deretter se ann hva du vil satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.