Gå til innhold
  • Bli medlem

Ortovox Orange snøspade 299,- på XXL: erfaringer?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp, håndtaket(poppnaglen) røyk under første turen forrige vinter.

Etter noen små undersøkelser viste det seg at det bare var limt på ei slags nagle der, men har nå satt på ei skikkelig nagle, og det ser ut til å virke.

Forøvrig ville jeg gått for en spade med Aluminiumsblad hvis du skal bruke spaden til noe mer en å ha den sammen med søkestanga under toppturer. Denne spaden bruker jeg kun på toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Ortovox Orange i et par år nå og det har vært greit nok. Syntes ikke den var god til å flytte snø når det ble litt mengder.

Har fått meg Avitech ifra G3. Det var noe helt annet! Selvfølgelig koster den litt mere zloty, men utstyr som en god spade kan bety forskjellen i knipa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke spaden til?

Hvis det stort sett er av typen ting som å grave sittegrop i marka er nok ortovoxen helt ok.

Hvis du skal bruke den til litt skikkelig arbeid der du an møte på islag i snøen eller feks i skred er den relativt ubrukelig.

Man kan si hva man vil om at plastspader tåler mye, men det hjelper lite når de bare spretter unna i møtet med hard snø og is.

I slike forhold er det kun spader av metall som gjelder, jeg har også g3 avitech og er kjempefornøyd med den.

Har prøvd en god del forskjellige, og endte lett opp med en ny av den samme da jeg rotet bort den gamle.

Den er noen hakk dyrere enn ortovoxen, men det er vel verd det. Dessuten er den på ukens tilbud på vpg.no, så da slipper du unne med bare 500.

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Skredutstyr/Spader/G3-Avitech-Shovelspade-10122.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ortovox Orange selv. KJøpte den rett før påske 2009 så har bare testet den litt da.

Gikk fint å bruke på llitt gammel snø og litt isaktig snø ned mot bakken. Har dog vært forsiktig og hugget inn 4-kant før jeg bender får å løsne. Ikke noe jeg kan klage på så langt.

Finnes sikkert bedre spader, en bra aluspade varer sikkert lenger hvis man bruker den mye i hard snø.

For mitt bruk er det å lage enkel sitteplasser, spa vekk litt snø ved bålplass, evt lage en liten kuldegrop i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den blå utgaven min er lik (identisk av utseende hvertfall, og plastblad), så bøyde jeg min på første turen. Det var rundt påsketider, men var forsiktig med å bende synes jeg. Bladet holdt, men skaftet bøyde seg. Fikk ny hos G-sport, den har holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.