Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpine vinterbestigninger solo


frostlimit

Anbefalte innlegg

Jeg kommer å ta en uke eller langhelg ut av kalenderen sist i Januar og tenker å dra til et alpint fjellområde å klatre. er ikke så kjent i Norske områder men tidligere vært i Jotunheimen og Hardangervidda. Kommer å dra alene og har lyst på noen klatreutfordringer som Storen og Austedalstind etc. Er det noen med erfaring fra dete området eller andre som har noen forslag. Ønsker desidert klatring, gjerne kombinert med ski på adkomst?

Ha en god jul

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Storen alene om vinteren høres seriøst ut, uansett rute ( har ikke hørt om noen som har gjort det tidligere ) . :shock:

Det kommer helt ann på snøforhold og slikt, Storen alene vinterstid kan være alt fra herlig til mareritt. Har du tilnærmet klink is overalt og stegjern og økser deretter, kan det være Nirvana, har du løs is eller mye snø og stor skredfare selv i superbratte heng vil det være et mareritt. Det finnes ingen fasit for vinterbestigninger, men det viktigste er å vite når det blir for vanskelig eller utrygt, samt klare å snu (hvis det er mulig :D ) selv om toppen "bare" er 100 høydemetere lengre oppe.

Hurrungane er ikke veldig skivennlig, det finnes seff mange fine skiturer der også, men ofte er det for bratt og for klønete da det kan innebære mye sleping av tunge ski og støvler.

Av veldig alpine "ski"turer jeg har vært på hvor jeg i det minste har brukt skiene et godt stykke på vei er:

Snøhetta-traversen, er du solo er det kanskje lurt å stoppe på Hettpiggen og dra tilbake over midt og Stortoppen, da får du en flott skitur ned igjen også (sett fra deg ski på midttoppen evt. Stortoppen). Dag 2/3/4 kan du bruke på Hettpiggen, snørenna ved Larstid, Svanåtinden, Brura etc. Mange fine topper og garnatert milevis fra alle andre :wink:

Torfinnstidene fra Torfinnsbu, veldig bratt og kan være skredfarlig ved ugunstige snøforhold. Kan gå på ski veldig langt opp, og klyve-klatre til topps, vanskelig å gå på så veldig mange av toppene, de midtre er best egnet. Fin og bratt skitur ned igjen.

Ellers er det jo Uranostinden en fin topp å bestige vintertid med ski, gikk ryggen solo i sommer, men den (ryggen altså) egner seg ikke til ski da den er for bratt til det.

Det finnes mange fine områder både i Jotunheimen og på Dovre samt Rondane som egner seg til vinterlige bestigninger, bare man er villig til å bære det meste på ryggen eller i pulk samt overnatte ute i telt midtvinters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Værforhold går først!

Planen var å gå inn på ski med alpint klatreutstyr og overnatte i telt underveis! Jeg tenkte vel mer på klyving enn reel klatring men 3er ruter og opp til 50/60 grader is/alpin går også bra!

Fikk også anbefalt Jervvasstind som en fin alpin top? Noen som har vært der?

Når du nevner Storen, er det Heftyes ruten du tenker på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervvasstind er vel av enkelte beskrevet som Norges lengste motbakke... :)

Hvis du går "normalveien" er den ikke spesielt teknisk vanskelig, kanskje med untak av siste motbakken der det enkelte ganger kan være litt mye is/hard snø. Men utsikten på toppen er veldig flott, og du har jo da panoramautsikt mot alle de nydelige Skagastølstoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to normalveier: Opp Botolvsnosi og vestpå over punktene: 1764, 1924 og 1982.

1924 kan også nås fra N: Gjertvassdalen, hvor Gjertvasselven vasses 1km Ø etter utspranget. Litt klyving opp her!

De siste 250m til toppen er en bratt snøegg, som viss den er frossen kan kreve stegjern.

De tre gonger jeg har gått der var det ikke noe problem, da snøen var mjyk (sommerføre).

Isøks anbefales i alle tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke anbefalt deg Torfinnstindane om vinteren, det er klatring og rappelering + ofte mye skumle renner og is.

For noen år siden gikk en far og sønnen hans traversen sammen i januar, og sønnen tråkka feil og datt ned i ei renne. Husker ikke om det var mellom Austre og Midtre, eller Midtre og Vestre. Ganske ambisiøst å gå hele traversen om vinteren, og da burde du i så fall ikke gå alene.

Noen nevnte Uranostind, og det er den ultimate skitoppen!! Eller så kan jeg anbefale Sagi eller Slettmarkskampen. Galdeberg og, men ikke en like alpin topp da. Det er vel de jeg kommer på i slengen i den delen av Jotunheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.