Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer å kjøpe ny bil, hva skal man velge?


naturens konge

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Min friluftsbil er en gammel Jeep Cherokee. Ikke høy komfort, men den tar meg fram alle plasser jeg har lov å kjøre :) 4X4 med reduksjonsgir, men jeg har store planer om å ettermontere sperrer på fram og bakakslingene. Kan trenges om vinteren når det er mye hardpakket snø med is under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....og har du en Saab så vet du at den starter - og det blir veldig godt og varmt inne i kupeen også - om det så er 20 - 30 eller 35 minus grader! :)

Saab ser ut til å være en bra bil, men kan bli problematisk å skaffe reservedeler i fremtiden dersom fabrikken går konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå en avensis D-Cat. Atså den med 177hk og 400Nm, den er ganske god på glatta faktisk.

Lurer på en Terracan som bil nr 2. Har gjort det veldig bra på tester og blir sammenlignet med Landcruiser (selv om det er STOR forskell). Denne får man en 2005 mod diesel til 150 000,- i varebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Volvo 240 1988-modell hehe, litt gammel kanskje og ikke så mye å skryte av lenger, men det har vært en bra bil, …veldig kjøresikker og kommer fram der andre må gi tapt, men før neste EU-kontroll bør jeg ha funnet meg en ny en. Har bra økonomi (etter mange år med billig bilhold) så jeg tenker på en bil i prisklasse 200-350000, …dersom jeg har behov for det.

Valget står mellom Saab, Volvo, Audi, Nissan X-Trail og Toyota Avensis.

Saab 9-5 kunne vært bra, men litt usikkerhet knyttet til evt konkurs

Volvo V70 – sikkert bra bil det også, men litt kjedelig da jeg bare har hatt Volvo tidligere.

Volvo XC70 - enda bedre, men hva skal man egentlig med så fin og kostbar bil, ...for å imponere andre?

Audi A4 eller A6 – her må man betale 50000 ekstra for forfengeligheten, tror jeg

Toyota Avensis – populær og driftssikker.

4-hjulstrekk ser fristende ut, men hva er fordelene/ulempene?

Har også vært inne på tanken om å kjøpe varebil for eksempel Nissan X-Trail varebilutgave, mye bil for pengene, men blir det for sært eller blir jeg tatt for å være bonde? – og er det for eksempel forskjell i kjøreegenskapene på SUV og sedan/stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært inne på tanken om å kjøpe varebil for eksempel Nissan X-Trail varebilutgave, mye bil for pengene, men blir det for sært eller blir jeg tatt for å være bonde?

Ingen skam å bli tatt for å være bonde. Heller ingen skam å bli tatt for å være en som vil spare mye penger ved å få god plass på bekostning av noen seter man sjelden bruker. :lol:

Vær imidlertid obs på at mange av SUV`ene er såpass korte at skilleveggen mellom setene og varerommet kommer så langt fram at du ikke får satt setene helt tilbake. Det samme gjelder VW Touran. Har du lange ben, kommer du til å føle seg som er charterflypassasjer. Bare uten flymat og små vinflasker.

Ønskebilen er en Touran med 4-hjulstrekk. Synd det ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skam å bli tatt for å være bonde. Heller ingen skam å bli tatt for å være en som vil spare mye penger ved å få god plass på bekostning av noen seter man sjelden bruker. :lol:

Vær imidlertid obs på at mange av SUV`ene er såpass korte at skilleveggen mellom setene og varerommet kommer så langt fram at du ikke får satt setene helt tilbake. Det samme gjelder VW Touran. Har du lange ben, kommer du til å føle seg som er charterflypassasjer. Bare uten flymat og små vinflasker.

Ønskebilen er en Touran med 4-hjulstrekk. Synd det ikke finnes.

En sær bonde i en X-Trail, ja det blir litt som en familiemann i ei folkevogn med eller uten 4WD....

Har Pathfinder på jobben, kanonbil!!!, men den er fortsatt en særs tørst, stygg og sær folkevogn etter mitt syn...

Like fornuftg som den er kjedelig

Forøvrig, Gratisss Busken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Volvo 240 1988-modell hehe, litt gammel kanskje og ikke så mye å skryte av lenger, men det har vært en bra bil, …veldig kjøresikker og kommer fram der andre må gi tapt, men før neste EU-kontroll bør jeg ha funnet meg en ny en. Har bra økonomi (etter mange år med billig bilhold) så jeg tenker på en bil i prisklasse 200-350000, …dersom jeg har behov for det.

Valget står mellom Saab, Volvo, Audi, Nissan X-Trail og Toyota Avensis.

Saab 9-5 kunne vært bra, men litt usikkerhet knyttet til evt konkurs

Volvo V70 – sikkert bra bil det også, men litt kjedelig da jeg bare har hatt Volvo tidligere.

Volvo XC70 - enda bedre, men hva skal man egentlig med så fin og kostbar bil, ...for å imponere andre?

Audi A4 eller A6 – her må man betale 50000 ekstra for forfengeligheten, tror jeg

Toyota Avensis – populær og driftssikker.

4-hjulstrekk ser fristende ut, men hva er fordelene/ulempene?

Har også vært inne på tanken om å kjøpe varebil for eksempel Nissan X-Trail varebilutgave, mye bil for pengene, men blir det for sært eller blir jeg tatt for å være bonde? – og er det for eksempel forskjell i kjøreegenskapene på SUV og sedan/stasjonsvogn?

4hjulstrekk gir høyere drivstofforbruk, og mere leamikk som kan gå sund.

Skal du kjøre Off-Road, trenger du 4hjulstrekk med lavgirserie og diffsperrer.

Pris nybil---- Styggdyrt.

Hva med to biler?

En normal tohjulsdrevet bil til hverdags, og en volvo feltvogn, eller MB Feltvogn til off-road?

Avensis er et sikkert valg. Lite tull med de.

Har selv Citroen Berlingo som jeg er fornøyd med.

Ford Mondeo kan kanskje være et alternativ?

Ut uver det, er det utrolig hvor mye litt bakkeklaring hjelper på fremkommelighet.

Legger man i tillegg på piggfrie vinterdekk, og har noen skikkelige kjettinger klar, så holder man følge med SUV-gutta utfor E-6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4hjulstrekk gir høyere drivstofforbruk, og mere leamikk som kan gå sund.

Du har et poeng der, særlig det siste, ...ting som begynner å gå i stykker etter noen år er ikke noe særlig, må ha en bil som ikke må på verksted stadig vekk.

Pris nybil---- Styggdyrt.
enig der, kommer aldri til å kjøpe nybil, ...for dyrt, og så blir det så mye styr med å ha den på verksted for regelmessig service m.m., har man en gammel bil så er det stort sett nok å skifte motorolje 1 gang i året, og det kan man gjøre selv.

Ut uver det, er det utrolig hvor mye litt bakkeklaring hjelper på fremkommelighet.
enig der også, vurderte ei stund å kjøpe en gammel mercedes, men den har for liten bakkeklaring, og så sitter man svært lavt og har liten oversikt over øvrig trafikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut uver det, er det utrolig hvor mye litt bakkeklaring hjelper på fremkommelighet.

Og med god bakkeklaring, er det så utruleg mykje lettare å koma til med ein spade, og få bilen laus att når ein har truga seg inn i den fonna som det ikkje var meininga at ein skulle gjennom. Ein veit jo ikkje om ein sett seg fast dersom ein ikkje har prøvd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en Mercedes C200 stasjonsvogn og den har liten bakkeklaring, men det er helt greit, for når jeg skal på fjellet må jeg kjøre to timer på motorvei og fem hundre meter på skogsvei. Enkel logikk sier at det er mer fornuftig med en bil som fungerer bra på to timer med motorvei, enn en traktor som kun fungerer bra på de siste fem hundre meterne med skogsvei. I verste fall kan jeg parkere litt lenger unna og heller gå de siste fem hundre meterne også, før jeg starter på marsjen over fjellet.

For å være helt ærlig synes jeg det er litt harry med SUV, fordi alle husmødrene i nabolaget mitt har det, de trenger Landrover 4x4 for å ikke sette seg fast når de leverer unger i barnehagen eller skal handle i butikken, eller shoppe i byen på slike dager som veivesenet anbefaler folk å holde seg inne medmindre de har livsviktige ærend ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale bilen jeg kjører selv :-)

Toyota Hilux 4x4 1991 mod kjørt "kun" 340 000 km (så den har maaange km igjen)

Pick-up er for meg det beste. Sekker, fiskestenger, fisk, årer, ski, staver, søppel, tomflasker, diesel/bensin kanner, osv er bare å slenge bakpå.

En kano er bare å hive opp ned over tak og baklem. To stropper, så ligger den fast der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel logikk sier at det er mer fornuftig med en bil som fungerer bra på to timer med motorvei, enn en traktor som kun fungerer bra på de siste fem hundre meterne med skogsvei. I verste fall kan jeg parkere litt lenger unna og heller gå de siste fem hundre meterne også, før jeg starter på marsjen over fjellet.

For å være helt ærlig synes jeg det er litt harry med SUV, fordi alle husmødrene i nabolaget mitt har det, de trenger Landrover 4x4 for å ikke sette seg fast når de leverer unger i barnehagen eller skal handle i butikken, eller shoppe i byen på slike dager som veivesenet anbefaler folk å holde seg inne medmindre de har livsviktige ærend ute.

Jeg kjenner meg igjen i dette. Mest bruk for 4x4 hadde hatt jeg den perioden jeg bodde i Oslo uten å leie en svinedyr innendørs parkeringsplass. Da hadde det vært fint å ha 4x4 for slippe å måke seg ut ut det meste av vinteren for brøyingen her imponerer ikke akkurat. På fjellturene har det hittil holdt med ESP, ABS, kjetting i sminkepungen og kjøre-etter-forholdene-holdning. De fleste stedene man hadde trengt en SUV er det uansett ikke lov å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Runegutt i at bakkeklaring er viktig. Ser at Avensisen er nevnt som mulig bil. Den leveres med ulik bakkeklaring. Kan være lurt å se etter en av dem som har høyest klaring.

Et alternativ til god bakkeklaring er skikkelig god stereo. Så hører du ikke når du slår nedi... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til god bakkeklaring er skikkelig god stereo. Så hører du ikke når du slår nedi... ;-)

Er vel derfor rånerne senker bilene så innmari ja..

Som en annen her har vært inne på, er kanskje ikke en liten jeep av ukjent merke førstevalget hvis man skal kjøre til Finnmark på 24 timer. I tillegg til det rent praktiske mht. fremkommelighet, kan komfort også spille en vesentlig rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd kan være et tveegget sverd, er vel de store dyre Suv'ene som oftest havner i grøfta, om jeg ikke husker feil. (Kan ha sammenheng med at man har kjørt 2wd i alle år og plutselig tror man har så mye bedre grep...)

Det argumenteres med at det er mer som kan gå i stykker på en 4wd (fra en person med fransk bil... sorry, kunne ikke dy meg) mener å huske at Subaru som regel ligger ganske tett opp mot Toyota, og Subaru har som kjent glemt hvordan man produserer biler med 2wd, tror de kuttet ut med den slags tull rundt 1985, og selv før det var det en sjeldenhet. Har vokst opp i biler med 4wd og ukentlige turer på hytta, 18 mil på nordtrønderske riksveier, deler av slekta skjønte ikke hvorfor vi skulle ha 4wd, men etterhvert, etter diverse opplevelser hvor biler måtte rygges opp slake bakker, de kom ikke fram fordi bilen ikke klarte å kjøre på glatta, snøfonnene ble for høye, så har de en etter en krøpet til korset etter hvert som 4wd har blitt mer vanlig, og det er noe annet enn Pick - uper, jeeper, kassevogner og Subaruer som har det. Det er kanskje verdt å påpeke at man med 4wd og fornuftig kjøring har bedre grep enn 2wd, og dette får man igjen for i kryss, glatte bakker i boligfelt (kan holde lavere fart forbi barn som aker), og når brøytemannskapet har latt det snø litt for lenge.

Selv har jeg konsekvent kjørt Subaruer fra førerkortet kom i hende i 2000, rusten tok de to første hhv. fra 1984 og 1983, deleprisene til Subaru knakk 91 modellen da automatkassa og luftfjærene begynte å knele på 345 000 km (styr unna luftfjæring og automatgir) 95 modellen går som ei klokke med snart 325000 på telleren. Har regnet på hvor mye bilene har kostet meg pr. kilometer, og ingen av de har kommet over 1 krone pr kjørt kilometer når alt av kostnader til deler (som er dyre, men må byttes sjelden), dekk, service og "verditap" regnes med, og da er det ikke så intressant om bilen bruker 0,7 eller 0,9 på mila. (83 modellen var forøvrig nede i 0,69 på langkjøring med 3 personer og bagasje.) Kjørekomforten er kanskje ikke på Mercedes nivå (jeg har kun kjørt langkjøring med en c - klasse og det var for min del en befrielse å sette seg inn i Subaruen...) men det er langt igjen til traktorer som Toyota Hi - Lux og Mitsubishi L300.

Subaru kan trygt anbefales, tredje og fjerdegenerasjon Legacy ligger nå under hhv. 100 og 200000 kroner, bruker rundt 0,7 på mila, større en Forrester. Ellers kan jo gode, gamle 1800 GLF (se bildet) være et godt valg om man finner noen; koster fra 1500 og oppover:D, kjørte 40 mil med den oppakinga og 4 andre inne i bilen, da jeg var ung... og den startet i 35 minus på første vridning.

Har forøvrig en kamerat som kjører en Passat 1,9 TDI Syncro, han bruker under 0,4 på langkjøring med 4wd, men VW kommer jo sjelden høyt på driftssikkerhet, men delene er jo billige da. Var forøvrig litt moro da han fikk høy årsavgift, mens min daværende Legacy 2,2 med autokasse fikk lav...

post-5153-133474672538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dimensjoner bil til hverdagen din. Hvor mye bil trenger du på en vanlig onsdag i oktober? Stasjonsvogn?, 4WD?, V6? Kjøp så smått du kan og lei en traktor-bil når du skal på busetur med gutta i fjellet!

Fjellfolk tenker miljø! Less is more!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 4wd i 10 år, ASI oppsummerer i grunn greit hvorfor. 4wd gir bedre grep enn 2wd i alle situasjoner utenom oppbremsing. Med et godt 4wd system skal en være forsiktig, jeg har mer enn en gang blitt overrasket over hvor glatt det faktisk er når jeg går ut av bilen. Og har problem med å fote meg på glatta... Kjøpte meg en Golf som nr 2 bil nå for noen mnd siden, grei bil men antispinn og annen elektronikk er ikke engang 4wd-superlight.

Dyre suv'er er gode å kjøre, sikrere enn mindre biler, har ofte bedre 4x4 system og gjerne luftfjører som hever bilen 10cm ekstra ved behov. Osv. Noen syns 500.000 er dyrt, andre syns 1 mill er billig. Alt er relativt. Dessuten er det mer miljøvennlig å kjøre en dyr suv 10.000km enn en gammel passat 30.000km. Det mest miljøvennlige er å bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vår andre Subaru Legacy som nå er 7 år gammel og som vi er fornøyd med. Neste bil blir også en Subaru, muligens en Outback diesel. Fordelen med Subaru er at den har 4x4, men er fortsatt strømlinjeformet som en vanlig bil og kan kjøre fort på motorveier. Jeg ville ikke hatt en forurensende legokloss med mye luftmotstand, som mine naboer er så glade i. Vi trenger 4x4 for å komme hjem om vinteren på en bratt, svingete og islagt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.