Gå til innhold
  • Bli medlem

Gimle 2+


mickey

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaringer med Gimle 2+ som de vil dele?

Jeg padler en del og skulle gjerne hatt et telt med en selvbærende konstruksjon for å slå opp telt på svaberg. Hvordan tror dere Gimle 2+ fungerer til dette formålet?

Jeg har sett dette teltet til hva jeg tror er en god pris hos xxl, 2400 kr, og er litt fristet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lykkelig eier av en Gimle 2+. Jeg bruker nok ikke mitt telt til padling og på svaberg, så hvordan det egner seg til dette skal jeg ikke ha for sterke meninger om. Det som gjorde at jeg kjøpte dette teltet er takhøyden. Jeg setter veldig stor pris på litt takhøyde og 145cm i innerteltet er veldig behagelig. På den annen side vil en slik høyde på telte kreve at man har litt "ankerfeste" dersom det skulle bli sterk vind. Er også veldig behagelig at det er muligheter for å ha åpent både "det store vinduet" i forteltet og hele åpningen i innerteltet på varme netter. Jeg er særdeles tilfreds med mitt telt tross en vekt på rundt 5 kg, men tror kanskje jeg ville vært litt betenkt om jeg ikke hadde hatt muligheter for godt pluggfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis vekt og plass (frakt) ikke har så mye å si, samt prisen er god, hvorfor ikke?

Men hvis vekt og plass (frakt) har noe å si, da finnes det alternative produkter:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10502&prodid=7011

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10502&prodid=14442

Eller kjøpe Gimle 2 light. Jeg er foreløpig passe fornøyd. Bruker skjeldent innerteltet. Gimle står godt av seg selv, men det er lurt å bruke barduneringslinene hvis været er ustabilt.

Lykke til.

post-5304-133474671112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer sikkert helt fint dette. Padler du kano eller kajakk? Mest med tanke på pakkvolum på teltet :o . Litt mere vekt i en kano, spesilt når man padler alene, er bare fint som stabilisering. Prisen er heller ingenting å utsette på. Ellers må du nok opp i over 5000,- klassen på telt, og man kan nevne Hilleberg og Bibler sine telt i den kategorien av selvbærende. Har et Bibler Bombshelter som jeg har med når jeg skal padle, eller på turer hvor jeg ikke skal gå altfor langt og gjerne bli liggende noen dager. Teltet veier 4,4kg. Vurderer sterkt et lett 2 manns til våren for rent trekkng behov, da de veier godt under halvparten. BTW, husk å kjøpe deg noen 5-meter snører for fortøyning av telt hvis du ligger på svaberg. Kreves overraskende lite vind for at teltet tar seg en ehhh telt-tur uten deg :D Fortøy det til noen store steiner, eller røtter som stikker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei hei! Jeg har tittet på Helsport Gimle light 2 og Gimle 2+. Hva er fordelene og ulempene med å ha fast teltbunn i forteltet? Gimle light har ikke fast bunn mens gimle 2+ har det. Er det ikke best å ha det så teltet blir så tett som mulig? tenker både på fukt og småkryp. (hater mauer). Jeg skal på lang sykkeltur til sommeren og ser på disse to teltene. Noen som har noen erfaring. Har i grunnen kun valgt ut de to som mulige telt pga høyden. Jeg skal ligge 30 dager i telt å vil ha litt komfort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gimle har fast bunn i forteltet, beror nok på litt misvisende bilder fra Helsport. Bunnen i forteltet er kun sydd fast til ytterduken i veggen som har "panoramavindu." Det vil i praksis si at denne bunnen kan være ganske så "slarkete" og er mulig å brette til side. Slett ingen hindring for maur og andre småkryp å komme inn i forteltet. Jeg har faktisk vurdert å skjære vekk bunnduken på min Gimle. Ut over det at Gimle har en slags bunnduk i forteltet, er nok den største forskjellen kontra Gimle light at lightversjonen ikke har det store luftevinduet i forteltet med myggnett og at duken på light er adskillig tynnere og virker litt "gjennomsiktig." Tror allikevel ikke at light-duken er dårligere av den grunn, men den slipper nok igjennom en del mer lys, noe som jeg for min del ser på som et mulig irritasjonsmoment med lyse netter og tidlig soloppgang da jeg helst vil sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.