Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursko til gamle rottefella ønskes


umorsom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå Birken med pappas gamle turski. Bindinger type gamle rottefella, med tre pigger. Skoene finnes ikke lenger, så om noen har noen som passer, str 44 eller 45, hadde det vært kjempekjekt! Komfort er av en viss viktighet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Jeg skal gå Birken med pappas gamle turski. Bindinger type gamle rottefella, med tre pigger. Skoene finnes ikke lenger, så om noen har noen som passer, str 44 eller 45, hadde det vært kjempekjekt! Komfort er av en viss viktighet. :D

Om det er de som kalles Super Telemark, finnes det både sko og bindinger å få kjøpt ennå. De har ikke forsvunnet helt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er de som kalles Super Telemark, finnes det både sko og bindinger å få kjøpt ennå. De har ikke forsvunnet helt :)

Tviler på at det er super telemark, det er stort sett bare kjøpt av dem som har et bevisst ønske om å kjøre friskt på turski. Det ville far din fortalt deg, tror jeg... Før NNN og lignende kom på markedet var det stort sett bare "standard 75" med 3 pigger det gikk i. Den eldre rottefella 72 mm vet jeg ingenting om - men jeg kan ikke tro det er så veldig vrient å file av 1.5 mm av sålen på hver side av en 75 mm sko. Eventuelt må man også bore noen ekstra pigghull.

Vanlige standard 75 mm skisko (kalt "tøfler" av dem som liker å kjøre telemark) med 3 pigger passer for øvrig utmerket i Super telemark... ingen problem å bruke "tøfler" i denne bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er snakk om gamle langrennski er jeg nesten 100% sikker på at det ikke er 75 mm Rottefella. Har selv hatt mange gamle konkurranseski med rottefella på 70-tallet. Er ganske sikker på at det er 72 mm. Tuppen på disse er mye tynnere enn på fjellskiskoene (75mm). Hullavstanden er trolig heller ikke den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.