Gå til innhold
  • Bli medlem

PADLING OG FISKING I NORD-FINLAND


pjohnsen

Anbefalte innlegg

Hei!

vi er to staute karer som planlegger en villmarkstur med kano og fiskestang til nordfinnland. vie r på jakt etter noe brukbart område

med gode forhold for padling, godt fiske og fin natur. Gjerne litt uttafor bebyggelse. Enare området, men vi vil helst ha trygge plasser å padle på ettersom vi ikke er noe drevne padlere.

Noen gode tips til fine områder hvor vi kan padle og kose oss i en uke?

på forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

var i disse områdene for ett år siden. Det er ett nydelig område med friluftsmuligheter i alle retninger.

Jeg padlet en liten del av ivalojoki, over inari, og inn i vatsari nationalpark. Særlig Vatsari er helt nydelig og kan anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei,

Vi er to stykker som skal padle i Finland til sommeren, og har foreløpig valgt oss elva Kaamasjoki.

Med taxi fra Enare, er det bare en drøy times kjøring til brua ved Kiellatupa, hvor turen starter. Derfra går elva ca 12 mil ned til Enare sjø, og i hovedsak langt nok unna traffikerte veier til at man får følelsen av "villmark". Men veien, og bebyggelse er alikevel ikke så langt unna at det ikke er hjelp å få iløpet av kort tid hvis man trenger det.

I tillegg er det en god blanding av innsjø, elv, og klasse 1 elvestryk (ca 13-14 på hele turen).

Såvidt jeg vet er det noen få plasser hvor kanoen må loses nedover i tau, i alt kanskje 4-5 km totalt, i tillegg til et stryk like før Enare sjø, hvor bæring (5-600 meter) nok blir mest aktuellt for oss med mindre erfaring fra stryk.

Elva burde derfor by på det meste en kan ønske seg på en ukes-ferie, både rolig padling og samtidig litt utfordring for nybegynnere.

Så gjenstår det bare 2 ting; godt vær og godt fiske, men det er vel kanskje vanskelig å planlegge uansett hvor man har tenkt seg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi er to stykker som skal padle i Finland til sommeren, og har foreløpig valgt oss elva Kaamasjoki.

Med taxi fra Enare, er det bare en drøy times kjøring til brua ved Kiellatupa, hvor turen starter. Derfra går elva ca 12 mil ned til Enare sjø, og i hovedsak langt nok unna traffikerte veier til at man får følelsen av "villmark". Men veien, og bebyggelse er alikevel ikke så langt unna at det ikke er hjelp å få iløpet av kort tid hvis man trenger det.

I tillegg er det en god blanding av innsjø, elv, og klasse 1 elvestryk (ca 13-14 på hele turen).

Såvidt jeg vet er det noen få plasser hvor kanoen må loses nedover i tau, i alt kanskje 4-5 km totalt, i tillegg til et stryk like før Enare sjø, hvor bæring (5-600 meter) nok blir mest aktuellt for oss med mindre erfaring fra stryk.

Elva burde derfor by på det meste en kan ønske seg på en ukes-ferie, både rolig padling og samtidig litt utfordring for nybegynnere.

Så gjenstår det bare 2 ting; godt vær og godt fiske, men det er vel kanskje vanskelig å planlegge uansett hvor man har tenkt seg :lol:

Høres ut som en fin fin tur dette. Skal selv til samme området fra 9 juli i år. Vi padler elva Ivalojoki, etter vi ankommer ivalo så fortsetter jeg alene over enare og inn i pasvik. Ser frem til dette! Jeg har sett på elven du nevner, den er veldig fin og har vurdert å padle den jeg og. Valget ramlet på ivalojoki pga lengden og at den har litt mer villmarkspreg og historie. god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere ut turrapporter etterhvert? Tenker på å se an mulighetene for noe liknende neste sommer (2011) :?

Jeg må inrømme at jeg aldri har laget en turrapport på forumet... Jeg var på en 1 månedstur i nordfinland i 2008 også. Da fra ivalo- over inari- vatsari og til kirkenes. Jeg skal se om jeg kan få laget en rapport denne gangen, men må innrømme at jeg er fæl til å "glemme" turer jeg har vært på for heller å begynne planlegging av neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må inrømme at jeg aldri har laget en turrapport på forumet... Jeg var på en 1 månedstur i nordfinland i 2008 også. Da fra ivalo- over inari- vatsari og til kirkenes. Jeg skal se om jeg kan få laget en rapport denne gangen, men må innrømme at jeg er fæl til å "glemme" turer jeg har vært på for heller å begynne planlegging av neste tur.

Det hadde vært veldig interessant å lese den rapporten isåfall.

Skal to uker i samme område i August, og det er ikke skrevet så altfor mye om det på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Høres ut som en fin fin tur dette. Skal selv til samme området fra 9 juli i år. Vi padler elva Ivalojoki, etter vi ankommer ivalo så fortsetter jeg alene over enare og inn i pasvik. Ser frem til dette! Jeg har sett på elven du nevner, den er veldig fin og har vurdert å padle den jeg og. Valget ramlet på ivalojoki pga lengden og at den har litt mer villmarkspreg og historie. god tur!

Takker, du får ha en fin tur du å :D

Vet du foresten hvordan det er med fiskekort i Finland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg prøver å dra i gang en 1-2 ukers padletur på Enare for en kompisgjeng neste sommer...

Når er det anbefalt å dra?

Når er det best å fiske?

Når er været best?

Når er det minst mygg/knott?

Setter pris på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er i planlegginga av ny tur snart, men kom på at jeg kanskje skulle skrive noen få ord om fjor-årets tur :P

Vi starta som sagt ved broen i Kiellatupa, å padlet oss ned til Enare. En nydelig tur! Men i etterpåklokskapens ånd, anbefales det å starte litt senere på året. Vi dro avgårde i slutten av juni, og da var vannføringa stor etter vinterens snøsmelting, og det som skulle være noen få klasse 1 elvestryk var langt nærmere klasse 2. Det betød for vår del, som ikke var så erfarne, at det ble mange turer ut i elva med vann til midjehøyde, med tau til kanoen, i harde stryk. Det tok både tid og krefter. For de som er mer erfarne, hadde sikkert strykene vært overkommelig, men litt feil navigering, og kanoen kunne vært knust flere ganger.

En annen ting som fint kunne vært unngått ved å starte litt senere, var myggen. Ikke for å skryte, men 200 myggbitt klarte vi fint å få, bare mens vi monterte kanoen :)

Så skal man dit; husk myggolje og mygghatt!

Ellers kan turen oppsummeres med mye fint fiske, gjedde på 1 1/2 kilo var standarden, og en å annen harr ble det også. Utrolig flott natur, og sommersol til langt på natt. Anbefales absolutt 8)

Edit; glemte å si at dette gjaldt Kaamasjoki, for dem som måtte ønske å ta samme turen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.