Gå til innhold
  • Bli medlem

Mondo størrelser


Iguana1702

Anbefalte innlegg

Hei,

har noen erfaring med mondostørrelser i forhold til eu størrelser? Mondo er jo målt i centimeter, eller ikke?

Når eg måler fotlengden er det 30,5 cm. Men på omregningstabellen frå oslo Sportslager er det berre størrelse 46.

Eg har i vanlige sko minst størrelse 49. Og Mondo 33 har eg aldri sett i Norge før

:arrow:

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja mondo er målt i cm....fra hæl til storetå (du tegner rundt foten på et stykke papir)..

Det man må være litt forsiktig om (jeg er neppe noen ekspert!); de store produsenter har en størrelse ytterstøvel til flere innerstøvel (man kan forandre innerstøvel, men ytterstøvelen i plast....). Sterkt anbefales å prøve støvelen der butikken også har en skikkelig 'boot-fitter' som kan tilpasse, evt. med tilpasset såle. Jeg fant en i Geilo, antar det finnes i Oslo, men tviler på de fleste steder i vestlandet (finnes ihvertfall ikke i Bergen eller Stavanger). Må du bestille over nett, bestill flere par i ulike størrelser...jeg gjorde det for mine randostøvler i USA, og bare sendte tilbake de jeg ikke likte...antar returrett osv. Ganske stor forskjell mellom merker (Scarpa, Garmond (mine) osv.)..

Du kan google mondo/EU size osv., men du blir nok nødt til å prøve flere uansett...

MEGET VIKTIG! Pass på at støvlen passer bindingen! Bl.a. rando bindinger og andre kommer i small, medium, large, osv. som passer en visst lengde støvel (målt i mm!) Egentlig skal man kjøpe stovelen FØRST før bindinger og ski...butikken da monterer riktig når de først har støvelen..

Har forresten sett ganske forskjellige omregninger blandt produsenter..og de har forskjellige passform (Scarpa regnes vel som tynn/small, Garmont litt bredere osv). Man må i minste fall beregne +/- en hel størrelse utifra de 'omregninger'...jeg slapp unna med å bestille kun 2 par heldigvis...og min 'mondo størrelse' stemmer ikke i det hele tatt med min skostørrelse eller fjellstøvler. Her har du noen lenker....

http://www.untracked.com/a9pg1-boot_fitting_mondopoint_conversion_chart.html

http://www.bootfitters.com/faq.htm

http://www.skis.com/docs/ski-boots-buying-guide/

Håper det hjelper, men det er garantert andre i forumet som kan dette her bedre enn jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste merker bruker samme skall på hele og halve størrelser. Altså 29 og 29,5 har samme skall, men forskjellige innersko.

Surefoot i Oslo kan boot-fiting, og kan skaffe til veie veldig store størrelser. (Har en kompis som bruker 51 i vanlig sko, og Surefoot kunne ordne sko til han iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa bytter på halvstørrelser, f.eks 285 og 290 har samme skall. Mondopoint skal stort sett være ganske bankers, men på grunn av at forskjellige produsenter har forskjellig passform så kan en bestemt størrelse oppleves veldig forskjellig fra et merke til et annet! Passer foten din i merke A i en størrelse så kan støvel i merke B oppleves som altfor trang og omvendt. Derfor må du ikke kjøpe en støvel du ikke har prøvd selv om størrelsen ser ut til å stemme.

Jeg vet alle driver og messer om at du må prøve støvler men det er virkelig ikke tull... Det er bare flaks om å gjøre om du brenner opp pengene dine eller ikke om du kjøper usett! Personlig synes jeg og det er å brenne opp penger å bite på ei pakkeløsning hvor du er bundet til en støvel som bare kanskje passer deg. Fy, teite butikker som gjør slikt! Skjønner jo selvfølgelig at når man har kjøpt tusen støvler av en type så kan de ikke bare bytte den ut med en svinedyr støvel uten videre. Men de burde gjøre seg mer flid med å sørge for at kjøper får det som passer deres fot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.