Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshell vs hardshell


essem

Anbefalte innlegg

Annonse

Bruker stadig oftere softshelljakke fremfor skalljakke på kortere turer i nærheten av heimen, har en som er vindtett og har en ok hette. Jeg opplever det slik at softshellplagget puster bedre enn gt-jakken (selv med lufteglidelåsene åpne) og er mye lunere. Tåler en liten skur. I ordentlig regnvær og på vinterfjellet foretrekker jeg gt-jakken - på skiturer med kaldt vær helst bomullsanojakken :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til inkjøp av arcteryx softshell jakke, (husker ikke hvilken modell, men DYR var den). Jeg kjøpte den i utgangspunktet for å ha den som ski/snowboard jakke på toppturer og turer generelt i vinterkulde. Jeg ble lovet av selgeren at den skulle holde ute regn, slaps og alt naturen skulle kaste mot meg. Der må jeg si at gore-tex softshell skuffet helt utrolig!

Greit nokk at softshell er mye mere behagelig en proshell, siden det er myke. Men jeg synes at det er direkte ubrukelig i regnvær. I sludd er det greit nok, men tror at impregnert bommul hadde gjort samme nytten. Men når det kommer til vindtetthet og komfort er den jakken helt digg. Stor hette og det hele. Uansett mener jeg at softshell er en snobbe-artikkel for toppturer vinterstid. Jeg angrer dypt på at jeg ikke heller kjøpte meg en hard-shell jakke ala gore-tex proshell. Jeg har bare positivt å si om denne membran/stoff typen. Når man først skal investere over 5000 i en jakke bør den passe til alle årstider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Norrøna Svalbard flex softshellbukse som jeg har brukt mye. Utrolig fornøyd med den buksa, men i regnvær er den dessverre ubrukelig. Blir fort gjennomvåt. Men vindtett - det er den - i allefall ut fra min subjektive vurdering, og det har blåst hatter og votter på et par fjellturer i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er softshell omtrent som våtdrakt, et høyaktivitetsplagg. Bruker det når jeg vet jeg ikke klarer å holde meg ca tørr, eller når været er fint. Devold ullunder, softshell, dunjakke til pauser. Hvis planen er et lavere tempo eller det blåser hunder og katter, bruker jeg hardshell. Har greid meg overraskende lenge med paclite altså! Tar også paclite over hvis det blir veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt fire softshelljakker, bl.a. Klättermusen Mitril og Arcteryx Sigma. Synes de er ganske ubrukelige, sammenliknet med en god bomullsjakke. Største fordelen med softshell er at de tåler vask godt (altså høyaktivitet). Mitril blåser det rett gjennom, Sigma er alt for tett. Da kan jeg like godt bruke hardshell.

Noen hardshell jakker "puster" noe bedre enn andre, men selv e-Vent er såpass tett at du skal ikke ha mange kilo på ryggen før en svetter ganske mye. Jeg foretrekker likevel å ha med hardshelljakke ved fare for regn.

Mitt klart foretrukkete jakke er en vindjakke i bomull, spesielt jakker i etaproof og ventil. En slik jakke er dyr, men koster ikke mer enn en dyr softshell. I kaldt vintervær er tynne mikrofiberjakker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til inkjøp av arcteryx softshell jakke, (husker ikke hvilken modell, men DYR var den). Jeg kjøpte den i utgangspunktet for å ha den som ski/snowboard jakke på toppturer og turer generelt i vinterkulde. Jeg ble lovet av selgeren at den skulle holde ute regn, slaps og alt naturen skulle kaste mot meg. Der må jeg si at gore-tex softshell skuffet helt utrolig!

Greit nokk at softshell er mye mere behagelig en proshell, siden det er myke. Men jeg synes at det er direkte ubrukelig i regnvær. I sludd er det greit nok, men tror at impregnert bommul hadde gjort samme nytten. Men når det kommer til vindtetthet og komfort er den jakken helt digg. Stor hette og det hele. Uansett mener jeg at softshell er en snobbe-artikkel for toppturer vinterstid. Jeg angrer dypt på at jeg ikke heller kjøpte meg en hard-shell jakke ala gore-tex proshell. Jeg har bare positivt å si om denne membran/stoff typen. Når man først skal investere over 5000 i en jakke bør den passe til alle årstider!

Hvis du har kjøpt en GORE-TEX softshelljakke som ikke holder tett, så får du bare levere den tilbake. Har du derimot kjøpt en vanlig softshell-jakke som ikke holder tett, så har selgeren lovet deg mer enn jakka kan holde. Vanlig softshell er ikke i nærheten av regntett, men funker greit i lett snø og sludd. Bra vindtett og fin til høy aktivitet. I mine øyne er softshell en litt kraftig treningsdress, og jeg bruker dermed plaggene deretter.

Gore-tex softshell har jeg bare gode ting å si om. Mykt og lunt, og like vanntett som proshell og performanceshell. Ulempen kan være høyere vekt, og at det kan sette seg fuktighet på innsiden. Har brukt min gore-tex softshell i skikkelig regn flere ganger, og den er like bra som f.eks. Theta AR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt (og svettet mye) gore-tex sett i mange år har jeg for en tid siden gått totalt bort fra det, jeg har ett paclite sett jeg kan kaste over softshell klærne hvis det blir regn. Etter min erfaring holder softshell til alt annet en pøsregn. Har alltid GTX Paclite i sekken med mindre det er minusgrader men bruker det sjeldent.

Her er en kort liste over softshellklærne jeg personlig har banket opp på uttalige klatringer, skibestigninger, skogsturer og som jeg kan garantere holder mål, beskriver kort hvilket bruksområde jeg bruker de til

Mountain Hardwear Makalu Pants, softshellbukse for vinteraktiviterer der du ikke trenger gamasj. Denne bruker jeg stortsett til alt hele vinteren.

Patagonia Super Guide Pants, softshellbukse for mer ekstreme alpine sysler, kraftigere enn makalu og har innvendig gamasjer samt seler, ideel for telemark o.l

Haglöfs Kazoo Pants, Supertynne og lette softshell vindbukser, til langrenn, jogging, fjellturer om sommeren.

Mountain Hardwear Transition Jacket, Lett og stretchy softshelljakke til langrenn, jogging, raske fjellturer og generelt ett fantastisk plagg.

Patagonia Ascensionist, Beste jakken jeg har hatt. Noensinne. Dette er jakken du tar på hjemme, uansett årstid og ikke tar av før du er hjemme igjen. Aldrig klam, tørker superfort, helt vindtett, kraftig nok for enhver storm.

Ellers bruker jeg skinnhansker med softshell overdel (for pusteevne og isolasjon).

Klær jeg alltid har i sekken:

Montbell Thermawrap Parka (Japansk teknologisk underverk av en varmejakke)

Montbell Particle Jacket (Verdens letteste 3-lagsjakke, men i bunn bare en avansert regnjakke, som gore-tex men til en brøkdel av prisen og vekten)

Mountain Hardwear Typhoon Pants (Standard paclite bukser)

Mountain Hardwear Elevation Mitt (Vanntett vott)

Under klærne bruker jeg Powerstretch undertøy hvis det er veldig kaldt (-14 eller kaldere) eller bare letteste merino til mer normale temperaturer. HH Lifa dry til langrenn og jogging.

Dette ble mye. Poenget er at med riktig bruk av softshell skal du ikke trenge å bli klam eller dryppe av svette, en annen ting er at softshell ofte er stretchy og kropsnær, noe som eliminerer mye stoff. Det betyr mindre vekt og mindre stoff å henge fast i ting samt økt komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man helt generelt si at softshell fint passer til bruk i nærområdet, eller til turer hvor værvarselet er på det gode, og at hardshell er til litt mer vind og horisontal nedbør (og kle på seg i flere lag alt ettersom)?

Nei, mye av den nye softshellen prøver å viske ut grensen mellom gtx o.l og tradisjonell softshell. Du får det du betaler for men har til gode å bli våt i Ascensionist. Jeg kan garanteree deg at GTX gjør deg våt fra innsiden hvis det er sidelengs regn i timesvis uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker softshell når det er kalt og tørrt. (eller varmt og tørrt)

hardshell type gore tex når det er ruskevær eller risiko for det.

mitt softshell er med windstopper og vann avisende men ikke vanntett som gore.

mine merker for de som lurer:

soft: millet

gore: arcteryx

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djupnes: Jeg er nysgjerrig på forskjellen på de softshelljakkene du lister opp, og en Goretexjakke? Jeg trodde softshell var en slags fleecejakke med vindtett ytterside (som jeg ville kokt over i ved vanlig aktivitet :shock: ), men et søk på Mountain Hardwear Transition Jacket viser noe som ser mer ut som en tynn "vindjakke". Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djupnes: Jeg er nysgjerrig på forskjellen på de softshelljakkene du lister opp, og en Goretexjakke? Jeg trodde softshell var en slags fleecejakke med vindtett ytterside (som jeg ville kokt over i ved vanlig aktivitet :lol: ), men et søk på Mountain Hardwear Transition Jacket viser noe som ser mer ut som en tynn "vindjakke". Stemmer det?

Det stemmer, softshell er ett vidt begrep men i utgangspunktet er softshelljakker tynne og uforede, noen vintermodeller har børstet innside, men de er fremdeles tynne. Denne MHW jakken du så på er veldig myk og komfortabel mot huden men ikke tykk som fleece på noen måte.

Poenget er at de gjør det samme som en gtx jakke gjør, du ofrer vanntetthet for pusteevne. Du kan vel på en måte si at det er vindklær som tåler en del vann og slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Mitt siste vindtette kjøp var en Bergans Microlight Lady jakke. Jeg har følelsen av at den har mistet sin vindtette evne i vask (eller så er vinden blitt kraftigere :lol: ). Får myse litt på disse softshellgreiene. Problemet mitt med "plastklær" er at jeg synes de fort blir klamme, pga aktivitet og/eller når solen skinner. Sånn sett synes jeg bomull var/er bra, føl(t)es luftigere, men mangler andre egenskaper.

Jeg har fremdeles ikke helt klart for meg hva softshell er. På Bergans' hjemmeside høres det fremdeles ut som noe som er varmere enn en tynn vindjakke: "Bergans Softshell kombinerer egenskapene fra fleece- og skallbekledning. Plaggene får dermed en myk og lun innside og en glatt og smidig utside. Laget i et meget behagelig, lett og vindtett stretchmateriale. Godt egnet som isolerende ytterjakke under tørre forhold."

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.