Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuel ikke javn brenning


monster

Anbefalte innlegg

Hei. Har akkurat kjøpt Optimus Nova+ og jeg får ikke helt til slik at den blå flammen blir javn. Er det fordi

at jeg kanskje har pumpet for mye trykk eller motsatt. Forvarming har jeg kontroll over (tror jeg :arrow:

Lyden fra brenner førsed litt slik ut:

pfffffffffffffffffffpffffffffffffffpffffffffffffffffpfffffffffffffffffpffffffffffffffpffffffffffffpfffffffffffffffpfffffffffffffffpfffffffffffffp........osv

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Metoden Turkaren anbefaler med å fylle bensin for forvarming to ganger må man ALDRI gjøre. Det er direkte livsfarlig. Bensinen fordamper med en gang mot den allerede forvarmede brenneren. Når man tenner igjen antenner all dampen man ikke ser, og man har garantert ei stor ildkule rundt ørene.

Disse brennerene som gir 3000W har jeg inntrykk av som oftest brenner litt ujevnt. Og kanskje skal man være glad for det? Jo mer nøyaktig "finmekanikk", jo mer som kan gå galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Optimus Nova som innsats til Trangia-stormkjøkken, og er veldig fornøyd med den, men den har en tendens til noe pulserende brenning, slik du beskriver.

Den brenner med jevn blå flamme, krever lite forvarming(jeg anvender rødsprit), men kan altså ha denne særegenheten som kanskje kan være irriterende i lengden under fyring i telt.

Brenneren har vært plukket fra hverandre og alle O-ringer/filter skiftet, uten at det hadde noen effekt. Jeg har faktisk to brennere av samme type, og begge oppfører seg likt. Og Uniflame Supply AS som tar disse inn til landet, kunne ikke gi noen forklaring. Anbefalte dog ikke å åpne justeringsrattet så mye som man har en tendens til for å få fullt trøkk.

Så det er vel slik den oppfører seg.

Og for guds skyld, aldri anvend medtoden som "Turkaren" beskriver!!!

Vedkommende kan umulig forstå hvordan bensin oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.