Gå til innhold
  • Bli medlem

Maske, briller og dugging/riming


undreren

Anbefalte innlegg

Nå har det vært ned til minus 30 der hvor jeg går på ski.

Jeg benytter da ansiktsmaske av neopren og alpinbriller for å unngå frostskader.

Eneste problemet er at alpinbrillene rimer på innsiden. Har alpinbriller med antiduggbelegg, men likevel rimer de. Rim er i motsetning til dugg vanskelig å fjerne fordi det fryser fast til brillene.

Har noen noe råd mot riming på skibrillene i kaldt vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tynne rimlaget på innsiden av brillene kan bl.a fjernes enkelt med f.eks. slike engangs desinfeksjonsservietter med sprit på. Generellt sprit fjerner dette med enkelhet, f.eks. sånne småflasker med hånddesinfeksjonssprit er kjekke sånn sett. Ellers anbefaler jeg at du prøver å ordne maska slik at ikke utåndingen fra deg kommer direkte opp i brillene. Prøv også å få til bedre lufting på brillene, noen briller har bra med lufting på siden av selve rammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tynne rimlaget på innsiden av brillene kan bl.a fjernes enkelt med f.eks. slike engangs desinfeksjonsservietter med sprit på.

Ellers anbefaler jeg at du prøver å ordne maska slik at ikke utåndingen fra deg kommer direkte opp i brillene. Prøv også å få til bedre lufting på brillene, noen briller har bra med lufting på siden av selve rammen.

Jeg takker for tipset med desinfeksjonsservietter med sprit på.

Jeg har allerede tenkt på at dette med lufting av brillene er viktig, kanskje en skulle lage ekstra luftehull i brillene, men en kvier seg for å gjøre noe slik med kostbare alpinbriller. Det er kanskje lurt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv klippet ut en del av den "skumgummi"-lignende greia rundt brillen for å få bedre lufting. Anbefaler dette, men vær litt forsiktig da du ikke må fjerne for mye, anbefaler at du prøver deg litt frem, men ikke fjern for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også hatt endel problemer med, men fant endelig løsninga!

Brillene de selger på Biltema :cry::P

Etter jeg kjøpte disse har de andre DYRE brillene ligget innpakket i silken de kom i.

Det som uansett er viktigst av alt er hvor pusten din går, har du prøvd uten maska di?

Det kan hende du er bedre tjent med å bytte maske istedenfor å kutte på brillene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tynne rimlaget på innsiden av brillene kan bl.a fjernes enkelt med f.eks. slike engangs desinfeksjonsservietter med sprit på. Generellt sprit fjerner dette med enkelhet, f.eks. sånne småflasker med hånddesinfeksjonssprit er kjekke sånn sett. Ellers anbefaler jeg at du prøver å ordne maska slik at ikke utåndingen fra deg kommer direkte opp i brillene. Prøv også å få til bedre lufting på brillene, noen briller har bra med lufting på siden av selve rammen.

I går var jeg på skitur, første del av turen var det mellom minus 25 og 28, senrere ble det "bare" omlag minus 20. Jeg prøvde da briller med bedre lufting, tok utgangspunkt i noen billige Europris alpinbriller og fjernet noe av skumgummien over luftehullene, det fungerte bra. Jeg hadde betydelig mindre rim enn på tidligere turer. Jeg bør kanskje fjerne litt mer for å få enda bedre lufting, det er bedre med luftige briller enn å måtte gå uten briller på grunn av at brillene er ubrukelige på grunn av rim. Men brillene må ikke bli for luftige.

Forsøkte også dette med engangs desinfeksjonsservietter, men det fikk jeg ikke til å fungere. Det beste er å forebygge rim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.