Gå til innhold
  • Bli medlem

91 år gammelt drikkekar. Hjelp!


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Min morfar holdt nylig på å rydde i tingene han har oppspart i de nærmere 80 årene av hans liv. Da kom han over et gammel aluminiums-drikkekar fra 1918. Produksjonsdato står innrisset på undersiden av drikkekaret, sammen med logoen "US L.F. og c". Min morfar fortalte meg at dette var min oldefars drikkekar da han tjenestegjorde i den amerikanske hæren. Han var på denne tiden i USA for å jobbe, da det var trange kår i Norge. Jeg fikk så dette drikkekaret av min morfar, og var svært takknemlig for det. Jeg ivret til å bruke dette karet på neste friluftstur, og begynnte derfor å rengjøre det. Problemet var at min morfar hadde brukt dette til å ha flytende stearin i, da han for en del år siden laget stearinlys, så bunnen av karet var svært oppskrapt og fullt av mørke små "groper" i bunnen. Dette selv etter ca en times koking, vasking og skrubbing. Vannet jeg har oppi det, er ser helt rent ut for det blotte øye. Det jeg da lurer på, er:

Kan jeg bruke dette karet? Eller kan det inneholde gifter ol? Kun kald drikke, og ikke varmere drikke og mat(suppe etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sikkert at det er aluminium?

Jeg har et gammelt sammenleggbart drammeglass i et metall som ligner på aluminium, men jeg tror ikke det er det.

Det kan tenkes at det er en slags sinklegering eller noe i nærheten av det vi i dag kaller blikk.

Hvis det er oksyderte groper i bunnen kan det tyde på at det har vert noe i karet som har etset bort noe av metallet.

Du kan jo forsøke med litt stålull av den typen med såpe i. "Svint" tror jeg det heter, men ikke prøv med slikt pulver som vi bruker i oppvaskmaskinen. Det spiser opp slikt metall ganske fort, og hvis du skal bruke det til å drikke av, så ikke drikk Coca Cola i det. En del leskedrikker er så sure, har så lav ph, at de ødelegger slike ting ganske raskt.

Men selv om det er noen sår i bunnen så tror jeg ikke du trenger å være redd for å bruke det. Den mørke fargen som du ser i slike sår er stort sett bare oksydert metall og er vanligvis ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium var ganske kostbart i 1918, du får forsøke å vurdere egenvekta, sjekke om det er magnetisk...

Er det grønnskjær nedi gropene kan det være kobber. Stålblikk er også en mulighet, er det stål eller kobber er det sikkert fortinnet, for å hindre rust, og kontakt med kobber som er giftig.

Kan du dumpe ned noen bilder så kan jeg spørre en amerikansk samler, riktignok er min forbindelse mest opptatt av borgerkrigen, men han kan nok finne det ut.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar! Takk!

Er mulig at dette er en blikkboks, da det virke noe tungt til å være alu.. Er blikk merkbart magnetisk?

I riftene i ser jeg samme farge som ellers, untatt i bunnen der det ser ut som om metallet er oksydert.

Stålull m/ såpe av varianten "Alltid" er prøvd. Dette hadde best effekt av rengjøringsmetodene jeg prøvde. Mulig jeg skulle matet på med slik vask?

Å legge drikkekaret på hylla er for så vidt uaktuelt, så sant jeg ikke finner ut at det er farlig å drikke av det. Tanken av at denne er brukt av min oldefar da han var i militæret, gjør at jeg får lyst til å bruke det. Når det en dag finnes ubrukelig, legges det på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.