Gå til innhold
  • Bli medlem

Skilengde


Mats Mordal

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter fjellski (men som også får seg en tur i preppa løyper innimellom), men er fryktelig i tvil om hvor lange ski jeg bør gå for, jeg er 183 høy og 105 kg, så jeg passer liksom ikke inn i skilengde/vekt/høyde tabellene :)

Skiene jeg har tenkt til og gå for er følgende : http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?cat=28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åsnes Ingstad passer ikke i fabrikkspor, etter det jeg skjønt har de heller ikke nevneverdig spenn.

Ser ut til at mange er fornøyd med dem til variert bruk utenfor løype.

Amundsen(tidligere Rago) passer bedre i løypa og har mer spenn.

Mine Taiga(Vikafjell er vel mye lik) er 60mm, har brukbart spenn til mine drøye 90kg+utstryr og sekk.

De vil nok bli vel pinglete for mange, men for min blandingsbruk er de kjempebra.

Generell oppfordring : Prøv et søk for du slenger ut nye spørsmål, det meste av generelt utstyr har vært diskutert før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fisketryne !!

Jeg syns ikke noe særlig om tilføyelsen i svaret ditt med oppfordringen om å søke på nettet.

Det er jo nettop det Mats Mordal har gjort uten å finne et adekvat svar! Hvis han hadde hatt dine og mange andres kunnskaper om skiutstyr, så hadde han ikke lagt inn spørsmålet sitt på Fjellforum.

Men jeg tror ikke det finnes noe nettsted som kan gi ham et svar som passer 100 %. Han må som alle oss andre gjøre sine egne erfaringer. Men; Hvis du Fisketryne kjenner til et slikt sted så syns jeg du kan fortelle om det her på FF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var som det står en generell utfordring, håper ikke Mats tok det ille opp.

Jeg er ingen ekspert få ski, jeg har lært noe av andre her på Fjellforum og noe av egne erfaringer.

Kjøpte meg først et par Madhus Glttertind som var nyttesløse å smøre og enda umuligere med gammeldagse kortfeller.

Etter at jeg fikk Åsnes Taiga med kortfellelås har det blitt moro å gå på ski, på de fleste føreforhold!

Det jeg er skrevet om de forskjellige Åsnes modellene er nok mye gjeldene for andre merker også, de breieste fjellskia har minst spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Ingstad passer ikke i fabrikkspor, etter det jeg skjønt har de heller ikke nevneverdig spenn.

Ser ut til at mange er fornøyd med dem til variert bruk utenfor løype.

Amundsen(tidligere Rago) passer bedre i løypa og har mer spenn.

Mine Taiga(Vikafjell er vel mye lik) er 60mm, har brukbart spenn til mine drøye 90kg+utstryr og sekk.

De vil nok bli vel pinglete for mange, men for min blandingsbruk er de kjempebra.

Generell oppfordring : Prøv et søk for du slenger ut nye spørsmål, det meste av generelt utstyr har vært diskutert før!

Er klar over at de er for brede for trikkeskinnene, men de kommer til og bli brukt minimalt i preparerte løyper - velger derfor og legge vekt på hovedbruken som er utenfor løypene når jeg skal velge ski.

Var og kjente på et par Ingstad idag, og som du sier syns jeg spennet var heller labert, kjente på amundsen og den virket endel bedre for en på min størrelse sånn sett. Men kjenner jeg er litt skeptisk til flytegenskapene på amundsen, noen litt tunge personer som har noe synspunkt der?

Tar meg absolutt ikke nær av slike utsagn, men jeg har faktisk søkt, og jeg fant ikke noe om akkurat det jeg lurte på. Vet at man skal søke før man spør, har endel tusen poster på diverse fora ;)

Kunne selvfølgelig spurt en som jobber på en sportsbutikk, men min erfaring tilsier at de er ute etter og selge mest mulig, uten og ha peiling på det de selger. Derfor liker jeg bedre og hendvende meg til likesinnede fjellnisser som dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann.

Har dessverre ikke et svar til deg, men lurer på det samme. Det står også for meg mellom Amundsen og Ingstad. Er selv skeptisk til flytegenskapene på Amundsen, men samtidig virker gå-egenskapene til Ingstad litt tvilsom. Jeg er helt grønn på dette, så håper noen som kan dette slenger seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen skien har jo som nevnt det beste spennet. Er man usikker på flytegenskapene kan man jo velge en litt lengre ski. Intervallet går vel på 3cm hvis jeg ikke husker helt feil. Så er det jo en oppveiing i forhold til hva som blir for langt mtp skikontroll... Er selv 193 og veier 94kg og har gått på både 205cm og 208cm av amundsen skien. Med sekk har totalvekten på det meste hvert på 135kg+. Foretrekker 208 skien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.