Gå til innhold
  • Bli medlem

Kælt i tælt.


larka

Anbefalte innlegg

Sjøl om det må innrømmes at jeg har blitt mer kvial med åra, hender det at jeg overnatter i telt vinterstid. En har jo lært seg visse triks gjennom åra for at en ikke skal fryse og ha det mest mulig komfortabelt. Men det kunne vært artig å høre hvordan likesinnede her på forumet innretter seg i teltet vinterstid. Sjøl ligger jeg en del i lavvo. Her kan en jo fyre, men allikevel er det viktig med skikkelig underlag. Jeg bruker et godt lag med bjørkeris under underlaget. Dette er nødvendig når varmen slokker utpå natta. Soveposen er middels brukbar, men det går bra ned til minus 15. Dette er en 3 sesongers pose. I fjelltelt uten fyring er en dunpose av vinterkvalitet påkrevd. Det kaldeste jeg har våknet til er 34 grader minus. Kaldt, men med riktige klær gikk det bra. Min erfaring er at det er viktig å komme seg mest mulig opp fra snøen. Hvilke erfaringer har dere fra telting vinterstid? Noen gode tips å få? Hva er det viktigste å huske på ved vintertelting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe annet som er viktig er volumet på teltet. Er dette lite, blir det jo fort varmt med en primus. Jeg har ligget mye i småtelt vinterstid og fyrt med primus av det gamle slaget. Den må selvsagt fyres opp utendørs. Og du må være våken mens du fyrer. Men det gir god varme som gjør at du har det godt og varmt i teltet med 30 grader minus utendørs. Er du 2-3 mann har du fyringsvakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg fyrer før jeg legger meg for å ikke være kald da jeg kryper ned i posen. Posen er en 30 år gammel A. Igloo som fint holder ned rundt 30 kalde hvis jeg kler på meg litt. Ned til 10-15 kalde bruker jeg bare bokseren nedi posen. Nå skal det dog sies at jeg blant turkompiser er mest kjent for at jeg ikke er i stand til å fryse.

Underlag er viktig. Bruker jeg pulk har jeg med noen fleecepledd i tillegg til et vanlig underlag. Og det viktigste av alt; Et par gode reinskinn! Jeg foretrekker å kle meg varmt og heller kjøre med skikkelig lufting for å unngå kondens og rim inni teltet. Hvis vær etc tillater det har jeg gjerne teltduken åpen. Jeg pleier også å "grave ned" teltet eller pakke snø rundt og oppetter duken for å gjøre det lunere og bedre skjermet for vær og vind. Er man to er det mye lettere å pakke snø rundt da en sitter inne og holder mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av den typen som kler av meg før jeg legger meg. Har ofte erfaring for at det blir varmere i soveposen med mindre klær. Dette er ikke lett når termometeret viser minusgrader, men noen ganger er det er faktisk lettere å holde varmen med mindre klær.

Når det gjelder reinskinn, må jeg bare medgi at jeg sverger til disse. Men bare under visse forhold. I kaldt og tørt vær er reinskinn topp. ellers pyton. Bløte reinskinn er både tunge og ubehagelige å ha med å gjøre-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en vinerpose med dun og Exped Downmat 9DLX.

Bruker jeg pulk har jeg som regel med et Ajungilak EVA Comfort liggeunderlag i tillegg som jeg stort sett bruker ute.

LIker og å sove i bare boxer og en headover rundt hals og hode.

Funker den bra den Exped Downmat'n? Vurderer og skaffe meg en slik jeg og. Funker fint ned til 27 blå elr no sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den funker veldig fint.

Ikke hatt noen uhell med min enda men bruker den ikke utenfor teltet.

Bruker den hele året siden den er god å ligge på.

9cm versjon står vel med comfort ned til -38 og vanlig versjon og 7cm ned til -24.

Uansett kaldere enn jeg drar på tur.

Litt innkjøring bare på å finne riktig lufttrykk. Det som virker passe når du legger deg blir fort litt hardt når du har lekket litt kroppsvarme ned i den.

Eneste ulempe med de er at du slår gjennom hvis du sitter på de da blir det kaldt i rompa.

Evt kan den legges dobbelt slik man gjør hvis man bruker stoltrekk til de.

Har og brukt reinskinn og det fungerer og veldig bra. Dog var det ikke langt nok så jeg måtte ha annet underlag i tillegg. Men det var mer enn bredt nok. Har slutet bruke det da det tar en del mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker synmat 7 dlx, litt lettere og billigere enn tidligere nevnte

downmat. Har i tillegg et tynt vanlig liggeunderlag, som

backup, til pauser, og under synmatten.

Varmt og godt!

Synmat er den tingen som har økt komforten i felt mest

for meg, noensinne, sover like godt som i sengen hjemme,

det gjorde jeg IKKE på ajungilak bamse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isjørn Jan Mayn, reinskinn, bamse extreme, ullsokker, ullundertøy og ullbalaclava. Zzzzzzzzzzzz! Ikke noe brrrrrrrrrrr!

Bruker også akkurat samme kombinasjonen, bare at jeg har fleecebalaclava, tørker fortere den. :) Skal mye til for at du ikke skal få sove med denne utrustningen! zzzzzzzzzzZZZZZZZZZZzzzzzzzzz..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Fimax, at ei god dunjakke er det beste plagget vinterstid. Problemet er bare dette med væte. Kan du stole på tørt, kaldt vær er dun uovertruffent.

Når det er så kaldt at jeg må bruke dunjakka er det jo liten fare for at den skal bli våt av nedbør. I motsatt fall har jeg den komprimert i en vanntett pakkpose. Under marsj ligger den oppå pulken for tørking.

Ellers sverger jeg til Exped Downmat 7 oppå en Ajungilak Bamse. Til "varme" vinterturer og soving ved bål har jeg en Ajungilak Tyin 5-season (syntet). Til teltturer hvor jeg venter temperaturer under -20 har jeg en ekstra varm dunpose. Soveposen ligger også oppå pulken for lufting under marsj, dog inne i et trekk som kan sees her: http://greenlandexpedition2010.com/v/technical/equipment/arcticbedding

Sover bare med bokseren på i posen, men bruker en silkepose innerst for å spare soveposen. Om jeg skulle bomme på temperaturen, og ha for tynn pose, legger jeg dunjakka og skalljakka oppå soveposen. Jeg har som oftest med en vindsekk til lunsjbruk som jeg også kan legge oppå soveposen.

God lufting i teltet opplever jeg som alfa og omega for å holde kondensen unna. Tørking av klær gjøres gjerne på kroppen den siste økta før leirslagning. Da går jeg saktere så jeg ikke svetter men likevel holder meg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som opplever at oppblåsbar liggeunderlaget blir rimelig kaldt (ikke de med dun) - altså at luften blir iskaldt?. Kjøpt nettop Bamse ekstrem, og skal på vintertur snart, må velge mellom Bamse, vanlig ridgerest, og en oppblåsbar (Artiach)- dvs kombinere to. Har også merket at det samler seg kondens som fryser i 'ridgene' på ridgerest. Lurer på om to 'closed-cell' liggeunderlag er varmest?

Takk Cookie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som opplever at oppblåsbar liggeunderlaget blir rimelig kaldt (ikke de med dun) - altså at luften blir iskaldt?. Kjøpt nettop Bamse ekstrem, og skal på vintertur snart, må velge mellom Bamse, vanlig ridgerest, og en oppblåsbar (Artiach)- dvs kombinere to. Har også merket at det samler seg kondens som fryser i 'ridgene' på ridgerest. Lurer på om to 'closed-cell' liggeunderlag er varmest?

Takk Cookie :)

Type vanli luftmadrass blir kaldt. En kommer litt opp fra bakken men det er jo bare ett luftkammer.

Flere som har prøvd den på 5 mils overnatting i Kollen og tenkt at det blir varmt fodri man kommer litt høyt. Men de har vært litt frosne ja.

Ta med deg Bamse og Ridgerest eller Artiach på tur. Bruker du bamse til å sitte på ute og så legger du den under Ridgerest/Artiach når du skal sove. Slipper du at det som evt er av fukt ytterst på Bamse kommer mot soveposen. Ridgerest er vel mer vanntett enn Bamse men har jo disse gropene. Passe på at det ikke er noe fukt der før du legger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forteltet må det være kuldegrop! Konseptet kuldegrop høres kanskje dumt ut, men bare prøv, og dere er hekta! Fort 5 grader varmere i teltet, samtidig som dere får bedre høyde til matlaging, tøyskifte, mm.

Ei grop i forteltet for å få betre plass der, er veldig kjekt, og noko eg brukar ha så sant snømenden tillet det. Men at dette fører til at det vert varmare i teltet, er nok noko du bare trur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av den typen som kler av meg før jeg legger meg. Har ofte erfaring for at det blir varmere i soveposen med mindre klær. Dette er ikke lett når termometeret viser minusgrader, men noen ganger er det er faktisk lettere å holde varmen med mindre klær.

Når det gjelder reinskinn, må jeg bare medgi at jeg sverger til disse. Men bare under visse forhold. I kaldt og tørt vær er reinskinn topp. ellers pyton. Bløte reinskinn er både tunge og ubehagelige å ha med å gjøre-

enig i dette- men kan jo legge til at en bør ha tørkede skinn, ikke garvede, garvede duger bare til foring i barnepulker, rene svampene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei grop i forteltet for å få betre plass der, er veldig kjekt, og noko eg brukar ha så sant snømenden tillet det. Men at dette fører til at det vert varmare i teltet, er nok noko du bare trur :x

Mulig at tempen i teltet er den samme, men uten å ha foretatt målinger vil jeg våge å påstå at du kjenner godt at kuldegropa er vesentlig kaldere enn gulvet i teltet. Kald luft renner nedoverog varm luft stiger, så jeg står fast ved min mening om at det er varmere der du ligger når du tar deg bryet med å lage deg en kuldegrop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at tempen i teltet er den samme, men uten å ha foretatt målinger vil jeg våge å påstå at du kjenner godt at kuldegropa er vesentlig kaldere enn gulvet i teltet. Kald luft renner nedoverog varm luft stiger, så jeg står fast ved min mening om at det er varmere der du ligger når du tar deg bryet med å lage deg en kuldegrop.

Utan fyring, vert nok temperaturen i gropa omtrent den same som i teltet. Med fyring, vil det ikkje bli så varmt i gropa som i teltet. Men det vert ikkje varmare i teltet enn om ein ikkje har gropa.

Skal ei slik kuldegrop fungere slik du håpar, må teltet isolere betydeleg og heile inngangen må vera via kuldegropa, slik at den varme lufta heller ikkje forsvinn gjennom inngangen. Med eit tjukt bomullstelt kan du nok greie dette. Det same i snøhole. Men i eit nylontelt med glidelåsåpning, nei.

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med ei kuldegrop er jo at "taket" på inngangen skal være lavere enn flaten du ligger på. Lager man en slik inngang via en dyp kuldegrop i forteltet, så kan man vel få en viss effekt. Men det er klart at det fungerer mye bedre i en godt isolert snøhule framfor i et telt. Jeg har derimot ikke prøvd skikkelig kuldegrop i telt så jeg skal ikke avfeie at en grop som det først snakkes om her kan gjøre det lunere på en eller annen måte. I snøhule derimot har jeg prøvd både med og uten kuldegrop, og det var en betydelig forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.