Gå til innhold
  • Bli medlem

Kælt i tælt.


larka

Anbefalte innlegg

Ned til -15 så bruker eg jervenduk (termo hunter) + en medium tjukk sovepose som det står komfor: 0 grader.. extrem : -10.. på.

gjerne ett lag med ull, skulle dette bli for kaldt, så plusser eg på med en camelback fylt med varmt vann på magen..:lol:

underlag: er det stabilt under 10 minus er reinsdyskinn suverent, men som nevnt er det kjipt om dette blir vått.

bruker ett mammut middels tjukkt liggeunderlag som "allversutstyr" er det ekstra kaldt er det bare å høgge ned ett tre eller to og bygge oppunder med ris..

under 15 blåe graver eg meg ned.. og bruker samme utstyr, har lagt i -30 uten meire utstyr (hadde då reinskinn) da var camelbacken ett must for noelunde komfor. men gikk også en natt uten..

og så lenge snøhulen eller kantgropen er skikkelig lagd så er det betydelig varmere inn enn ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet mener jeg er det viktigeste under turer på vinteren. Jeg sverger til Gore-Tex telt. Bruker nå et gtx-telt på alle mine vinterturer. For det første så er kondensproblemet ekstremt minimalt i forhold til alle andre telt jeg har brukt. Jeg får ikke et rimlag som detter ned og gjør alt vått når jeg fyrer med primusen. Samtidig er det tettere slik at det oppleves lunere i vind og kulde. Dette gjør samtidig at jeg kun bruker gass på vinteren. På tur gjennom Rondane i februar opplevde jeg tempraturer ned mot -30grader men lå inne i teltet i bare trusa oppå soveposen og leste en bok. På morgenen så fyrer jeg primusen kun i kort tid for å tørke teltet for den lille kondensen som finnes i teltduken, varmen presser fuktigheten ut av teltet noe du ikke klarer på vanlig telt.

Emiraten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi nå er inne på telt og vinter. ska starte og teste meg selv litt. elsker å gå på jakt og i fjellet og har sovet en del i telt. men detter er jo i de fine sommer/høst tidene(verste som skjer er regnfall) så har lyst å starte med telting i vinterkulda. elsker vinteraktiviteter og har lyst å ta med meg telt når jeg tussler på trugene i skogen. men lurer veldig på detter med bekledning? liker selv lag på lag med ett sikkelig skall-lag ytters men om vinter er jo varmebehoved ett helt annet? greit så lenge man er i aktivitet. men har lyst på en jakke og bokse som er for sikkelig vinterbruk. håper på reine eksempler i form av produktforslag. mvh ole. (vinterfersking);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi nå er inne på telt og vinter. ska starte og teste meg selv litt. elsker å gå på jakt og i fjellet og har sovet en del i telt. men detter er jo i de fine sommer/høst tidene(verste som skjer er regnfall) så har lyst å starte med telting i vinterkulda. elsker vinteraktiviteter og har lyst å ta med meg telt når jeg tussler på trugene i skogen. men lurer veldig på detter med bekledning? liker selv lag på lag med ett sikkelig skall-lag ytters men om vinter er jo varmebehoved ett helt annet? greit så lenge man er i aktivitet. men har lyst på en jakke og bokse som er for sikkelig vinterbruk. håper på reine eksempler i form av produktforslag. mvh ole. (vinterfersking);D

Hei!

Om du ikke er vant til vinterforhold i telt kan jeg anbefale å ta det pent og rolig til å begynne med. Ta noen korte turer med fokus på å holde telt og utstyr tørt inni uansett værforhold, lær deg å bruke/stole på utstyret ditt før du begir deg på tur altfor langt fra folk. På disse småturene prøver du forskjellig (lånt?) utstyr og bekledning og gjør opp dine egne formeninger om hva du vil ha. Meningene er så mange, og det som fungerer for en er ikke nødvendigvis det beste for deg.

Et lite råd på vei til vintertelting: Kjøp deg en god og stiv børste og få av deg all snøen før du går inn i innerteltet, så blir alt så mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som kan ligge i trusa oppå soveposen i et telt i -30 funker nok det meste!

Beklager, jeg tror deg ikke Emiraten.

Regner med at det var mens han fyrte med primus. Testet det en del ganger i Svalbard teltet og det blir god temp i teltet da. Men den er jo borte igjen 10 sek. etter man har skrudd av primus da.

men godt å få en liten varme i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når varmen brer seg i teltet så er det ikke noe problem å fyre med gass på vinteren. Du bruker jo selvsagt mer gass en du vanligvis gjør under mildere tempraturer. Det er ikke noe problem å få 15- 17 grader i teltet når primusen går fullt. Da orker ikke jeg å ligge i posen som tåler 30 kalde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker gassen i 30 minus da?

Dette lurer jeg også på?

Har 0 erfaring med gassfyring, har bare erfaring med rødspritbrennere og min trofaste nova som fyres med bensin, bruker kun novabrenneren på vinterstid.

Grunnen til at jeg spør er at jeg "har hørt" at gassbrennere ikke holder mål når det blir skikkelig kaldt.

Her er en liten artikkel om emnet- http://www.klikk.no/helse/trening/article448252.ece

Hadde vært kjekt å få bekreftet fra flere turfolk her om de bruker gass i -30 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men lurer veldig på detter med bekledning? liker selv lag på lag med ett sikkelig skall-lag ytters men om vinter er jo varmebehoved ett helt annet? greit så lenge man er i aktivitet. men har lyst på en jakke og bokse som er for sikkelig vinterbruk. håper på reine eksempler i form av produktforslag. mvh ole. (vinterfersking);D

Du sa det selv. Lagvis bekledning under tett skallbekledning. Ull er en sikker vinner. Selv benytter jeg Brynje til marsj og ull ellers. Sper på med ekstra ullundertøy og/eller fleece om det blir ekstra kaldt. I pausene og når det er spesielt kalde forhold benytter jeg en stor og tykk dunjakke, Mountain Eqipment Annapurna. Dunjakke er en helt ny verden når du først har gjort erfaringen med å fryse ute på vinteren.

Om du skal overnatte i skogen kan du spare vekt og få en nær-monsen-opplevelse ved å legge deg under åpen himmel eller under en presenning om natta. Når du fyrer bål blir det godt og varmt. Husk at sovepose og dunjakke ikke liker bål. For å bøte på dette bruker jeg en Ajungilak "Grevling" -pose på utsiden av soveposen og forsvarets vintercamo-jakke på usiden av dunjakka. Sitter du ute kan det være greit med et par leirsko. Forsvarets fotposer med tovede ullkartanker i er en mye brukt variant her på forumet. Blir det kjølig legger du deg bare i soveposen ved siden av bålet.

Skal du ligge i telt har du ikke så strenge krav til bekledning utover kvelden. Du ligger da i soveposen stort sett hele tiden. For å få varme i teltet fyrer du primus. Merk at dette er ansett som livsfarlig om du ikke vet nøyaktig hva du gjør. Bli godt kjent med primusen din før du tar den med inn. Fyr den opp på utsiden av teltet inntil du er 100% sikker på at den tenner på en forutsigbar og trygg måte. Øv på dette. Deretter er det mange som tenner den i kuldegropa. Still den på en kryssfinerplate så den står støtt inne i teltet. Som du kan se av tråden kan det greit oppnås t-skjorte-temperaturer i teltet når du fyrer. Men vær forsiktig!

Ellers er det viktig at du har godt liggeunderlag. Ta det skumplastunderlaget du allerede har og kjøp et i tillegg. Mange her bruker Ajungilak Bamse Extreme eller lignende. Med to slike stopper det verste varmetapet fra kroppen din mot bakken. Du bør også ha en sovepose som takler de temperaturene du skal sove i. Jeg begynte med en Ajungilak Tyin 5-season. Den holder meg varm ned til -20 når jeg ligger i bare ullbokseren. Personlig liker jeg å ha en tynn innerpose av silke for å skåne soveposen fra kroppen min.

Det er ikke så mye mer som skal til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når varmen brer seg i teltet så er det ikke noe problem å fyre med gass på vinteren. Du bruker jo selvsagt mer gass en du vanligvis gjør under mildere tempraturer. Det er ikke noe problem å få 15- 17 grader i teltet når primusen går fullt. Da orker ikke jeg å ligge i posen som tåler 30 kalde :)

Har og kommet turflasker med ren propan fra COleman. De vil fungere ned til minus 43 som er kokepunkt for propan. Ulempen er at det kreves kraftigere embalasje for ren propan så boksen veier vel dobbelt så mye som vanlig gassboks. Den passer vel og bare til enkelte Coleman produkter foreløpig.

I vanlig gassblandinger er det butan som ødelegger med kokepunkt på 0,5 grader.

Dog kan du få de til å virke ved å varme boksen litt under klærne før bruk. Men den vil fort miste effekten ute hvis boksen står på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.