Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Colorado 300


paalea

Anbefalte innlegg

Annonse

ok....jeg har mac og har lastet ned de programene som er mac-kompatible, og jeg har opprettet en garmin konto, men jeg vet ikke hva jeg skal med dette....får ikke overført kart fra gpsen over på maskinen, da jeg kjøpte den brukt og kartene bare lå inne på gpsen. Og jeg finner ikke ut hvordan jeg nullstiller den totalt sånn at alle gamle waypoints osv. slettes.....dette må selvfølgelig gjøres uten at risikerer å slette kartene.

Ellers er jeg generelt litt misfornøyd, men håper den gror på meg iløpet av turen min over Hardangervidda......er det ellers ting jeg trenger å vite? Tips og triks tas imot med takk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med mac, men kan jo prøve meg:

På windows laster man over kart via programmet mapsource. Kartene må kjøpes, og installeres på maskina slik at de dukker opp i dette programmet. Man velger så de kartene man vil overføre til GPS-en, og ber programmet om å overføre kartene. De kartene du har valgt blir så "bakt" sammen til én fil, som kopieres over til GPS-en.

Som en konsekvens av dette er det ikke mulig å legge til kart på en GPS som allerede har kart. For å overføre flere kart må alle kartene "bakes" sammen i mapsource, og overføres. Med andre ord: alle kart på enheten blir sletter hver gang du legger til kart.

Det er, såvidt jeg vet, ikke mulig å laste over kart fra GPS til PC/mac.

Et unntak er vel de såkalte "basekartene", som ligger i et internminne på GPS-en. Disse er dog så dårlige at jeg ikke ville benyttet dem til navigasjon...

Waypoints osv slettes vel via et menyvalg på selve enheten, konsulter bruksanvisningen. Ville ikke lagt ut på tur over Hardangervidda uten: papirkart, kompass og rikelig med batterier dersom du baserer deg på GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, strøm er et problem på disse nye gpsene, de bruker mye, og når batteriene blir kalde fungerer det dårlig. En ekstern batteripakke som holdes varm på kroppen er veldig nyttig da, ellers blir batteriene kalde på noen minutter. En sånn pakke må lages selv tror jeg, har ikke sett den i salg. Jeg har brukt coloradoen min kontinuerlig i -20 uten problemer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstern batteripakke høres lurt ut. Jeg mener å ha hørt noe om en "strømsparemodus" for disse GPS-ene?

Det innebærer sannsynligvis at den bare logger posisjon, men alt av navigering/skjerm/sensorer er deaktivert. Da man ofte bare bruker GPS-en som "backup" kunne dette vært nyttig å vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nytta strømsparemodus på Garmin 60 csx. Har ikkje nytta gps-en for å finne fram, men for å sjå kor eg har vore i ettertid. Ved å seinare samanlikne sporlogger med og utan strømsparemodus ser det ut som om gps i sparemodus gir meir unøyaktige posisjonar, og den "hopper" meir fram og tilbake (mange punkt ->50m unna under lunsjpauser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Er det noen som har erfaring med denne gpsen som kan svare meg på noen spm...

Nå er det jo over ett år siden paalea, spurte om ovennevnte og ny gps er sikkert innkjøpt. Likefullt er det sikkert andre som lurer på om de skal kjøpe Colorado 300 heller ikke. Gikk til innkjøp av min Colorado 300 for 1 1/2 år siden. Vil påstå at gpsen har hatt gode muligheter til å vise meg som bruker hva den har vært god for.

Desverre er den ikke noe særlig god!!!!

Dette på grunn av et problem som irriterer meg noe inni hellv... Gpsen henger seg opp med gjevne eller ugjenvne mellomrom!!!. Det som skjer da er at ingen knapper virker, skjermen er "fryst fast" og gpsen slutter å logge. Eneste løsning er å slå av hele greia ved å løse ut batteriet." Som regel funker den da greit inntil neste gang. Har ikke funnet noe mønster i dette, siden neste gang kan være 1 km eller 10 km unna. Dette er forferdelig irriterende. Tungvindt er det også siden batteriet må ut for å få den i gang igjen. I bunn og grunn blir det til at jeg ikke stoler på gpsens driftsikkerhet. Du kan ta deg gift på at den krasjer helt den dagen jeg virkelig trenger den....

Importør (belanor) er ringt flere ganger. De har avvist mottak av gpsen for sjekk/reperasjon. Deres løsning har vært at jeg skulle laste ned ny software. Dette har jeg nå gjort 3 ganger. I går var jeg første gang på tur med gpsen etter siste oppdatering. Logget greit over 14 km og jeg begynte å tro at problemet var løst, men da jeg skulle til å panorere på kartet, låste faenskapet seg igjen :shock: .

Som det meste i dag er gpser en liten datamaskin i seg selv. Kanskje de er blitt for avanserte?? En annen ting som irriterer meg er at kompasset må kalibreres nesten før hver tur. Hvis ikke dette blir gjort funger ikke retningspilen. En kompis av meg som har en 60 cx sier at han aldri har trengt å kalibrere sitt kompass.

Brukervennligheten til Coloradoen er god. Jeg liker hjulet og hvordan undermenyene er utformet. Den virker også solid i sin konstruksjon. Det jeg savner er en skjemlås. Dette fordi det er ganske lett å komme borti hjulet uforvarende. Skjermen funker greit i dagslys, men trenger bakgrunnsbelysning når det er mørkere.

Håper for Garmin sin del at jeg har fått meg en mandags gps. Er det forresten noen andre brukere som har hatt tilsvarende problemer med gramin Colorado 300??

Skal ringe Belanor til uken. Denne gangen skal den inn for sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg som har en 60 cx sier at han aldri har trengt å kalibrere sitt kompass.

Den gps'en har ikke kompass. På en 60CSx eller 60CS må kompasset kalibreres hver gang man bytter batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det må da være et drøyt halvår siden den saken ble trukket fra markedet..?

Såvidt jeg har forstått funka den overhodet ikke i usa, og den hadde vel heller ikke kjempesalg her i landet.

Så funker den dårlig for deg burde vel belanor gi deg en ny type som faktisk funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å ta det første først: Jeg har mac og Colorado. Har alltid brukt Mapsource i Windows (har du en nyere mac kan du installere Windows via Bootcamp). Ser at Garmin nå har kommet med programmer for mac (det hadde de ikke tidligere), og jeg tok en titt på de for et par uker siden. Som jeg forstod det må du dersom du skal bruke mac-programvaren laste ned et eget program for windows der du konverterer kartene dine over til mac-format for så å overføre de til gpsen via mac. Men siden mac-programvaren ikke lar deg se på kartene osv (er kun et program for å overføre), og dette virket som mye ekstraarbeid har jeg bare fortsatt å bruke Mapsource i Windows.

Du kan beholde de basekart som ligger på GPSen fra før av. Selv har jeg bare latt basekartene ligge i gpsen som de gjorde, og kopiert sjøkart til et minnekort og topo-kart til et annet minnekort. Jeg trenger ikke engang å sette i gpsen for å overføre kart til minnekortet, tar det bare via minnekortleser, noe som går mye raskere.

Ellers hadde jeg også mye problemer med min gps til å begynne med. Jeg kjøpte min ganske tidlig og det var visstnok en ganske uferdig software da den kom på markedet. Nå er det noen år siden, så jeg husker ikke 100%, men jeg gjorde en del feilsøking ifb med dette; GPSen lagrer aktivt spor i en fil kalt Current.gpx. Når denne nærmer seg en viss størrelse (tror det er 2 MB) så kopieres denne filen til en annen fil kalt X.gpx der X er et løpenummer (1,2,3 osv). I denne prosessen skjedde det en del feil, som i noen tilfeller førte til at gpsen hang seg opp, i andre tilfeller førte til at gpx-filene ble korrupte. Kan ikke helt huske alle detaljer, men jeg sendte en del gpx-filer og forklaringer til garmin etter at jeg gjorde litt undersøkelser, og i neste software-oppdatering var dette problemet borte for min del ihvertfall.. Men det kan jo likevel hende at det lønner seg å lagre Current.gpx til en annen fil en gang i blant (for å gjøre den mindre), vet ikke om du har prøvd det?

Tror lagringsintervall (sporlogg) har mye å si for hvor mye batteri den bruker. Jeg sykler en del med gpsen på styret, og bruker da 1 sek intervaller for å lagre spor, ettersom det matcher intervallet på pulsklokka og gjøre det litt enklere å kombinere filene fra gps og pulsklokke. Da går batteriet mye raskere enn når den er innstilt på auto eller langsommere faste intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac og Garmin fungerer veldig bra sammen. Basecamp er programmet du bruker for å lage ruter, se på kart, laste waypoints, ruter og tracks frem og tilbake mellom GPS og Mac.

En liten utfordring for endel Mac brukere er at kartene som kommer på CD ikke er mac kompatible. For å ta de i bruk på Mac må du først installere de på en maskin med windows (evt. bruke vmware, parallels, virtualbox (Gratis! http://www.virtualbox.org/), bootcamp e.l.), så må kartene konverteres til Mac format med et verktøy du kan laste ned fra Garmin. Når dette er gjort så fungerer det veldig bra. Personlig syns jeg Basecamp for Mac fungerer bedre enn både mapsource og basecamp for pc.

For all Garmin software til Mac: http://www8.garmin.com/macosx/index.jsp

Til dere som har problemer med GPSer som hikker litt: et forslag kan være å oppdatere firmware innimellom. Dette gjøres via WebUpdater som er tilgjengelig for både PC og Mac.

Merk: Basecamp fungerer kun med GPSer med USB tilkobling. Eldre GPSer med kun serial tilkobling vil derfor ikke fungere med Mac.

Jeg har selv testet med GPSMAP620 (Båt/bil/(snøscooter)), eTrex Legend HCx (tur), Oregon 550 (tur) og Nuvi 550 (bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac og Garmin fungerer veldig bra sammen....

...Personlig syns jeg Basecamp for Mac fungerer bedre enn både mapsource og basecamp for pc.

Helt enig med deg øystein, det fungerer veldig bra når man først har fått det opp å gå. Bedre så enn Mapsource.

Jeg knotet litt i starten, og man kan på ingen måte si at det fungerer "out of the box", dette gjelder som du sier først og fremst i å aktivere og konvertere kartene.

Noe som irriterer meg med basecamp (eller kanskje heller kartmateriellet fra ugland it?) er ruteverktøyet langs etter stier. Dersom linjene er brutt av andre vector-linjer (f.eks grenser for naturvernområder etc) er det mye knot frem og tilbake mellom auto-routing og direkterouting. Har dere som bruker mapsource samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

vurderer å skaffe meg en oregon pga større skjerm...

men har noen erfaring med disse? er de verdt de ekstra pengene iforhold til en Garmin GPSMAP 60CSx?

tenker signal i den norske skog, og brukeropplevelse. stabilitet...

takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

vurderer å skaffe meg en oregon pga større skjerm...

men har noen erfaring med disse? er de verdt de ekstra pengene iforhold til en Garmin GPSMAP 60CSx?

tenker signal i den norske skog, og brukeropplevelse. stabilitet...

takk! :)

Hei. Jeg har oregon300. Signal kan jeg ikke si så mye om, da jeg ikke har annet enn en e-trex legend å sammenligne med. Men touchskjerm er tilnærmet ubrukelig når det gjelder panorering av kart. Mulig det finnes en workaround til det, men 6 av ti ganger gjør jeg ikke riktig bevegelse med fingeren, sånn at den utilstiktet markerer et waypoint. Går du tilbake på dne havner du der du startet ut ifra igjen. Noen som har en quickfix i instillingene sånn at man må ikke kan markere waypoint på kartet uten videre?

Ellers er menyene og brukervennligheten finfin, men jeg savner som sagt taster til panorering etc. Når man bruker den på høy lysstyrke så stjeler den mye strøm, men på høylys dag trenger man ofte det for å kunne se detaljene. Den er veldig hendig ellers. Så har du jo lillebroren dakota, som er noe mindre, den har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har en Colorado 300.

Er en ting som irriterer meg grenseløst, og det er autorouting.

Når jeg bruker mapsource så går det greit å lage raske ruter via autorouting som følger stiene som ligger i kartet, men når disse overføres til GPS'en så er plutselig ruten kun en luftlinje mellom start og slutt.

Andre med samme erfaring eller eventuelt har en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.