Gå til innhold
  • Bli medlem

Amatører i Nepal


Anbefalte innlegg

Heisann! Veldig flott forum dere har her. Jeg skal ut på min første tur utenfor europa snart og er ganske blank på Himalaya-området. Kanskje dere kan hjelpe meg?

Jeg og en kompis drar til India i januar og planlegger å avslutte reisen vår i Nepal. Vi er begge naturelskere og er vant til å gå med sekk fra Forsvaret. Når det er sagt, så må jeg også nevne at vi ikke har fjell-erfaring som strekker seg så veldig langt. Ingen av oss har drevet med klatring eller vært på topper over 3000 meter.

Vi vil gjerne få noen fine fjellopplevelser i Himalaya. Jeg har sett på noen av de andre postene her at det første man må gjøre fra Kathmandu er å komme seg til Lukla (?), og det kan man enten gjøre ved fly, buss eller ved å gå. Vi vil gjerne se Everest på en eller annen måte, i tillegg til å få sjansen til å være over 3000 meter.

Vi skal reise i ca. 3 måneder, og vi prioriterer Nord-India og Nepal.

Hva tror dere er lurest for oss å gjøre? Er det mulig for oss å dra dit og føle at det var verdt det uten å f.eks dra til Cho La Passet?

Alle andre tips om fine områder eller anbefalinger settes også pris på!

Takk på forhånd, hilsen Herman og Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulighetene for å se mt. Everest er mange. Du kan bl.a gå opp til Mt. Everest basecamp og f.eks. bestige Kala Pattar 5545 m.o.h. Her får du fin utsikt til Mt. Everest. En annen mulighet er også å gå opp til Island Peak (6173m.o.h) Men det er litt høyt med tanke på at dere ikke har vært høyere enn 3000 m.o.h. før. Men selvfølgelig, hvis dere er veldig godt trent og akklimatiserer godt, så kan jo det gå bra. Det viktigste er å akklimatisere godt og på riktig måte. Drikk mye vann og ta det med ro (ikke stress for mye). En akklimatiseringstur kan være lurt, at du f.eks går opp ett stykke, for så å gå ned igjen.

Eg og en venninne var på Mt. Kilimanjaro i sommer, og skal ned til Nepal nå til sommeren og reise rundt i øst-Asia bl.a. India og :-) Da skal vi bl.a opp til Mt. Everest Basecamp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Mt. Everest BC i Tibet tidligere i år å planlegger ny tur til neste år på sørsiden. Har lest mye om Kala Pattar som Tonje nevner, skal vist være en helt grei tur for 'amatører'. Sats på disse toppene + Mt. Everest bc helt i slutten av den perioden, vet ikke om været er så bra der i Januar akkurat. Veldig greit å ha størst sjangser for bra vær når dere først drar så langt.

Inspirasjon til å ta Kala Pattar: http://farm4.static.flickr.com/3603/3553669422_0ea6a8ba9a_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighetene for å se mt. Everest er mange. Du kan bl.a gå opp til Mt. Everest basecamp og f.eks. bestige Kala Pattar 5545 m.o.h. Her får du fin utsikt til Mt. Everest. En annen mulighet er også å gå opp til Island Peak (6173m.o.h) Men det er litt høyt med tanke på at dere ikke har vært høyere enn 3000 m.o.h. før. Men selvfølgelig, hvis dere er veldig godt trent og akklimatiserer godt, så kan jo det gå bra. ..

Bare en liten kommentar til akkurat denne.

Jeg var i Nepal i 27 dager, hvorav 22 dager i Himalaya. Det høyeste jeg hadde vært før var Galdhøpiggen (!). De som var med på reiselaget mitt hadde alle vært på Kili osv.

Det skulle vise seg at det har absolutt nada (med strek under) å si for jeg var en av to som kom opp på Island Peak (riktig høyde er 6189 m takk). Alt ligger i hodet (viljen til å klare det).

Det er flere ting som betyr noe om du klarer høyden:

- høydesyke ligger også i genene så det kan arves desverre

- Tar du det med ro oppover (bistari, bistari (rolig rolig)), og drikker godt med vann så er du mye mer rustet. På det meste drakk jeg sikkert 5 l vann.

- Husk å legge inn relax dager. F.eks, bli en ekstra dag i Namche (3300 m) og ikke rush oppover. Det straffer seg. Fjellene går ingen steder.

- Walk high, sleep low. Dvs. kommer du til et sted som f.eks ligger på 4300 m, så tar du turen opp til 4700 m og blir der i ca 20 min. Sånt holder du på hele tiden.

- På høyder over 4700 m tar du Diamox morgen og kveld. Folk sa "åh, du kommer til å pisse hele tiden". Gikk ikke mer på do for det, og da hadde jeg trappet ned vannkonsumet (for det er dyrt i høyden)

Jeg hadde nok ikke uroet meg så mye for høydeproblemer, men for all del; lytt til knollen. Husk å ta med noe for magen for det kommer garantert til å bli et problem når du skal være der nede så lenge. Jeg ble slått ut i 2 dager da jeg var der nede pga matforgiftning og da jeg kom hjem så hadde jeg gått ned 5 kg. hehe.

Du kommer til å få en tur du aldri vil glemme, og det går knapt en dag uten at jeg tenker på Nepal og Himalaya. Savner det helt utrolig mye. Tilbake skal jeg definitivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo bra ut. Hvor mange uker bør vi sette av til reisen hvis vi vil til Everest BC? Inkludert gåtur til Lukla framfor fly (som jeg har hørt ikke er særlig trygt).

Du behøver ikke være redd for turen inn til Lukla. Den er ikke mer farlig den enn bussturen til Jiri. :) Ikke altid at trafikken på veiene der er like trygg heller altså. :wink: Har tatt turen inn og ut fra Lukla med fly 7-8 ganger og har ingen betenkeligheter med det. Spennende er den, men ikke mer utrygg enn annen transport i landet. Du lander i motbakke og tar av i nedoverbakke. :) Her er en film:

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke være redd for turen inn til Lukla. Den er ikke mer farlig den enn bussturen til Jiri. :) Ikke altid at trafikken på veiene der er like trygg heller altså. :wink: Har tatt turen inn og ut fra Lukla med fly 7-8 ganger og har ingen betenkeligheter med det. Spennende er den, men ikke mer utrygg enn annen transport i landet. Du lander i motbakke og tar av i nedoverbakke. :) Her er en film:

Mvh Fjelljo.

Helt enig! Den er en opplevelse i seg selv :D Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- På høyder over 4700 m tar du Diamox morgen og kveld. Folk sa "åh, du kommer til å pisse hele tiden". Gikk ikke mer på do for det, og da hadde jeg trappet ned vannkonsumet (for det er dyrt i høyden)!

det å anbefale noen Diamox er vel strengt tatt litt på kanten, ihvertfall når du i tillegg sier at man dermed kan trappe ned på vannkonsumet. dette strider mot de fleste regler for "sunn høydeklatring" - hydrering vil være det viktigste du gjør på det fjellet. jeg ville mye heller trappet opp vannkonsumet, og droppa diamox'en. når du i tillegg sier at du har lite høydeerfaring synes jeg dette blir - som jeg sier - litt på kanten.

dog har du andre gode poeng, eksempelvis å ta ekstra hviledager lengre ned, gå VELDIG sakte og å sove lavt/gå høyt, noe som er standard leveregler om man skal fungere godt i høyden. men jeg er skeptisk til overdreven bruk av diamox, ihvertfall når man ikke vet hvordan man takler dette, og når man aldri har brukt det før. jeg ville mye heller satsa på å bruke lengre tid enn å kjøre på med diamox, som på mange måter kan skjule tidlige tendenser på høydesyke. diamox er på ingen måte noen garanti mot å bli høydesyk, og om man ikke har vært i høyden før bør man heller satse på at kroppen takler påkjenninga selv. om man derimot får trøbbel har man som regel lært noe (mest sannsynlig har man ikke gitt kroppen nok tid/gått sakte nok) og kan eventuellt vurdere diamox neste gang.

når du kommer til nepal vil du få tilbudt diamox i bøtter og spann, men jeg mener det er verdt å avstå før du kjenner kroppen din godt nok til å kunne vurdere bruken av det.

alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å anbefale noen Diamox er vel strengt tatt litt på kanten, ihvertfall når du i tillegg sier at man dermed kan trappe ned på vannkonsumet. dette strider mot de fleste regler for "sunn høydeklatring" - hydrering vil være det viktigste du gjør på det fjellet. jeg ville mye heller trappet opp vannkonsumet, og droppa diamox'en. når du i tillegg sier at du har lite høydeerfaring synes jeg dette blir - som jeg sier - litt på kanten...

Nå kom muligens dette litt feil ut og jeg beklager det. Jeg vet at Diamox er vanndrivende, men jeg kunne trappe ned fra 5 til 4 liter pr dag uten problemer. Det er jo tross alt ikke særlig sunt å pisse hver eneste halve kilometer som jeg gjorde. Gikk kanskje 3 ganger hver natt på do noe som skrota hele nattesøvnen også. Hvor mye vann du skal ha tror jeg også er individuelt. Det var det jeg mente.

MEN; det er på bærtur å kjøpe Diamox (og andre medisiner) uten å ha snakket med fagpersonell først. Du bruker selvsagt ikke kjøpmannenn på hjørnet i Nepal. Det sier vel nesten seg selv. Jeg for min del tok det kun når vi skulle over 4900 m. og det ble også anbefalt av den nepalesiske guiden vår. Hvorfor ikke bare finne seg i litt prikking i fingrene til å begynne med, og heller klare turen opp, i stedet for å kanskje måtte avbryte pga problemer for man tror at Diamox er bortkastet. For det er det ikke. Husk at det nytter ikke å ta Diamox når problemene har begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke være redd for turen inn til Lukla. Den er ikke mer farlig den enn bussturen til Jiri. :) Ikke altid at trafikken på veiene der er like trygg heller altså. :) Har tatt turen inn og ut fra Lukla med fly 7-8 ganger og har ingen betenkeligheter med det. Spennende er den, men ikke mer utrygg enn annen transport i landet. Du lander i motbakke og tar av i nedoverbakke. :D Her er en film:

Mvh Fjelljo.

Angående dette; ca. hvor mye koster flyturen opp dit? Og hvis vi skal gå, er det lett å finne fram til Lukla til fots? Gåturen opp dit skulle visst være ganske vakker også?

Takk for bra tilbakemelding allesammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyturen inn til Lukla fra Kathmandu mener jeg kostet litt over 100 USD en vei sist jeg tok den.

Turen fra Jiri til Lukla er flott tur. Mye opp og ned langs dalsidene men en fin tur i et vakkert landskap. En mulighet er jo å gå fra Jiri til Everest BC, og ta fly tilbake til Kathmandu fra Lukla etter endt tur. Fra Jiri/Shivalaya til Lukla må du regne minimum 4 dager om du har det travelt og er i veldig god form, bedre å ta det litt med ro og bruke 6-7 dager. :shock: Nyte turen og utsikten. :wink: I dette området er det greit å finne fram. :D

Anbefaler at du skaffer deg en bok om området. "Trekking in the Everest region" av Jamie McGuinness er en liten og informativ bok om ruter og "sideturer". Pass på at du får 5. utgave (2009) som er den siste versjonen av boka. Finnes bl.a. her: http://www.amazon.com/Trekking-Everest-Region-5th-Kathmandu/dp/1873756992/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1262020438&sr=8-1#noop

Lonely Planet har også en som heter "Trekking in the Nepal Himalaya": http://www.amazon.com/Lonely-Planet-Trekking-Himalaya-Eighth/dp/1864502312/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1262020998&sr=1-1

Bra kart over området: http://www.amazon.com/National-Geographic-Trails-Illustrated-Khumbu/dp/1566951240/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1262020912&sr=1-1

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonely Planet har også en som heter "Trekking in the Nepal Himalaya".

Mvh Fjelljo.

Da har jeg kjøpt meg "Trekking in the Nepal Himalaya" og holder på med pakkeliste.

I Lonely Planet er det en 16-dagers tur som går fra Lukla til Everest BC som ser kjempeflott ut. Turen går som følger (ikke inkludert pauser):

Dag 1:

Lukla til Cheplung 1:15

Cheplung til Phakding 1:15

Dag 2:

Phakding til Benkar 1:30

Benkar til Monjo 1:00

Monjo til Namche Bazaar 3:00

Dag 3:

Hviledag

Dag 4:

Namche Bazaar til Sanasa 1:00

Sanasa til Phunki Thenga 1:30

Phunki Thenga til Tengboche 1:30

Dag 5:

Hviledag

Dag 6:

Tengboche til Pangboche 1:15

Pangboche til Orsho 1:15

Orso til Pheriche/Dingboche 1:00

Dag 7:

Hviledag

Dag 8:

Pheriche/Dingboche til Dughla 2:00

Dag 9:

Dughla til Lobuche 2:30

Dag 10:

Lobuche til Gorak Shep 2:30

Dag 11:

Enten

Gorak Shep til Everest Base Camp 6:00

Eller

Gorak Shep til Kala Pattar 4:00

Dag 12:

Gorak Shep til Lobuche 2:00

Dag 13:

Lobuche til Pheriche/Dingboche 3:00

Dag 14:

Pheriche/Dingboche til Tenboche 2:30

Dag 15:

Tengboche til Namche Bazaar 4:30

Dag 16:

Namche Bazaar to Lukla 6:00

Tenkte dette var et greit utgangspunkt, så får vi se hvordan det går underveis. Er det f.eks mulig å overnatte i telt i BC?

Gjerne kom med kommentarer til dette programmet om det er noe viktig som kan endres.

Det jeg også kunne tenkt meg litt hjelp med er pakkelista. Det jeg er usikker på er om vi trenger telt på denne turen. Såvidt jeg har forstått er det mulig å få plass på tea-houses overalt, også i høysesongen.

Reisen vil foregå først en måned i India, så videre til Nepal. Regner med å være i Nepal rundt 20. Februar.

Nåværende liste er (se bilde):

1x Hodelykt

1x Sitteunderlag

1x Vindvotter

1x Camelbak pose

1x 15L vanntett pose

1x Lonely Planet: India

1x Lonely Planet: Trekking in Nepal Himalaya

1x Skihansker og/eller vanter

2x Hengelåser

1x Vaierlås

1x Strammereim

3x Søpleposer

1x Beltepengepung

1x Lowe Alpine lue

2x Netting overdel

2x Netting longs

1x Ullfrotté overdel

1x Ullfrotté longs

1x Nikon Kikkert

1x First aid kit

1x Lakenpose

1x Myggnett

1x Hanging kit til myggnett

1x Trek towel

1x Spisesett

1x Gerber multitool

1x Maglight

2x Treningsluer

1x Solbrillesett

1x Halsbuff

1x Knestøtte (byttes ut med knebeskytteren)

3x Ullsokker

1x Lundhags turbukse

1x Norrøna Overtrekksbukse

1x ”Jacket-in-a-bag” Thermolite. (Gammel og slitt)

1x Missing Link Soft Shell jakke

1x MiniPC + lader

1x Kamera + lader

1x Mobil + lader

+ Underholdning

Så er jeg usikker på om jeg trenger:

1x Alta Sovepose

1x Helsport Nordmarka 3 Camp telt

Jeg kan tenke meg dette er litt overkill, men det er derfor jeg spør her! :)

Hva kan jeg kutte, og hva må jeg legge til? Klær til varme strøk kjøper jeg i India.

Tusen takk for all hjelp!

post-7196-133474672613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg "Trekking in the Nepal Himalaya" og holder på med pakkeliste.

I Lonely Planet er det en 16-dagers tur som går fra Lukla til Everest BC som ser kjempeflott ut. Turen går som følger (ikke inkludert pauser):

Dag 1:

Lukla til Cheplung 1:15

Cheplung til Phakding 1:15

Dag 2:

Phakding til Benkar 1:30

Benkar til Monjo 1:00

Monjo til Namche Bazaar 3:00

Dag 3:

Hviledag

Dag 4:

Namche Bazaar til Sanasa 1:00

Sanasa til Phunki Thenga 1:30

Phunki Thenga til Tengboche 1:30

Dag 5:

Hviledag

Dag 6:

Tengboche til Pangboche 1:15

Pangboche til Orsho 1:15

Orso til Pheriche/Dingboche 1:00

Dag 7:

Hviledag

Dag 8:

Pheriche/Dingboche til Dughla 2:00

Dag 9:

Dughla til Lobuche 2:30

Dag 10:

Lobuche til Gorak Shep 2:30

Dag 11:

Enten

Gorak Shep til Everest Base Camp 6:00

Eller

Gorak Shep til Kala Pattar 4:00

Dag 12:

Gorak Shep til Lobuche 2:00

Dag 13:

Lobuche til Pheriche/Dingboche 3:00

Dag 14:

Pheriche/Dingboche til Tenboche 2:30

Dag 15:

Tengboche til Namche Bazaar 4:30

Dag 16:

Namche Bazaar to Lukla 6:00

Tenkte dette var et greit utgangspunkt, så får vi se hvordan det går underveis. Er det f.eks mulig å overnatte i telt i BC?

Gjerne kom med kommentarer til dette programmet om det er noe viktig som kan endres.

Det jeg også kunne tenkt meg litt hjelp med er pakkelista. Det jeg er usikker på er om vi trenger telt på denne turen. Såvidt jeg har forstått er det mulig å få plass på tea-houses overalt, også i høysesongen.

Reisen vil foregå først en måned i India, så videre til Nepal. Regner med å være i Nepal rundt 20. Februar.

Nåværende liste er (se bilde):

1x Hodelykt

1x Sitteunderlag

1x Vindvotter

1x Camelbak pose

1x 15L vanntett pose

1x Lonely Planet: India

1x Lonely Planet: Trekking in Nepal Himalaya

1x Skihansker og/eller vanter

2x Hengelåser

1x Vaierlås

1x Strammereim

3x Søpleposer

1x Beltepengepung

1x Lowe Alpine lue

2x Netting overdel

2x Netting longs

1x Ullfrotté overdel

1x Ullfrotté longs

1x Nikon Kikkert

1x First aid kit

1x Lakenpose

1x Myggnett

1x Hanging kit til myggnett

1x Trek towel

1x Spisesett

1x Gerber multitool

1x Maglight

2x Treningsluer

1x Solbrillesett

1x Halsbuff

1x Knestøtte (byttes ut med knebeskytteren)

3x Ullsokker

1x Lundhags turbukse

1x Norrøna Overtrekksbukse

1x ”Jacket-in-a-bag” Thermolite. (Gammel og slitt)

1x Missing Link Soft Shell jakke

1x MiniPC + lader

1x Kamera + lader

1x Mobil + lader

+ Underholdning

Så er jeg usikker på om jeg trenger:

1x Alta Sovepose

1x Helsport Nordmarka 3 Camp telt

Jeg kan tenke meg dette er litt overkill, men det er derfor jeg spør her! :)

Hva kan jeg kutte, og hva må jeg legge til? Klær til varme strøk kjøper jeg i India.

Tusen takk for all hjelp!

Husk at i Februar så er det vinter i Himalaya. Sier vel sitt.

- Bør kanskje ta med gnagsårplaster. Jeg slapp det men greit å ha med. De lærde strides

- Skal du dra med deg en mini-pc (ca 1 kg)? Overkill. Det er internet cafe i Kathmandu, Phakding, Namche, Tengboche og Dingboche (og muligens også andre steder) hvor du også kan laste opp bilder fra kamera. Har du en litt avansert mobil så (på de veldig få stedene du har dekning) bruke denne. Ikke særlig dyrt heller for jeg sjekket mail og ringte hjem via mobilen der nede. OBS! alt med måte. Skal du ta notater så bruk heller penn og papir i en liten notatblokk i stedet for pc

- Solbrillene må ha sidebeskyttelse..helst.

- Solkrem med høy faktor. Magemedisin. Must have!

- Hva tenker du på mht underholdning? Mye bøker å få kjøpt billig i f.eks Lukla og Namche.

- Det var et par som hadde oppladbare batterier i speilreflekskameraene sine da vi var der og husk at disse er MYE dårligere i kulden. De hadde en god del problemer da de kom oppver for å si det mildt. Jeg brukte AA batterier og byttet batterier kun en gang på hele turen (28 dager) og jeg knipet som en madman. Husk at etter Namche koster det å lade batterier.

- skal du fylle på camelback fra vannflaske eller koke vann? Hvis du skal ha kokt vann så husk jod tabeletter. De sier at Micropure Forte skal ta en del av "the germs" men tar desverre ikke alt slik Jod gjør. Gir en rar smak på vannet men det går helt fint.

- En liten ting jeg tok med som jeg syntes var genial var en lørdagsutgave av Dagbladet (tykk avis). Når jeg hadde gått en hel dag og skoene var fuktige så kunne jeg bare rive av avispapir og tørke med. Det er omtrent nada tørkemuligheter i fjellet. Husker at da vi var i Dole (og dette var hørsten) og det var dritkaldt så satt vi rundt den ene ovnen som var i lodgen og tørket sokker.

- I noen av lodgene var det så kaldt da vi skulle legge oss at vi blåste frostrøyk og måtte ligge med balaklava. Jeg hadde en isbjørn Jan Mayen sovepose og det var konge. De som hadde billige "-20 graders" sovepose frøs konstant og måtte i tillegg ha pledd på. Nå er Jan Mayen litt tung men du får igjen for det.

- Skal du til India så sjekk mht malaria. Nå var det på nyhetene at det var funnet malaria i Himalaya også. Er vel ikke et problem om vinteren men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at i Februar så er det vinter i Himalaya. Sier vel sitt.

- Solbrillene må ha sidebeskyttelse..helst.

- Solkrem med høy faktor. Magemedisin. Must have!

- I noen av lodgene var det så kaldt da vi skulle legge oss at vi blåste frostrøyk og måtte ligge med balaklava. Jeg hadde en isbjørn Jan Mayen sovepose og det var konge. De som hadde billige "-20 graders" sovepose frøs konstant og måtte i tillegg ha pledd på. Nå er Jan Mayen litt tung men du får igjen for det.

Tusen takk, det var veldig informativt!

- Vil snowboardbriller fungere istedet for solbriller med sidebeskyttelse?

- Hva slags magemedisin anbefaler du?

- Da går jeg utifra at du mener en sovepose som har minimum komforgrense på -20? Og underliggende dette ligger det vel også en anbefaling om å ikke bruke et 3-sesongers telt i den temperaturen?

- Hvor stor sekk anbefaler du til dette ustyret? Jeg har holdt av en Recon Pack på XXL til ut dagen, må bare tenke meg godt om før jeg kjøper den.

Takk, H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder magemiddel er Imodium et "Must Have". Håndhygiene er veldig viktig - og selvsagt Anti Bac.

Tror jeg ville lagt Mini-Pc hjemme. Man kan oppleve at harddisker slutter å fungere i høyden.

Når det gjelder sovepose - om du ikke har handlet så kunne du vurdere en 3 lags løsning. Altså silkelaken nede i lavlandet - for deretter å trekke over en dunpose når det blir kaldere i lodgene i høyden. Utenpå denne kan man ha en fiberpose (Mini upgrade bag). Jeg bruker denne løsningen i kulden og det fungerer utmerket.

Trek Towel synes jeg er ubrukbart - en gammel utvasket håndduk er mye bedre, men det er vel etter hva man liker.

Hodelykt vil du bruke mye - her kan du vurdere å ha med en lett en i reserve. Likeledes solbriller. Ha med et par ekstra.

Bukse med driteflaps synes jeg personlig er bra.

Husk å drikk mye. Gled deg - det er et fint sted!

Noen bilder fra min tur http://kjiver.no/nepalsiden.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var veldig informativt!

- Vil snowboardbriller fungere istedet for solbriller med sidebeskyttelse?

- Hva slags magemedisin anbefaler du?

- Da går jeg utifra at du mener en sovepose som har minimum komforgrense på -20? Og underliggende dette ligger det vel også en anbefaling om å ikke bruke et 3-sesongers telt i den temperaturen?

- Hvor stor sekk anbefaler du til dette ustyret? Jeg har holdt av en Recon Pack på XXL til ut dagen, må bare tenke meg godt om før jeg kjøper den.

Takk, H.

Vi hadde en kar på gruppen vår som brukte vanlige solbriller. Da vi kom til 4300 m så begynte det å svi i øynene hans og han fikk store problemer. Heldigvis så hadde jeg to sett med solbriller (just in case..hehe) så det hjalp han. Jeg brukte Cebe ceccinel briller med 4000 glass. Er nok litt overkill men veldig behagelig. Ingenting er godt nok for øynene mine..hehe. Er ikke så mange som går med skibriller der oppe, men for all del...kanskje noen andre kan svare på dette?

Min komfort på soveposen var -20 som er anbefalt! Sov med lue også! Ha i hodet at kroppstemperaturen synker i løpet av natten og bra sovepose/"sovesystem" er viktig.

Enig med kjiver; imodium! Idoform hjelper ikke det grann. En flaske Anti Bac holder på din tur hvis den er kun 16 dager. Dopapir får du kjøpt i fjellet, men du bør ta med min. 2 ruller fra Norge. Ta ut pappkjernen i midten så sparer du plass :)

Når det gjelder ryggsekk så pass på at du ikke går for langt over 20 kg (ikke mer enn 25 i hvertfall) for da blir det fort kostbart mht overvekt. En annen ting som jeg sjekket før jeg dro var det "hva skjer hvis baggasjen min forsvinner?". Da ryker jo hele turen. Og stol på det; i India er det et sort hull når det gjelder slikt. Jegringte til Europeiske og de sa at de annså baggasjen som tapt etter 31 dager (døh). Du får 1200 kr etter 24 timer. Hjelper ikke det grann. Jeg ringte da til If og de hadde en ekstra baggasjeforsikring som gjorde det slik at hvis du ikke fikk baggasjen etter 24 timer så hadde du 15.000 på konto. Genialt! Skulle jeg kjøpt alt utstyret der nede så hadde det alikvel blitt knalldyrt.

..og i disse Jarle Trå tider; husk å forsikre deg!!! Det er faktisk ikke pysete, og det er absolutt ikke dyrt! Gi beskjed til forsikringsselskapet hvor mange dager du skal være over 4000 m. Hør også om du har Helikopter evakuering inkludert for det er faktisk noe de henger seg opp i der nede. En helikopter evakuering koster 3000$ hvis du ikke har forsikring så... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Var på XXL nå og kan gratulere meg selv med en splitter ny Recon Pack. Burde kanskje ha en god bagasjeforsikring!

Europeiske (er ikke de eid av if?) koster vel 1200 for 45 dager i utlandet, og 60,- dagen per dag etter det. Har ikke betalt giroen ennå.

Burde jeg kanskje gå for if reiseforsikring + bagasjeforsikring da? Istedet for Europeiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Var på XXL nå og kan gratulere meg selv med en splitter ny Recon Pack. Burde kanskje ha en god bagasjeforsikring!

Europeiske (er ikke de eid av if?) koster vel 1200 for 45 dager i utlandet, og 60,- dagen per dag etter det. Har ikke betalt giroen ennå.

Burde jeg kanskje gå for if reiseforsikring + bagasjeforsikring da? Istedet for Europeiske.

Gratulerer med ny recon pack! Den er karslig!

Utrolig surt hvis du mister baggasjen. Greit nok at de selger mye utstyr billig i Nepal, men gjett om mye er dritt også. "The North Fac" er ikke helt mi greie.

Jeg hadde vanlig Europeiske reiseforsikring (med ekstra dager over 4000 m ), samt ekstra baggasje forsikring hos If. Du vet dette sikkert bedre enn meg. Jeg ville bare ha en backup plan :)

Husker ikke hva det kostet meg. Nå er jeg en person som alltid tenker worst case scenario og mange vil nok være uenig med meg her om hva som er nødvendig og ikke. Noen vil kanskje synes at den ekstra baggasjeforsikringen er tull, men for meg som ikke hadde kapital til å legge ut for alt det dyre jeg hadde med meg så var det ikke diskuterbart engang. hehe

En annen viktig ting er vaksinasjon. Jeg vet at i enkelte land slipper du ikke inn hvis du ikke har de nødvendige vaksinasjoner. Nepal er ikke slik, men jeg vet ikke hvordan India er. Du har sikkert tenkt over det, men tenkte at det var like godt å nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en person som alltid tenker worst case scenario og mange vil nok være uenig med meg her om hva som er nødvendig og ikke. Noen vil kanskje synes at den ekstra baggasjeforsikringen er tull, men for meg som ikke hadde kapital til å legge ut for alt det dyre jeg hadde med meg så var det ikke diskuterbart engang. hehe

Er enig med deg der. "What if" demonen har en sterk plass på skulderen med så mye nytt utstyr og lite erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en ifra IF, og han sa at Helårs-forsikringen dekket opp til 30000 kr for reisegods og at hvis jeg ikke har utstyr dyrere enn det er det ikke noe vits med utvidet bagasjeforsikring.

Ettersom det er vinter, vil det være nødvendig med ispigger? Vi skal ikke høyere enn Kala Pattar.

Og hvor lønner det seg å kjøpe gode briller med sidebeskyttelse?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IHI er den eneste forsikring som gjelder om du skal bevege deg over 4000 moh. mange av standard-selskapenes forsikringer vil ikke tre i kraft om du skader deg og trenger rescue over 4000m, så sjekk dette nøye. IHI.com er både billig og særdeles enkle å ha med å gjøre, jeg har brukt dem ved evakuering fra fjell i Kina.

alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IHI er den eneste forsikring som gjelder om du skal bevege deg over 4000 moh. mange av standard-selskapenes forsikringer vil ikke tre i kraft om du skader deg og trenger rescue over 4000m, så sjekk dette nøye. IHI.com er både billig og særdeles enkle å ha med å gjøre, jeg har brukt dem ved evakuering fra fjell i Kina.

alex.

Hmm, ok. Skal sjekke det ut. If sa at så lenge det ikke var noe halsbrekkende ekstremsport så skulle det ikke ha noe å si om jeg var over 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det er ingen vanlige reise forsikringer som dekker Søk og Redningsaksjoner i utlandet! Hvis du må fraktes ut fra et område for eksempel med helikopter så kommer det til å koste svært mye penger. Personlig har jeg søk og rednings forsikring i fra http://www.geosalliance.com/, vil anbefale de hvis du skulle føle at en sånn forsikring er noe du har behov for :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvor kaldt er det opp til Base Camp i April? Trenger man telt og sovepose selv på varmere tider, eller får man losji på hytter hele veien opp? Og hva slags (hvor varme) klær burde man gå for på en tur ikke lengre opp enn til Base Camp?

Har lite erfaring med fjellgåing utenfor Norge jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva tror dere er lurest for oss å gjøre? Er det mulig for oss å dra dit og føle at det var verdt det uten å f.eks dra til Cho La Passet?

Hva er feil med Cho La-passet? Jeg tok runden fra Everest base Camp over Cho La og ned til Gokyo, en tur og et pass jeg abolutt vil anbefale. Da slipper du også å gå ned fra BC mot Namche som jo er samme vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.