Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort tur til Allmannberget (1 342m)


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Dette er en tur som er så kort og enkel at den nesten ikke er verdt å skrive en 'rapport' om! Men tok en liten tur oppå Allmannberget (1 342m), det fjellet som ligger like øst for Oppdal. Kjørte så langt det gikk på ubrøyta vei opp mot Orkelsjøen får jeg tok skia fatt. Det var svært lite snø, 15-20cm lett nysnø oppå bar mark, så ble å gå halve veien. Etter en time var jeg ved toppen. Utrolig fin utsikt mot Trollheimen. Blåste vel friskt da, og var rimelig kalt (-15c nede i Oppdal) x3 på toppen med vinden. Fin tur, selv om turen også inkluderte en brutal tryning med masse blod på tur ned, da den ene skia tverrsto i en stein. Lite hyggeligere var det å bli blinka av en fotoboks også, så det ble en dyr tur!

DSC_0004small-2.jpg

DSC_0011small-4.jpg

Frisk å kald vind
DSC_0016smallA.jpg

DSC_0012small-2.jpg

DSC_0013small-4.jpg

DSC_0054small-2.jpg

Nesten på toppen
DSC_0075small-3.jpg

DSC_0090small-1.jpg

Sissihøa (1 621m) til venstre
DSC_0085smallA.jpg

Oppdal i skyggen av fjellene
DSC_0076small-3.jpg

Gjevillvasskamben (1 627m)
DSC_0039small-1.jpg

Blåhøa (1 671m)
DSC_0040small-3.jpg

DSC_0046small.jpg

DSC_0029small-5.jpg

DSC_0061small-2.jpg

DSC_0043small-2.jpg

Kjørende hjemmover
DSC_0096small-2.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlige bilder! Hva med å få tak i det bildet som ble tatt av deg i bilen også? Spørs vel om det har like bra kvalitet?

Så en som ble tatt midt oppe på Dovrefjell ca kl 2300 i sommer, av en sivil politibil. Skvatt litt da, må jeg si, for jeg trodde politiet hadde nok å gjøre der det var en del trafikk (nær byene), og det var det definitivt ikke over fjellet på denne tiden av døgnet. Tørt føre, topp vær, og omtrent ikke en møtende bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene!

Herlige bilder! Hva med å få tak i det bildet som ble tatt av deg i bilen også? Spørs vel om det har like bra kvalitet?

Så en som ble tatt midt oppe på Dovrefjell ca kl 2300 i sommer, av en sivil politibil. Skvatt litt da, må jeg si, for jeg trodde politiet hadde nok å gjøre der det var en del trafikk (nær byene), og det var det definitivt ikke over fjellet på denne tiden av døgnet. Tørt føre, topp vær, og omtrent ikke en møtende bil.

Skvetter litt ja, traff en laserkontroll ved Oppdalsporten på samme tur, men da kjørte jeg fint, respekterer 60 sonen, men går automatisk opp i 90 eller 100 i 80 sonen, som resten av trafikken!

Foresten, satte tema på tråden, regner med dette som 'Dovrefjell'? men kan like godt inngå under Trondheim og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole - Petter, kjenner litt på den følelsen av å bli tatt på dovrefjell, en tørr og fin sommerdag, sent på en lørdagskveld uten annen trafikk.. Relativt bortkastede ressurser, på noe som ikke har med trafikksikkerhet å gjøre i det hele tatt (mener nå jeg)..... Nei, er lettere å stoppe relativt uskyldige folk på dovrefjell som bryter grensen med 10 - 20 km/h for å få en statistikk til å se pen ut, istedenfor å kanaliserere ressursene på organisert kriminalitet, menneskesmugling, narkotika etc.

Nei, familiefolk som tråkker litt over fartsgrensen på dovrefjell må stoppes for hver pris, det er farlig det... :wink:

Uansett, kjempefine bilder av Oppdal og omliggende område :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ooops, så ikke denne tråden før nå. Allmannberget nevner Terje Tysland i herlige "Bøgda mi".

Takk for flotte bilder. Jeg syns det er mye bedre å få de "full size" istedenfor å måtte klikke på hvert enkelt bilde hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.