Gå til innhold
  • Bli medlem

sko til alle årstider; Crispi besseggen?


seb_seven

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe nye sko til fruen. Jeg ønsker sko som kan brukes til lette fjellturer alle årstider, og lek i snø på vinteren (på vestlandet, så temp blir ikke under -10 :P )

Jeg har sett på Crispi Besseggen (1699,-) Disse virker suverene som fjellsko, men hvordan holder de i snø og kulde? Finnes det bedre alternativer?

Takker for innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv hatt disse i ca. halvannet år. Brukt på Vestlandet, stort sett. De fungerer glimrende! Eneste unntak er ved tunge bører, da merker du det i føttene etter en god dagsmarsj. Men igjen, det skal godt la seg unngå uansett støvler.

Eneste ulempen, er vel at de ikke er så høye, så det kan bli litt plagsomt med bekker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å smøre dem ofte.
Jeg har samme skoene. Hva smører du dem med? Det eneste jeg har brukt så langt er NikWax, som er anbefalt for GoreTex. Men man bør kanskje bruke fett eller noe for læret i tillegg? Hvordan vil det påvirke GoreTex-membranen i så fall?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Disse virker lovende.

Et lite OBS! Pass på at støvlen passer til foten. Det er en kjensgjerning at den del får gnagsår på helen av nettopp mod. Besseggen (kommentert i andrer tråder). Årsaken er nok at denne støvlen er forholdsvis bred og romslig rundt helpartiet i forhold til mange andre støvler - også andre Crispi modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme skoene. Hva smører du dem med? Det eneste jeg har brukt så langt er NikWax, som er anbefalt for GoreTex. Men man bør kanskje bruke fett eller noe for læret i tillegg? Hvordan vil det påvirke GoreTex-membranen i så fall?

Jeg bruker Nikwax Waterproofing wax for leather Den er vel ikke så bra for membranen men det må man leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite OBS! Pass på at støvlen passer til foten. Det er en kjensgjerning at den del får gnagsår på helen av nettopp mod. Besseggen (kommentert i andrer tråder). Årsaken er nok at denne støvlen er forholdsvis bred og romslig rundt helpartiet i forhold til mange andre støvler - også andre Crispi modeller.

Burde vært et Kjempe-OBS erys!!!

Støvler må prøves godt på den fot som skal ha støvlene på!!

Rene lærstøvler er dog mer 4 sesongs-støvler enn komposittstøvler. Komposittstøvler hefter mer snø, gjør de tyngre og fremtvinger bruk av gamasjer vinterstid.

Besseggen er for min del den dårligste støvel jeg noensinne har brukt, komplett udugelig til mine bein. Ja, den er norges mest solgte støvel. Enten er beina mine skjøre, ellers så er dets eiere gode markedsførere. Velger faktisk å tro at et stort antall nordmenn faktisk ikke vet bedre og har blitt lurt av markedsføringskreftene.

Velger du riktig støvel, ja da er gnagsår og varme/brennende fotsåler historie!! Dette krever, dog vel verdt, solid prøving og feiling!!

Tips: Gi madammen 2500 spenn og forlang at hun er like nøye med valget som ethvert annet skopar hun flyr byen rundt etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du riktig støvel, ja da er gnagsår og varme/brennende fotsåler historie!! Dette krever, dog vel verdt, solid prøving og feiling!!

Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg slet ut to par Besseggen og trodde at "litt gangsår og brenning under tåballen må man regne med" før jeg kjøpte sko som passte MINE føtter. Skal du kjøpe sko som gave, så sørg for at mottakeren har mulighet til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg slet ut to par Besseggen og trodde at "litt gangsår og brenning under tåballen må man regne med" før jeg kjøpte sko som passte MINE føtter.

Bifalles, de fleste av oss som har vært ute "noen turer", trodde tidlig i "karrieren" gnagsår etc var turgledens kostnad.

Det er faktisk turgledens død! Det tok noen pinefulle par her også Busken :)

Benytt gjerne oldefars eplenikkers; men støvlene, de tuller man ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det viktigste er nok at den passer foten. Heldigvis passer Besseggen min fot, og jeg er storfornøyd. Har imidlertid byttet ut innleggssålen som følger med i en som har mer demping og er mer tilpasset foten. Har ikke brukt den mye ute om vinteren (da går det stort sett i skistøvler), så kan ikke si noe om hvor varm den er (det kommer vel først og fremst an på hva som er under - altså sokkene). Jeg behandler den med bivoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sjekke ut Crispi Nevada. Dette er en sko som er basert på Besseggen (samme passform etc). men den har en høyere "gummi-list" rundt den nederste delen av skoen... Dette gjør at den fungerer bedre i myrlendt terreng, samt dersom man må stå i snø som "smelter" rundt beina.

Har byttet såle (under) på mine siden disse ble slitt ut. Funket kjempebra! :wink:

Crispi_Newada_big.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sjekke ut Crispi Nevada. Dette er en sko som er basert på Besseggen (samme passform etc). men den har en høyere "gummi-list" rundt den nederste delen av skoen... Dette gjør at den fungerer bedre i myrlendt terreng, samt dersom man må stå i snø som "smelter" rundt beina.

Har byttet såle (under) på mine siden disse ble slitt ut. Funket kjempebra! ;-)

Virker ikke dum denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har crispi besseggen og var ute og måkte litt snø på hytta og gikk en tur i morrest, da var det 17 kalde, og med ulvang natur sokk så var jeg varm og god hele tiden.

Jeg synes det tok lang tid og gå inn skoen, og enda så får jeg gnagsår på helen etter over 10-15km gange.

Jeg synes de er litt for lave, med tanke på våte myrer og elvekryssing. Jeg har tenkt og kjøpe et par Alfa Bever Pro neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite OBS! Pass på at støvlen passer til foten. Det er en kjensgjerning at den del får gnagsår på helen av nettopp mod. Besseggen (kommentert i andrer tråder). Årsaken er nok at denne støvlen er forholdsvis bred og romslig rundt helpartiet i forhold til mange andre støvler - også andre Crispi modeller.

Njaei... Jeg tror nok heller årsaken til dette er at Crispi har en ganske mer markert hæl en andre. Til skistøvler er det omtrent ikke snakk om annet enn Crispi, ganske enkelt fordi det ikke er snakk om at jeg får hælen min til å sitte fast i Alfa e.l. Crispi er "bred", men det er framme på foten. Men ellers er det helt rett at man må prøve!

Gnagsår får man om man ikke er kresen nok når man skal velge støvel - eller om det er lenge siden man var på tur sist! Det er ingen verdens ting galt med Crispi eller andre merker slik folk gjerne gir uttrykk for når de har fått gnagsår, men heller det at dehar latt seg friste av et tilbud eller hvor imponert kompisen er over en sko! Like lite som når kompisen din sier at støvel A er verdens beste, bør man heller ikke feste for mye lit til ham når han sier at støvel B er verdens verste. Jeg liker Crispi svært godt men det er ene og alene fordi at nederst på bena mine så sitter akkurat mine føtter. Hvis du føler at føttene dine har det best i Crispi så har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale de. Besseggen er ikke like forseggjorte som de aller dyreste støvlene og heller ikke godt nok isolert til å være en "vinterstøvel", men til hva du får for pengene så er den veldig fin. Det finnes noen andre i samme prisklasse fra to tusen og ned, men er det sånn at en sitter ordentlig på foten din og de andre ikke så må du bare gi beng i hvor billige du enn kan få de. Prøv, prøv, prøv... Sitter de så skal du bare være glad. Kjøper du fra kjente merker så skal det godt gjøres å kommer over noe som er direkte dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaei... Jeg tror nok heller årsaken til dette er at Crispi har en ganske mer markert hæl en andre. Til skistøvler er det omtrent ikke snakk om annet enn Crispi, ganske enkelt fordi det ikke er snakk om at jeg får hælen min til å sitte fast i Alfa e.l. Crispi er "bred", men det er framme på foten. Men ellers er det helt rett at man må prøve!

Eh.... Det er KUN mod. Besseggen jeg refererer til. IKKE Crispi generelt. Det er stor forskjell på de ulike Crispi-modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erys: jeg vil nå heller si at hvert merke har sin lest som det er variasjoner over fra modell til modell. Hvis Besseggen hadde hatt romslig hæl tror jeg den ville vært ulidelig for meg som har måtte stramme mange andre støvler sånn at jeg mister blodtilførselen for at hælen skal sitte nok til at jeg ikke får gnagsår. Dette har i min erfaring vært helt konsistent med de modellene fra Crispi som jeg bruker, Sydpolen og Besseggen, og de jeg har prøvd i butikk (Jeg jobber i en slik butikk...)

Det kan selvfølgelig hende at det er andre faktorer som har spilt inn og gjort at jeg oppfatter Crispi slik, men siden det nå spørres etter erfaringer her med Besseggen så vil jeg nå engang komme med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som skiftet såle? Er de brukt lenge etter dette? Har dette fungert bra (ikke tegn til å løsne) i ettertid? Kostet?

Heisann.

Sendte sålen til et "nøkkelverksted/skomaker" i Bergen (på Oasen senter). De hadde Vibramsåler på lager, og jobben ble gjort på ca. en ukes tid (fra forsendelse til retur). Jeg måtte selv betale porto begge veier.

Den nye sålen ser helt original ut, og har fungert kjempebra sålangt. Dagen etter jeg fikk sålen i retur dro vi på 2-ukerstur på Island (dårlig planlegging anyone?). Har vel brukt skoene ca. 20 turdøgn, samt 20-30 dagsturer etter jeg fikk de tilbake uten å se tegn til at sålen skal løsne.

Tror jeg ga ca. 450 kr for nye såler + arbeidet.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Erys: jeg vil nå heller si at hvert merke har sin lest som det er variasjoner over fra modell til modell. Hvis Besseggen hadde hatt romslig hæl tror jeg den ville vært ulidelig for meg som har måtte stramme mange andre støvler sånn at jeg mister blodtilførselen for at hælen skal sitte nok til at jeg ikke får gnagsår. Dette har i min erfaring vært helt konsistent med de modellene fra Crispi som jeg bruker, Sydpolen og Besseggen, og de jeg har prøvd i butikk (Jeg jobber i en slik butikk...)

Det kan selvfølgelig hende at det er andre faktorer som har spilt inn og gjort at jeg oppfatter Crispi slik, men siden det nå spørres etter erfaringer her med Besseggen så vil jeg nå engang komme med mine.

Har hatt den gamle modell Skarven pre 2000 (nubuck) og etterfølgeren Skarven (fullær) ca. 2003. Disse har hatt omtrent samme lest som Besseggen. Men har også hatt modell Halne (nubuck) ca. 2002. Den fikk vel sin etterfølger i modell Fonnabu m/fullær og GTX-membran.

Disse (Halne og Fonnabu) er en mye smalere og trangere støvel enn både Besseggen og den gamle type Skarven.

Det samme mener jeg også var tilfelle for Makalu og Jostedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.