Gå til innhold
  • Bli medlem

toppturer for nybegynner


scheele93

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har i det siste fått veldig lyst til å dra på topptur (ski). problemet er at jeg ikkehar noe erfaring innenfor dette området. jeg har en del er faring med overnatting ute i streng kulde, og jeg har utstyret som trengs for det. derfor er det ikke uaktuelt med overnatting underveis. det gjør det nesten bare morsomere :P (overnating i form av en Basecamp så man slipper å stå nedover med stor tung sekk.)

Jeg har svært liten erfaring med skred, noe som skremmer meg litt. har jeg forstått rett at det ikke kan gå skred hvis det er under 30 graders hellning eller er under en slik helning ? tror dere 30 grader er bratt nok for meg som er nyegynner?

så tilslutt kommer det viktisgste spørsmålet. hvor anbefaler dere en nybegynner som meg å dra på topptur ? (det er som sagt viktig for mag at de ikke er noen særlig skredfare) Jeg har hytte på norefjell, på tempelseter siden. Er det mulig å gå bra toppturer her? stod ned fra høgevarde en gang langs den bratteste skiløypen, mener at dette kanskje var litt slakt? er ikke helt sikker.

det var det, på fohånd takk :D

jeg har foresten telemarkski hvis det spiller noen rolle, og jeg skal gå til innkjøp av feller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les Skredfare av Markus Landrø, deretter supplerer du med et skredkurs. Om du ikke har mer erfarne folk å henge deg på, bør du begynne med dette. Sørg dernest for å ha utstyret i orden, skredsøker, spade og søkestang først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Som 'nybegynner' eller mer erfaren...det er sikkert en hel haug av steder du kan gå, men på et eller annet tidspunkt bør du komme deg til Sognefjellet og/eller Hurrungane fra Påske og utover (April-Juni).

Mine første toppturer var fra Turtagrø, der du kan starte med Dyrhaugstind, Lauvnostind, Ringstind, Soleitind, Fannaråken, Steindalsnosi mfl. Disse er normalt helt skredsikre på våren.

Hvis du vil prøve deg over bre, er det et uttall alternativer fra Krossbu og/eller Sognefjellshytta (Smørstabbtind, Kniven, Skeia, Storebjørn, Veslebjørn mfl). Søk på disse i dette forumet bør gi flere aktuelle tips. Det samme vil den mye omtalte Helgesens 'Bibel'...også behørig omtalt på dette forumet.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tempelseter kan du gå på Ranten eller Gråfjell. De er mye finere topper enn Høgevarde. Det pleier å være oppkjørt spor til Gråfjell, mens Ranten må du tråkke opp på selv. Det er mulig fra begge sider, men østsiden er greiest.

Mange små topper i omrpdet som ikke har skispor men som man trygt kan stikke oppom.

Mye av terrenget er så slakt at det neppe er skredfare. Rundt Ranten ville jeg vel vært litt ekstra på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært liten erfaring med skred, noe som skremmer meg litt. har jeg forstått rett at det ikke kan gå skred hvis det er under 30 graders hellning eller er under en slik helning ? tror dere 30 grader er bratt nok for meg som er nyegynner?

Dessverre finnes det ingen absolutt regel som gir 100% for din sikkerhet når du leker deg i bratt terreng... Men ja, terreng med godt under 30 grader helning gir massevis av moro :)

De fleste skred utløses i helninger mellom 30 og 50 grader, men dette er ikke absolutte grenser. Og skred utløst i bratt terreng over deg kan fortsette langt nedover og bortover. Jeg kan selv alt for lite om dette... men du har fått noen gode tips om hvor du lærer deg mer om snøskred. Bruk dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Kjøpt deg Den lille skredboka av FriFlyt - en veldig bra bok som anbefales. Husk: ASSS - ALLTID SØKESTANG, SPADE og S/M. (Sender/mottaker.

S/M er liten vits hvis man ikke kan bruke den, eller dvs lite vits for deg, om du ikke passer på at kompisene dine kan bruke den... øv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S/M er liten vits hvis man ikke kan bruke den, eller dvs lite vits for deg, om du ikke passer på at kompisene dine kan bruke den... øv!

Det er greit nok. Men om man vil værre litt tryggere når man ferdes i skredutsatte områder er ikke dette et problem å tilegne seg kunnskap om. Prisen på innvestering er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok. Men om man vil værre litt tryggere når man ferdes i skredutsatte områder er ikke dette et problem å tilegne seg kunnskap om. Prisen på innvestering er et annet spørsmål.

Poenget mitt er val bare at det er utrolig mange som har S/M utstyr uten å kunne bruke det. Sånn sett er nok en skredbok mer fornuftig bruk av penger, så kan man ungå skredtereng. Det burde uansett ikke være et poeng for en nybegynner å oppsøke tereng over 30*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lære utrolig mye av FriFlyt sin bok til 198,- istenfor å innvistere i en S/M til 4000,-. :evil:

du kan lære en del av boka til Fri Flyt. men å lese en bok er ikke helt det samme som virkeligheten. en god S/M behøver forresten ikke koste mer enn et par tusen, og det er en veldig god forsikring. lite poeng å ha to-tre tusen på lønnskontoen hvis du ikke kommer hjem...

men viktig å trene, som knadne sier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lære en del av boka til Fri Flyt. men å lese en bok er ikke helt det samme som virkeligheten. en god S/M behøver forresten ikke koste mer enn et par tusen, og det er en veldig god forsikring. lite poeng å ha to-tre tusen på lønnskontoen hvis du ikke kommer hjem...

men viktig å trene, som knadne sier :-)

Ikke det samme som virkeligheten? Men du at man skal ut å oppleve skred for å lære om det? Skal man kunne noe om skred må man ta til seg teori. Det man kan trene praktisk på er kameratredning i form av søk med stang, S/M og utgraving og førstehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg mener at enten du sitter hjemme i sofaen og leser fri flyt eller om du tasser rundt i fjellet med all verdens kompetanse, så kan du risikere å bli tatt av skred, og da er et par tusen kroner en vedlig billig investering for å øke sjansen for å overleve.

uansett så må man ut for å lære seg hva skredfare er for noe (forhåpentligvis uten å bli tatt av et skred...), og ikke bare ved å trene med søker og stang, men å kjenne på snøen, grave etter forskjellige snølag osv. å lese om forskjellige snøforhold er sevfølgelig også veldig viktig, men å si at man kan bruke noen hundrelapper på en bok i stedet for å investere noen tusenlapper i en skredsøker blir jo litt det samme som å lese teori for bil og ikke ta på seg selen når man tar seg en kjøretur.

tror vel kanskje ikke heller det er det du mener, men det kan oppfattes sånn :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg mener at enten du sitter hjemme i sofaen og leser fri flyt eller om du tasser rundt i fjellet med all verdens kompetanse, så kan du risikere å bli tatt av skred, og da er et par tusen kroner en vedlig billig investering for å øke sjansen for å overleve.

uansett så må man ut for å lære seg hva skredfare er for noe (forhåpentligvis uten å bli tatt av et skred...), og ikke bare ved å trene med søker og stang, men å kjenne på snøen, grave etter forskjellige snølag osv. å lese om forskjellige snøforhold er sevfølgelig også veldig viktig, men å si at man kan bruke noen hundrelapper på en bok i stedet for å investere noen tusenlapper i en skredsøker blir jo litt det samme som å lese teori for bil og ikke ta på seg selen når man tar seg en kjøretur.

tror vel kanskje ikke heller det er det du mener, men det kan oppfattes sånn :evil:

Det er mye lettere å ta en snøprofil om man har ha tatt til seg litt teori om ulike snøkrystaller, snøens lagdeling og omvandling og dens stabilitet før man drar på tur, og man blir enda flinkere om man har noen til å vise deg i praksis hvordan man gjør det første gangen. Det er også veldig greit og lese litt om hva som er den tryggeste snøen/ farligste snøen, litt om farevurdering, risikioreduseriing, redning m.m. før man drar ut.

Og klart S/M er en kjempebra innvistering. Men den kan fort bli en falsk trygget.

Men det som er så fint er at ingen er best, alle kan bli bedre, trening er viktig, alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange omkommer i skred de første minuttene. Dermed er elektronisk søker til liten hjelp for dem. Det finnes helt sikkert eksempler på at søkere har reddet folk, men jeg ville ikke satset på det.

Jeg tror den beste måten å unngå skred på er å ha kunnskap og erfaring om hvor det er skredfare og passe på å unngå de stedene. Visse typer vær øker skredfaren betraktelig så man kan jo være oppmerksom på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg mener at enten du sitter hjemme i sofaen og leser fri flyt eller om du tasser rundt i fjellet med all verdens kompetanse, så kan du risikere å bli tatt av skred, og da er et par tusen kroner en vedlig billig investering for å øke sjansen for å overleve.

uansett så må man ut for å lære seg hva skredfare er for noe (forhåpentligvis uten å bli tatt av et skred...), og ikke bare ved å trene med søker og stang, men å kjenne på snøen, grave etter forskjellige snølag osv. å lese om forskjellige snøforhold er sevfølgelig også veldig viktig, men å si at man kan bruke noen hundrelapper på en bok i stedet for å investere noen tusenlapper i en skredsøker blir jo litt det samme som å lese teori for bil og ikke ta på seg selen når man tar seg en kjøretur.

tror vel kanskje ikke heller det er det du mener, men det kan oppfattes sånn :D

Som nybegynner trenger man ikke bevege seg i skredtereng. Så fordelen med å lese en bok er at da kan man om ønskelig lære å holde seg unna alt skredtereng. Det er ikke spesielt vanskelig å holde seg under 30* og til de ulike reglene for utregning av utløpslengde. Kan man dette trenger man ikke risikere å bli tatt av skred, og dermed heller ikke S/M. I allefall ikke på østlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som om du var litt kjent på norefjell, Panda? jeg ser at du anbefaler gråfjell, men det kryr jo vnedfarter derfra. Er det, til en viss grad, å følge skiløypen du mener ?

Hele terrenget rundt Gråfjell/Ranten er fint og variert. Noen steder er det så bratt at man må være litt forsiktig i forhold til skred og slikt, men det sier seg i grunnen selv.

Det går en løype gjennom området som er fin å følge, men det er helt greit å gå utenfor den også. Egentlig er det morsomst å gå utenfor løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et banalt, men viktig poeng som jeg mener er verd teskjeene jeg serverer det med: Elektronisk skredsøkerutstyr forutsetter at du er på tur med kamerater med samme utstyr, og som kan bruke det. I så fall er det gull verdt. Men skredsøkerutstyr erstatter på ingen måte kunnskap om skred og vurdering av skredfare.

Hvis ingen kan lete etter deg med slike dippedutter er du bedre tjent med et religiøst symbol i kjede om halsen: Det gir om lag samme sjangse for å bli funnet (kanskje bedre, til og med - hvem vet?) og du sparer vekt, batterier m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å understreke det så er jeg helt og holdent og fullstendig enig i at man skal lese teori, man skal ut for å lære seg om snø og forhold, man skal holde seg unna skredutsatte områder så sant det er mulig, og man bør alltid ha med seg folk som kan hjelpe til med å få deg ut.

men det rokker ikke ved mitt syn om at å ha på seg en skredsøker er en billig investering hvis man først er uheldig. det øker sjansen for å bli reddet ganske betydelig. hovedargumentet er uansett at ved å ha på seg en skredsøker kan DU redde andre som tuller seg bort i skredutsatte områder, hvis du er i nærheten. derfor mener jeg alle burde ha det, selv om man er aldri så forsiktig. om ikke for egen del, så for andres...

edit: leif skrive hadde vært på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.