Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsekk - Osprey Aragon


Hermann

Anbefalte innlegg

Heisann

Har i lengre tid vurdert å gå til anskaffelse av en ordentlig tursekk, og vurdere veldig sterkt Osprey Aragon.

Har sett at det er en del tråder rundt denne sekken på forumet, men savner en litt mer detaljert erfarings beskrivelse.

Er for eksempel litt "bekymret" med hensyn til pakking av sekken, hvor oppbevarer eventuelle brukere drivstoff/brenner etc., har vanligvis fortrukket å hatt drivstoff/brenner i sidelommene. Hva slags lukke mekanisme er det for ytterommet bak på sekken og hvordan fungere denne mekanismen i regnvær?

Håper noen vil dele sine erfaringer rundt denne sekken.

På forhånd takk.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig overaskende , Ettersom sportsnett reklamerer med at denne sekken er beregnet for "tung bør og lange turer".

Men tusen takk for inspillet.

Vet du forøvrig hva problemet var, var det ting som revnet eventuelt røk. Ikke noe du nødvendigvis vil oppleve på fjellet eller i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt Osprey Aragon 110 i ett år no. Min erfaring stemmer godt med at den ikkje tåler vekt på over 20kg. Eg har følelsen av at Osprey har hatt en sekk som passer bra som 75l, maks 85l og så for å dekke markede for skikkelig storsekker så har dei laget en utgave i 110. En 110L sekk vil få en vekt som eg ikkje føler sekken er dimensjonert for. Syns selve pakkrommet er for kort og bredt, dermed føler eg vekten lett kommer langt bak. Er mulig det er eg som er dårlig til å pakke sekk, men det er sånn eg opplevde den.

Det fine med sekken er at den er såpass lett. Dermed dekker den et større område. Komprimeringsreimen er merkelige, men fungerer. Det er lett å få sekken liten, men den ser fort litt merkelig ut. Så hvis man vil ha en sekk for å bruke fra alt fra hytte til hytte turer til lengre overnattinger med telt, er Aragon en anvenelig sekk.

Det er en del på sekken min som har gått i stykker. Et klips, strammereima i toppen og litt anna. Eg har derfor reklamert på den og fått tilgodelapp. Føler det er for mye fokus på vekt og at den ikkje fungerer som en skikkelig storsekk. Derfor har eg tenkt å se etter ny sekk.

Sekken har mange morsome løsninger, så eg er ikkje redd for å prøve Osprey igjen seinere, men Aragon imponerte meg ikkje som storsekk.

Håper dette var til hjelp. Godt mulig sekken passer bedre til din rygg. Bare å spørre hvis du har noen mer spesifikke spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg les at det var noko med svaien i ryggen på Argon'en som gjorde at han ikkje var så god til dei tyngre børene. Men som sondre T.L skriv så har Osprey veldig mange interessante løysingar, men når eg vurderte Argon opp i mot Bora 95 så tykte eg at sistnemnde verka meir solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil, var selv på jakt etter en anatomisk storsekk og vurdert alt og alle, valget falt på Bora 95, fått prøvd den på et par turer og den er den suverent beste sekken jeg noen gang har hatt på ryggen! Rett og slett en fantastisk sekk som jeg anbefaler på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg les at det var noko med svaien i ryggen på Argon'en som gjorde at han ikkje var så god til dei tyngre børene. Men som sondre T.L skriv så har Osprey veldig mange interessante løysingar, men når eg vurderte Argon opp i mot Bora 95 så tykte eg at sistnemnde verka meir solid.

I en tidligere diskusjons tråd om nettopp disse to sekkene så er det mulig å tilpasse svaien i aluminums rammen sånn at du kan tilpasse den etter ditt ønske. Vil dette da påvirke Aragons "bærevne", eller er det mer et spørsmål om hvor solide diverse reimer er osv.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11384&highlight=osprey+argon

Vil forøvrig takke for gode tips så langt, har ikke fått sett/prøvd Bora sekken enda, men utifra det jeg har lest på andre tråder virker den som en meget solid sekk. Men for min del, hvis vi ser bort ifra vekt problematikken, så virker det som at Aragon har en del mer fleksible og bedre løsninger i forhold til pakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon'en er heilt sikkert spekka med mange fine detaljar, men eg var skeptisk til dei litt pinglete kompresjonsreimane på sidene og alle desse elastiske lommene. Eg kan i alle høve gå god for Bora'en - kjøpte min i vår og har fått brukt han ganske mykje både på bart føre og på skitur. I tillegg har eg fått prøvd han med svært tung last, men då ikkje til dei heilt store distansane.

Hoftebeltet er, etter mitt syn, det beste med nettopp denne sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.