Gå til innhold
  • Bli medlem

Juletur 3 til 4 uker, trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å bruke ferien til en skikkelig langtur. Tenker meg en varighet på 3 til 4 uker.

Har ordnet det meste av utstyr, men jeg vet enda ikke hvor jeg skal gå.

Tenkte på femundsmarka, men er det snø der? Skal dra pulk for å få med meg alt jeg trenger, så er helt avhengig av at det er skiføre.

Har også ordnet meg truger som jeg skal ha med. Det som frister med Femundsmarka er at det er et flott og uberørt område med fine muligheter for bålfyring. Det som virker litt skummelt med område er at det kan bli skikkelig kaldt der. (30 til 40 minus)

Har romslige skisko med plass til to par ullsokker, men er dette nok? Mulig jeg må ordne meg noe jeg tar utenpå skiskoa i tillegg, type fotposer, med fòr. Er i grunnen bare føttene jeg muligens ikke har varmt nok utstyr, Har dunjakke, pelslue, anna-bukse og godt med klær andre steder.

Ønsker å få innspill, anbefalinger om områder som har rikelig med snø og som egner seg for en såpass lang tur som dette.

Er veldig gira på å komme meg av gårde nå, tok min siste eksamen på fredag, men vil planlegge skikkelig godt så jeg er sikker på at det blir en velykket tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Femundsmarka høres ut som et godt valg. Med så god tid rekker du jo kanskje å utforske litt av terrenget på svensk side også.. Kan imidlertid ikke svare på om det er nok snø der akkurat nå, men det er det helt sikkert andre her som veit.

Selv har jeg aldri opplevd sprengkulde der, bare skikkelig kraftig vind. Men har kamerater som opplevde så kaldt vær at de kapitulerte etter to netter av det som var ment å være en ukestur. De kom tilbake med historier av McDuck-format, om at bålet frøs til is og ulvene kom og satte seg i armkroken for å holde varmen :P Kan nok bli farlig kaldt, men det kan det jo for så vidt overalt.

En fordel med Femundsmarka er jo at det er en del åpne buer der. De er greie å merke seg og å ha som sikkerhetsly, til tørking av klær/utstyr, etc. Disse finner du blant annet oversikt over med litt søking på godtur.no . Standarden er varierende og noen er nok litt vanskelige å finne.

Ellers holder det sikkert med to par sokker i skiskoa. Hva slags sko du har er nok viktigere... Fotposer er godt å ha i leiren om kvelden.

Blir sikkert en knalltur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for positiv respons. Var å snakket med turistforeningen i dag, de mente det var dårlig med snø i femundsmarka foreløpig. Skulle visst komme litt i morgen og dagen etter. Etter det skulle det visst bli nedbørsfritt og kaldt helt til onsdag i neste uke. Krysser fingrene for at værmeldinga er feil og at det kommer mer snø, men det ser ikke helt bra ut. Skal ringe å snakke med turistforeninga i røros i morgen så får jeg se ann. Mulig jeg bli nødt til å velge et annet område. Hadde som du skriver planer om å bevege meg inn i sverige ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt hundespann MASSE på hardarvidda, opplevd mye vind, men sjelden sprengkulde.

Har kjørt i Femundsmarka og, og der har jeg opplevd 30-40 minus ja:-)

I utgangspunktet kan du krysse hardangervidda 3 ganger på 4 uker, men nå er det ikke kjørt opp eller stikket noe, samtidig som snøen ikke har satt seg. Så du må beregne å tråkke sjøl i mye skavler og løssnø, det blir en kanontur, garantert.

Dessuten er det aldri langt mellom hyttene, så blir det skikkleig ruskete og kaldt er det nok av ved på DNT hyttene:-)

Fint med bål inne og:-)

ha en strålende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.