Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan anbefale ryggsek som har feste for pulkdrag?


Coupe

Anbefalte innlegg

Har skummet gjennom sekkene hos sportsnett og oslo sportslager, men finner ingen sekker som er dedikert til og trekke pulk.

Størrelse mellom 20 og 45 liter er ønskelig. Skal trekke en paris pulk, med hjemmelaget drag.

Alternativet blir og modifisere en sekk hos en skredder/skomaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Bergans Telemark 45l som har en D-ring i plast på hoftebeltet på hver side. Om ikke selve D-ringen tåler pulken er det mulig å feste en karabiner i samme fester som D-ringen sitter i. En telefon til Bergans, og de kan nok si mer om hva disse festene tåler.

http://bergans.no/dynamisk/ftp/produktbilder/sekker/large/4345_bluenavy.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute etter akkrat det samme i fjor vinter, og jeg tok telefon til Bergans og spurte hva D-ringen i plast var tenkt til, og om de vile tåle å trekke pulk med. Svaret fra Bergans var at de ikke ville anbefale dette, noe jeg i og for seg hadde forventet i og med at ringene var i plast. Bergans Telemark er også en sekk jeg ville vist generell skepsis til, på lik linje med billig-sekker fra eksempelvis McKinley.

Forøvrig fant jeg heller ingen andre sekker som tilfredsstilte behovet i fjor. Jeg var innom så godt som alle aktuelle sportsbutikker i Oslo sentrum (Oslo Sportslager, Sportsnett, Sport 1 superstore, G-sport, sportshuset osv osv osv) uten å komme i mål. En del av klatresekkene har utstyrsslslynger som man sikkert kan bruke, men ingen tør garantere for resultatet, siden slyngene i utgangspunktet bare er laget for et par kilo utstyr. Dersom de faktisk tåler påkjenningen av å dra pulk, fungerer de sikkert helt greit med tau-drag. Setter man imidlertid på et stivt drag ville jeg blitt litt frustert over slingringsmonnet på 20-30 cm som de fleste utstyrsslyngene hadde gitt.

Et annet problem med klatresekkene er også at de oftest er laget så lette som mulig. Det betyr at de har kuttet vekt der det har vært mulig, noe som ofte fører til at hoftebeltet er spinklere en på sekker i tilsvarende størrelse som ikke er tilpasset klatring.

Jeg fant noen større sekker (Norrøna om jeg ikke husker helt feil) som hadde hemper til bruk for pulk. Men hele poenget for meg var jo nettopp å flytte volumet fra ryggen til pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Osprey mutant sekk til å trekke en paris-pulk med.

Er meget fornøyd.

Pulkdraget er ikke stivt.

Bruker du de store løkkene bak på sekken eller de små løkkene som sitter tett i tett på selve hoftebeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Telemark er også en sekk jeg ville vist generell skepsis til, på lik linje med billig-sekker fra eksempelvis McKinley.

Dette var litt interessant. Har en slik sekk, og er foreløpig kjempefornøyd. Men så er heller ikke sekken veldig mye brukt. Noe spesielt jeg bør være på vakt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt samme problematikk som trådstarter og Vea.

Jeg har endt opp med å bruke en Norrøna Nansen 80 til dette. Sekken har såpass med innstrammingsmuligheter på sekkerom og er så smal at den fungerer godt til bruk med ski, bæresystemet er ikke rigid og kan reguleres mtp sideveis bevegelser. Lett vekt på sekken.

I sekken har jeg dunjakke, drikke, mat pluss ekstra lue, votter osv. Tilsammen ikke mange kiloene.

Det viktigste er dog at hoftebeltet er laget også med tanke på bruk som drag og har solide D-ringer i metall og at sekken fungerer meget godt til skigåing etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet gjennom sekkene hos sportsnett og oslo sportslager, men finner ingen sekker som er dedikert til og trekke pulk.

Størrelse mellom 20 og 45 liter er ønskelig. Skal trekke en paris pulk, med hjemmelaget drag.

Alternativet blir og modifisere en sekk hos en skredder/skomaker.

Kjenner ikke til noen sekk med pulkdrag, men jeg kan kanskje skryte litt av den kombinasjonen som funker for meg?

Den gamle brystselen til Fjellpulken er ikke polstret over skulderne. Funker kjempebra under alt jeg har prøvd som dagstursekk. Den sekken jeg bruker mest er Bergans alpine guide på 55 liter, og den funker som bare juling oppå pulkselen. Bare å sette selen litt lavt på hoftene og bære sekken litt høyt....ikke noe problem. Mindre sekker av typen vilkårlig dagstursekk rundt 20-30 liter er enda enklere. Begrensningen er hoftebeltet og hvor langt ned det rekker på rompa. På større sekker (70 liter og oppover) så funker dette ikke lenger, hoftebeltet blir for bredt og går for langt ned.

Nye fjellpulk-seler er polstret og mer omstendelige. Tviler vel på at de er noe særlig å bære under en sekk.... Har forresten aldri noensinne opplevd den gamle selen til fjellpulken som ukomfortabel.

Tror ellers montering av D-ringer på et hoftebelte på en helt grei 40-50 liters sekk skal være grei skuring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du de store løkkene bak på sekken eller de små løkkene som sitter tett i tett på selve hoftebeltet?

Jeg klipser en liten karabiner (fra pulkdraget) mellom selve hoftebeltet og det flate båndet som går til hoftespennen.

Er usikker på om de små løkkene (gorrillaweben) holder til pulk, det er iallefall ikke det de er laget for.

Å feste et pulkdrag bak på sekken blir fryktelig ubehagelig, mye slark. Eneste jeg synes fungerer er å feste i selve hoftebeltet. På recon-packen min er det veldig greit, men funker bra på denne ospreyen også (har kun prøvd med pulk opp til 50 kg)..

E

post-5343-13347466927_thumb.jpg

post-5343-133474669281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill - Sport Rypert hadde ihvertfall to D- ringer i stål på hoftebeltet. Disse var nok antakelig beregnet til å koble hunder, men det skulle ikke forundre meg om de følgelig ville klart en pulk. (En fuglehund som bestemmer seg for å springe vil i noen tilfeller være ganske sterkt...) Men; hva bærekomfort angår, så er den ikke noe å satse på, kommer litt vel høyt opp, kombinert med et hoftebelte som forutsetter at du har litt magemål...

Trakk forøvrig tung pulk festet til bærereimene på en Alpinist 1 en påske, gikk fint, har siden kostet på pulksele og den fungerer fint under alpinisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna ParaRanger har i allefall metallringer på hoftebeltet beregnet for feste til pulkdrag. Brukte denne en uke på Hardangervidda med en Paris pulk med Fjellpulken drag. Pakket bare sekken lett, og tok de tunge tingene i pulken. Kommer til å bruke det samme systemet på flere turer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mitt behov er litt spesielt, etter som jeg kun trekker pulk der det blir for tungt for bikkja. Det vil si bratt motbakke, eller djup snø. Bikkja har stålkontroll nedover i en hvilken som helst bakke som jeg tør å bevege meg i, selv med djup snø. Det vil si at jeg ikke trenger stive drag for å trekke selv, og kan bruke tau.

Legg merke til at mange langfarere kun bruker tau. Det er mye behageligere og meget enkelt å rigge. Du finner alltid en måte å knyte tauet på hoftebeltet, løkker er fint hvis det finnes. De forskjellige seleløsningene folk har skrevet om her, vil også funke med tau. Dersom du skal mest bortover på tur, anbefales å prøve.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Backcountry Guide. de små remmene til isøksene er på ingen måte kraftig nok til å trekke pulk med.

Jeg har og en Bergans Telemark og der har jeg røket både D-ringene og Remmene som D-ringene er festet i når jeg har trukket pulk.

Nå har Fjellpulken kommet med en ny sekk som er laget for å trekke pulk med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.