Gå til innhold
  • Bli medlem

ATV


utemannen

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om ATV (4 og 6 hjuling) i skogen?

ATV salget har jo eksplodert de siste årene. Hva gjør dette med skogene våre?

Av fritids og jakt kjøretøy er vel ATV det som ødelegger mest.

Her på sørlandet er det mye "byfolk" som skal ha ATV. De suser avsted i skog og mark som de ikke aner hvem som eier,

aner ikke hva et plantefelt er, og ser derfor ikke problemet med å kjøre over små trær. Når de skal på jakt (som de LEIER i dalstrøka innafor) er det en selvfølge at ATV blir brukt.

Dette blir godtatt av veldig mange..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen ATV selv, men det er jo begrenset hvor du kan kjøre med dem!!? Tror det fort ville blitt anmeldelser hvis jeg kjørte "overalt" med ATV.

Her i bygda hvor jeg bor, brukes de kun etter de vanlige veiene, på jorder og enkelte ganger under skogsarbeid......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter stadig flere ATVer i Hemsedal. Stort sett unger som kjører. ATVer hører verken hjemme på veien eller i skauen. Har forbudet mot bygging i strandsonen fungert? Følges reglene for snøskuterkjøring? ATVer burde kun selges med spesiallisens (medlemsskap i motorsportklubb m/bane eller til yrker med helt spesielle behov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må man her skille mellom nyttekjøring og annen kjøring.

Som nyttekjøring er ATV et glimrende hjelpemiddel; for eksempel som et alternativ til traktor under hogsten. (Som setter betydelig styggere spor etter seg enn ATV)

Også til bruk på storviltjakt der børen blir veldig tung, kan bruk av ATV forsvares. Her kan man snakke om å dra ut en 300 kilos elgokse i ulendt terreng. Motorisert hjelp kommer veldig godt med. (De som har prøvd å dra ut okser/store hjortebukker vet hva jeg snakker om.) Det skal dog nevnes at en sekshjuler flyter lettere i terrenget enn en firhjuler, og lager dermed betraktelig mindre synlige spor enn en firhjuler vil gjøre.

All annen kjøring som minner om såkalt "rekreasjonskjøring" i utmark er forkastelig. (Og selfølgelig verre enn en snøscooter på snø i utmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må man her skille mellom nyttekjøring og annen kjøring.

Som nyttekjøring er ATV et glimrende hjelpemiddel; for eksempel som et alternativ til traktor under hogsten. (Som setter betydelig styggere spor etter seg enn ATV)

Også til bruk på storviltjakt der børen blir veldig tung, kan bruk av ATV forsvares. Her kan man snakke om å dra ut en 300 kilos elgokse i ulendt terreng. Motorisert hjelp kommer veldig godt med. (De som har prøvd å dra ut okser/store hjortebukker vet hva jeg snakker om.) Det skal dog nevnes at en sekshjuler flyter lettere i terrenget enn en firhjuler, og lager dermed betraktelig mindre synlige spor enn en firhjuler vil gjøre.

All annen kjøring som minner om såkalt "rekreasjonskjøring" i utmark er forkastelig. (Og selfølgelig verre enn en snøscooter på snø i utmark)

Er transport i forbindelse med storviltjakt nyttekjøring? Jegere bør kunne partere dyret og bære ut kjøttet sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Trenger du bilen din når du skal til butikken å handle?"

- "Nei, men det er mye mer praktisk"

Selvsagt er det mulig å bære kjøttet ut av egen maskin, men...

- Det er mer hygienisk å flå og partere et dyr i rene omgivelser.

- Alle er ikke så spreke at de klarer å frakte ut flere hundre kilo kjøtt av egen maskin

Ofte kan terrengets lokalitet gjøre det umulig for en atv å hente dyret. Da tvinges man til å slepe dyret til der hvor atv'n når fram. Ingen lett jobb.

Så har man selvsagt jaktformer som umuliggjør transport av kjøtt med motorisert kjøretøy; reinsjakt. Men så er reinsdyret betraktelig mye mindre enn elgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Trenger du bilen din når du skal til butikken å handle?"

- "Nei, men det er mye mer praktisk"

Selvsagt er det mulig å bære kjøttet ut av egen maskin, men...

- Det er mer hygienisk å flå og partere et dyr i rene omgivelser.

- Alle er ikke så spreke at de klarer å frakte ut flere hundre kilo kjøtt av egen maskin

Ofte kan terrengets lokalitet gjøre det umulig for en atv å hente dyret. Da tvinges man til å slepe dyret til der hvor atv'n når fram. Ingen lett jobb.

Så har man selvsagt jaktformer som umuliggjør transport av kjøtt med motorisert kjøretøy; reinsjakt. Men så er reinsdyret betraktelig mye mindre enn elgen..

Jeg har ikke bil, og bærer mat og annet jeg kjøper i ryggsekken. Argumentasjonen din vil alle andre som hevder de har et behov for ATV bruke.

Hardangervidda (en såkalt nasjonalpark) er oppkjørt av traktorspor, fordi fiskerne trenger å transportere ut fisken, saueeierne sauen og jegerne reinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødeleggelsene ATV medfører i naturen er store og stygge. I det terrenget jeg ferdes er det scootertrafikk om vinteren. Dette ser man så godt som intet spor av om sommeren. Men ATV eller 6 - hjulingene som etterhvert har begynnt å komme lager merker som er tydelige i flere år etterpå. Der det er skogdrift med medfølgende traktorbruk bør selvfølgelig kunne "avlastes" med 6 - hjulinger der dette er hensiktsmessig og ikke fører til merbruk. Vanlig ATV vil jeg regne med er så og si ubrukelig for skogdriftens del.

Kjøttet har vi alltid klart å partere og bære med oss, det kan vi fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Samme problem med snøscooter...

En ATV og UTV lager veldig stygge spor i naturen, her i finnmark bruker naturen selv omtrent 50 år å reparere skader i lyngen (som det er mye av her oppe).

En snøscooter lager ikke nært de samme stygge sporene i naturen som en ATV/UTV, når snøen er smeltet er sporene borte.

Har ingen ATV selv, men det er jo begrenset hvor du kan kjøre med dem!!?

Begrensninger på hvor en ATV kan kjøre, kommer vel helt ann på sjåføren.

Fjellfinnene på Sørøya, utfor Hammerfest... kjører fra øya på langs og tvers.

Kan ikke sammenligne ATV/UTV med snøscooter.

Blir jo som å sammenligne scooter med skjærgårdjeepene i oslofjorden, dem e MYE værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en del stier som er så gjørmete at de ligner ei slagmark. Det er verken bedre eller verre enn noe annet. Forskjellen er at dersom der var et hjulmønster i gjørma hadde folk gått bananas. Fotsåler aksepteres av de samme, de setter gjerne sitt eget avtrykk i gjørma også. Det å da pisse moralprekener på andre blir jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig Essem.

En fotsåle avslører at andre mennesker har svettet og slitt seg frem, mens ett hjulspor avslører at bortskjemte unger ikke gidder å streve for å oppnå fjellets beroligende belønning for slitet.

(Men jeg ser essensen din, sauetråkkene med røde merker er også en uting om de får vokse seg alt for store...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg lager dype spor i naturen, bjørn ødelegger trær og hjorten bæsjer rett på bakken og etterlater griserier man kan komme til å treffe på.

Det er nettopp årsaken til såret\sporet man må vurdere, og ikke selve såret isolert sett.

Er det en grunn til å kjøre ATV for å kjøre ut elgkjøtt når man er opptil 15 mann ute i skogen sammen? Vi kan jo starte med å spørre reinjegeren som er alene på å bære ut kjøttet. % vis bærer han jo mye mer kjøtt, selv om elgen er så stoooor...

Om du ønsker å sørge for at nordmenn skal få sin trim på svette treningstudioer istedetfor å komme seg ut og observere den fine naturen vi må ta vare på får være opp til deg. For min del blir noen sørpestier dekket med vibramsåler en liten pris å betale for økt bevissthet, men den kommer ikke alene uten videre forvaltningsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.