Gå til innhold
  • Bli medlem

Isklatring nær Oslo


Espen K

Anbefalte innlegg

Annonse

Skaff deg Klatefører for Oslo og omegn.

Der står det at det er muligheter for isklatring ved:

-Heggedal

-Jaklefossen

-Perhusfjellet

-Skedsmokorset

-Stryken

-Tronstadfossen

I tillegg vet jeg om fossen i utløpet av Gupuelva ved Semsvannet, har planer om å prøve meg på den med en kamerat som er mer kyndig på det området. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å klatre is ved Bånntjern, Skullerud og Åneby...

På Bånntjern er det ganske lett med noen få brattere opptak og 15-20 m høyt, og på Skullerud er det nesten vertikal is og ca 8-10 m høyt. Her blir det også flere linjer

med variende istykkelse avhengig av hvor lenge det har vært kaldt. Jeg mener å huske at Åneby er sånn ca midt i mellom i bratthet og omtrent 15 m høyt.

Til Bånntjern kommer en seg enkelt enten fra Sognsvann eller ta den kortere veien fra Vettakollen.

Isen på Skullerud ligger til venstre for klatrefeltet.

På Åneby er det kort vei til isen fra Åneby stasjon. Kryss jernbanesporet og følg skogsvei et kort stykke så ser du isen på venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klatreføreren, skal til Hauktjern i morgen og sjekke forhold. Tenkte mer på om noen visste hvor det er forhold akkurat nå? Har vært en del på ski innover i marka i det siste, vannsig ser jo ut til å fryse til, mens fosser er litt mer tricky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.