Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellski og utstyr


Unge_Lafton

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg kunne spørre her inne siden det sikkert er mange med god erfaring her. :roll:

Ska te å kjøpe meg fjellski, men vet ikke helt hva jeg skal velge.

Ska bruke skia te snørekjøring på brøytet å delvis brøytet skogsbilveier med en Alaskan Malamute samt å gå i løssnø på fjellet.

Er en mann som er 198 høy og veier 110kg.

ønsker tips til ski, sko og binnding

Har tittet litt på FISCHER S-Bound Villmarka 109 Tour, er det et bra valg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har i flere år brukt en kombinasjon av Åsnes Rago (med hel stålkant), BC Magnum (manuell binding) og Crispi Stetind støvler til snørekjøring med hund i vektklasse 40kg+.

De har vært en rekke diskusjoner vedr. temaet her på fjellforum, sjekk evt. linkene:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11378&highlight=bindinger

og

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14523&highlight=bindinger

En del sverger til ski uten stålkanter når de snørekjører, jeg bruker selv 2.5 meter kjøreline og har gjennom 8 år ennå tilgode å skade hunden (selv om løperen bak har både tryna og ødelagt leddbånd o.s.v.). Tror jeg dog ikke vil anbefale stålkanter for nybegynnere innen snørekjøring.

Jeg har ikke prøvd skiene du spør om, men dersom du ønsker en ski uten stålkant vil den nok være et godt alternativ, flere brukere her inne har vært fornøyd med 109skiene.

En viktig grunn for meg å velge Åsnes-skiene var kortfellesystemet. God hjelp for hunden i de drøyeste oppoverbakkene, på flater og nedoverbakkene er det bare å kjøre på uten.

Kortere ski vil gi mer manøvrerbare ski (fint til snørekjøring) men vil selvsagt gi mindrebæreflate i løs snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Breidablikk virker ok. Hadde kjøpt disse selv hadde det ikke vært for at jeg skal trenger ski til bratt skareføre... Så lenge du skal kjøre på brøytet vei og løssnø er vel ikke stålkanter så viktige. Pluss du sparer malamuten din for unødige kutt om du skulle være uheldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.