Gå til innhold
  • Bli medlem

Party i fjellheimen?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg liker party, dvs. en moderat fyll med dans og moro! Dette gjelder både i byen og på fjellet. Og i fjellet er det mange som meg, stadig havner jeg på saftige fester på diverse turisthytter i fjellet. Dette er ikke fester med voldsom utagering, spying og hærverk, men uskyldig moro og hoing til litt utpå natta. Som oftest er vi i seng (!) for 0200. Personlig føler jeg at det går meget bra å kombinere noen øl, kaffe avec og Mjølkedalspiggen.

Etter en del besøk på de betjente turisthyttene de siste åra, viser det seg at det er veldig stor skilnad på vertskapene når det gjelder holdning til party. Noen ønsker litt liv på hytta og aksepterer og oppmuntrer til en fest. Stjerneeksempel: Solbjørg på Fondsbu! Og hipp hurra for det!

Andre er langt kjipere og motarbeider alle forsøk på å få til litt trøkk. "Dette er ikkje noke diskotek." er omkvedet på bl.a. Leirvasbu. Jeg respekterer for så vidt holdningen, og legger derfor turen oftest til et annet sted.

Men hva ønsker egentlig fjellets vandrere? Når vertinne kommer og avbryter moroa, synes jo de fleste at dette er både kjipt og unødvendig. Argumentet til vertinna er at vi forstyrrer og ødelegger nattesøvnen for folk (flest?). Argumentet vårt er at SÅPASS må man da kunne tolerere.

Spørsmål: Bør de "kjipingene" bli mer tolerante og tillate en real fest, eller er det uønsket med mer festing i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De fleste oppsøker nok fjellet får å oppleve roen og stillheten ("festen" har de hjemme på byen). Og det er helt klart at folk som ikke liker party i fjellet prøver å unngå "festehytter", på samme måtesom festefolk foretrekker disse.

Men det kommer selvfølgelig også veldig an på hvilken måten "festen" foregår. Hvis den foregår ute kan man kanskje trekke litt vekk ifra hytta? Og hvis den foregår inne i fellesrommene, så er det jo som regel litt lengre vekk til sovesal etc.

PS: Snorking på fellessal kan være like søvsforstyrrende som høy latter utenfor vinduet...

Min mening: Fest på private hytter eller i telt som det har blitt foreslått, men ta hensyn til slitne og søvstrengende fjellfolk på hyttene i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Fest er bra det, men kan man ikke bare finne seg et telt å bo i, så plager man jo nada og ingen!? Da kan man ralle rundt som man selv vil 8)

Enig! Bor man på felleshytter bør man droppe fyllefesten. Når man har gått i fjellet i 10 timer og skal gjøre det samme neste dag har man veeeeldig liten tålmodighet med fulle folk. Dette har vel blitt et økende problem, spesielt på hytter som har bilveg helt frem - de fleste av "festerne" har oftest ikke gått lenger enn fra bildøra og inn i hytta. Derfor er det ofte MYE hyggeligere å bo på hytter som er en dagsmasj unna bilveg (dog, en Jäger må jo tåles:-))

Fulle folk er bare er morsomme for andre fulle folk....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det noe jeg ikke trenger når jeg har gått en hel dag i fjellet med tung sekk, er det festing, dårlig listepop, rølp, skriking, gråt, sjalusidramaer, og en natts ødelagt søvn. Opplevde dette en påske på Leirvassbu for noen år siden; en gedigen nedtur.

Det finnes flere tusen utesteder i Norge, det er nok plasser å bli mer eller mindre dritings med andre.

La fjellet få lov å være noe annet enn byen, vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Festløve må gjerne mene det han / hun mener, men sleng litt mindre med leppa og opptre litt mer saklig, gjerne som registrert bruker så slipper du å oppleve at innlegget ditt blir moderert bort Adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Merkelig sensurkåte!!! Greit at innlegget mitt var spissformulert og tildels harselerende, men jeg trodde det var god kotyme i det frie og tolerante Norge at men ikke sensurerte folk bare fordi man ikke LIKER innlegget. Jeg kom ikke med personangrep, det var ikke vulgært eller støtende språk og ikke blasfemisk eller hetsende på annen måte. Dette er patetisk sensurvirksomhet av verste sort, og viser at forumet ikke tåler kritiske ytringer og avvikende oppfatninger.

Ingenting i mot kritiske ytringer eller andre meninger, men det var en svært nedlatende tone ovenfor de med en annen mening. Det var også karakteristikker av folk med en annen mening selv om det ikke var karakteristikker av enkeltpersoner. Det var ikke blasfemisk, men både hetsende og muligens støtende, og helt unødvendig. Vi patetiske sensurere sensurerer ingen meninger, men i dette tilfelle karakteristikker av de motsatt menende. Avvikende oppfatninger er velkomment og ønsket. Prøv igjen. Adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om man har gått en fjelltur og så etterpå har veldig lyst på fest når man kommer til en hytte - da har man kanskje ikke gått langt nok/lenge nok/ fort nok..??

Mulig jeg er fryktelig gammeldags, men jeg trodde folk dro til fjells for å ta seg ut fysisk, for deretter å sove som (edru) tømmerstokker fra før klokka 22? Rett og slett gjøre noe annet enn det man gjør til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsen: det trodde jeg og, jeg :wink: . Det er i hvert fall slik de fleste fortsatt bruker fjellet. Men det er nok en del som ankommer hyttene med bil og blir der til de reiser igjen. Og i mellomtiden fester man...

Jeg sier ingenting mot et glas vin og flørting i peisestua. Dette er noe helt annet enn "fest"!

Bråk og fest har dere i byen, så hvis dere vil ha bråk og fest behøver dere vel ikke å reise til fjells :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk tror det er mye fyll og bråk i byen. Det er det da ikke. Jeg bor midt i utelivs-oslo og merker svært sjelden noe til bråk i det hele tatt. Tvert imot synes jeg det er overraskende lite trøbbel i Oslo tatt i betraktning at det er en by med over en halv million innbyggere og mer enn tusen utesteder.

Jeg liker heller ikke at folk bråker i fylla på fjellet. Men jeg tviler på at det er folk som kommer langveisfarende fra som gjør det. Man gidder ikke kjøre 5-6 timer med bil for å drikke seg full og kjøre hjem igjen. Mitt inntrykk er at mye av fyllebråket er det lokale krefter fra områdene i nærheten av Jotunheimen som står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at mye av fyllebråket er det lokale krefter fra områdene i nærheten av Jotunheimen som står for.

Ikke i påska.

Jeg bor midt i utelivs-oslo og merker svært sjelden noe til bråk i det hele tatt.

Kanskje de har reist til fjells :wink: ?

Panda, selv du må vedgå at det er en desibelforskjell mellom midt i Oslo og på Valdresflya Vandrehjem, for ikke å si toppen av Surtningsui. Folk som reiser til fjells vil vekk fra støy; ikke bare fra fulle, høylytte menneskene på gatene i byen, men også trafikken, luften, alt. Det må da bli veldig skuffende, for ikke å si irriterende, å ankomme en hytte etter en deilig, slitsom dag ute i stillheten for så ikke å kunne sove fordi det foregår full fest under vinduet?

Det er greit at du er glad i Oslo, men du må ikke late som om Oslo sentrum var stillheten i selg selv :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia, jeg er døds-kjempe-enig med deg. Skal jeg gå tur om dagen (og det skal jeg) så må jeg sove om natta. Sånn er det. Fyll og bråk på fjellet har jeg ingenting til overs for.

Men jeg er ikke enig i at det er vi Oslo-mennesker som har ansvaret for fyllebråket i fjellet. Det er litt for lett iblant å skylde på Oslo hver gang noe er galt. Vi har ikke skylda for ALT heller..

Promillepanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om respekt for omgivelsene og menneskene en omgås.Hvis noen vil "feste" utover det å hygge seg med et glass vil el.l sammen med andre , er ikke fjellet den rette arenaen.Den store naturopplevelsen , "det å bruke skrotten" som Olav Skattebu sier og stillheten , bør gi nok rus , slik at det ikke skulle være behov for å plage andre gjester/fjellfolk eller hyttepersonale med "utagerende festing".

Her har vel DNT også noe av skylden for måten de markedsfører seg på for å få flere medlemmer.Det lokkes med alle rettigheter og tilrettelagte arrangementer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er en stor slum med bråk, trafikk-kork, ran, fyll og dop. I tillegg er arkitekturen stort sett stygg, og det brygger opp til religionskrig i løpet av noen tiår. Til tross for dette tror Oslo-folk at de eier resten av landet, og at de kan herje vilt når de er utenbys uten noen form for ydmykhet og høflighet. Folk som Panda, som er blendet av pressens glorofisering av det urbane og hippe, vil nok aldri skjønne at Oslo suger hardt. Likevel er det bedre enn ingenting at han har funnet ut at det er fint på fjellet.

Folk må gjerne feste på fjellet, men samtidig er det en ting som skal gå foran alt - nemlig hensyn til og respekt for andre mennesker som har krav på ro. Dersom man vil bråke må man derfor holde seg unna fjellstuer, evt. oppholde seg på et rom der lyden ikke når til de som ligger og skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk tror det er mye fyll og bråk i byen. Det er det da ikke. Jeg bor midt i utelivs-oslo og merker svært sjelden noe til bråk i det hele tatt.

Dette er vel litt utenfor tema ??

Det er vel heller ingen som har påstått at Oslofolk står for alt fyllebråket i fjellet ?

Egentlig samma hvem det er - det er vel "noen av alle" ? Uønska er det iallefall fra meg.

En pils etter tur er good shit, det, men det blir ikke bråk av det. Men jeg synes det er litt rart at man på totalt veiløse hytter tilbyr høyst unødvendige drikkevarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,så kom disse tradisjonelle utfallene mot Osloensere da,vet ikke hvor alvorligt det er ment.

Som utflytta Oslogutt på bygda har jeg vært gjenstand for mange rare holdninger,men ikke ennå ikke beskyldt for fyll i fjellet.

Og bra er det,for det greier bygdafolket utmerket selv.

Dog,så har jeg opptil flere ganger feiret fjelltoppen med en lille en,og ikke mer.Som teltligger har jeg aldri blitt sjenert av noen,men kan godt forstå at hytteliggere oppfatter fyll som sjenerende,dvs. fyll,men at folk nyter sitt fludium i rel. rolige former

bør en akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Kjellinge det jeg skrev var et direkte svar til Julia som skrev: "Bråk og fest har dere i byen, så hvis dere vil ha bråk og fest behøver dere vel ikke å reise til fjells"

Poenget mitt er at det ikke er så veldig mye bråk og fest i byen.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Kjellinge det jeg skrev var et direkte svar til Julia som skrev: "Bråk og fest har dere i byen, så hvis dere vil ha bråk og fest behøver dere vel ikke å reise til fjells"

Ok. Min feil. Vi har ikke andre byer en Oslo. Jeg visste det jo egentlig.

Men ønsker man fest reiser man gjerne "på byn" (selv utafor oslo), og holder seg borte fra hyttene i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.