Gå til innhold
  • Bli medlem

Heat Pal i vintertelt


Lompa

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre erfaringer og meninger rundt fyring i telt om vinteren. I lavvoen bruker jeg en Heat Pal (spritbrenner). http://www.oslosportslager.no/produkt/heat-pal-5100-9543.aspx

Har ingen betenkeligheter med å la den brenne når jeg legger meg. Den er helt idiotsikker og ikke brannfarlig. Spørsmålet mitt er om det er tilrådelig å bruke den også i fjellteltet? Har et Fjällräven Akka 3 som er ganske romslig og har god lufting, men det er allikevel mye mindre luftvolum enn i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føyer også på at jeg gjerne vil vite om noen vet om det er gjort noen undersøkelser på hvordan utviklingen av CO2 er i telt ved fyring? Det er nå helst det jeg er redd for. Hvis det finnes en varmekilde som er trygg nok så er jo det kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fyrt mitt i min Holmeslet Explorer hittil, hvor det er en "luke" i bunnduken, slik at brenneren står rett på bakken. Etter en tids brenning syns jeg likevel at den blir såpass varm at jeg tror ikke jeg ville hatt den direkte på nylonen i et annet telt. -Men med en sponplate e.l. under hadde det nok gått fint. Jeg er også interessert i å høre om folks erfaringer her....

Kan ellers nevne at Heat Pal'n koster rett under tusenlappen på Clas Ohlson. Der kjøpte jeg min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok enten hatt med en liten planke som den kunne stå på, eller lagd en liten plattform med justerbare bein og et par kantlister slik at den ikke sklir av. 5 timer brenselstid er jo imponerende! Men så er den ganske stor og vekta er deretter. Sikkert fin på litt større telt, som Holmeslet teltet som er nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravlys soter da vel voldsomt?!?

Til forrige spørsmål. Jeg fyrer med en heat pal, i et Explorer 4-mannstelt (altså med innertelt). Det gir veldig fin lunk når det er -5 utenfor, men man sitter ikke og svetter.

Jeg tror det blir litt vel pinglete i en 8-10mannslavvo; ihvertfall uten innertelt. Problemet er også at Heat Paln gir lite strålevarme; det meste stiger rett opp. -Så om volumet på teltet blir for stort, fyrer man bare til kråka. Så konklusjonen må bli; kjøp Holmeslet-telt! Mye bedre enn lavvo! :)

(Ellers så har man jo disse parafin POD-ovnene, da? Tyngre å dra på, men svært drivstofføkonomisk og mye strålevarme)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen prøvd gravlys i telt :shock:;);)

Kan det være en grei liten varmekilde i et lite 1-2 mannstelt på vinteren :)

Vi har med hell brukt det til lyskilde om vinteren nede i kuldegropen, men ikke til oppvarming. Plasseres i forteltet så sot fyker rett ut gjennom lufteventil og igjen har man ett sikkert lys som ikke brenner ned sekker og sko om det skulle velte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heat Pal-en lager en lunk i lavvoen, men kan ikke varme et så høyt telt skikkelig. Det fine med den er at yttersiden ikke blir så varm at den er brannfarlig. Den er stor, men på pulktur går det helt fint. Ofte legger jeg meg i "base camp" med teltet og tar dagsturer. Da er Heat-palen kjempefin. Det den veier ekstra kan man redusere med en lettere sovepose hvis man kan fyre om natta.. :shock:

Fyring i teltet forutsetter jo lufting for ikke å få oksygenmangel, men det jeg lurer på er om det kan utvikles skadelige gasser av å brenne rødsprit.

Jeg bryr meg heller ikke om at det er lav effekt for koking/smelting. Nå i den kalde årstiden er mørketiden så lang at de fem minuttene ekstra for å koke vannet ikke spiller den minste rolle... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heat Pal har mindre effekt enn en POD (2500 kontra 1500kw tror jeg), og mindre strålevarme. Så da kan du ganske raskt stryke rødsprit fra vurderingslista hvis du er redd POD gir for lav effekt.

1500Kw ??? Det var da voldsom effekt.

Tusen ganger så kraftige som mine HeatPal ;)

:shock:

Holder til å varme et sirkustelt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har brukt heat pal en natt i et mount.hardware telt i ca. 15 minus. Men hadde den ikke på når jeg sov, selv om man lufter er det en sjanse å ta. Den gasser vel ikke så mye mindre enn en primus, men har halve effekten. Største fordelen er at den er stille. Største minuset lav effekt og høy vekt/volum. Vil KANSKJE bruke den på pulktur igjen, men er ikke sikker. Mest aktuelt når man skal være på leir noen dager, og har plass i teltet; da kan en slik høyne komforten endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant rapport Fimax, her er en annen omfattende undersøkelse i flere deler som tar for seg mange flere apparater:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/stoves_tents_carbon_monoxide_index.html

Ser også at de har en siste del som ikke er publisert ennå som heter "performance in tents", som kan være svært interessant, og mer liknende den fra ffi.

Nå vet i jeg ikke om Bugge mente det han skrev, men det var jo CO2 og ikke CO, noe som jo kan være like dødelig inne i et telt.

Har ikke sett noen undersøkelser på det, men vil tippe at det vil være vanskeligere å måle, da det er svært mange variabler som spiller inn, hvorav luftgjennomstrømningen i teltet vil være en av de viktigere.

Det hadde likevel vært spennende å se hvis noen har gjort noen undersøkelser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...
Den 11.12.2009 at 8.13, torbl skrev:

Jeg har kun fyrt mitt i min Holmeslet Explorer hittil, hvor det er en "luke" i bunnduken, slik at brenneren står rett på bakken. Etter en tids brenning syns jeg likevel at den blir såpass varm at jeg tror ikke jeg ville hatt den direkte på nylonen i et annet telt. -Men med en sponplate e.l. under hadde det nok gått fint. Jeg er også interessert i å høre om folks erfaringer her....

 

 

Kan ellers nevne at Heat Pal'n koster rett under tusenlappen på Clas Ohlson. Der kjøpte jeg min!

Hei. 

Har selv et Holmeslet Riverside som har vært brukt i over 10år nå (Tent man kan bo i ;) og mye bedre en lavo) hvor jeg nå har gått til innkjøp av en Heatpal, er spent på hvordan den fungerer på tur. Når du har brukt den på natta og generelt har du da åpen alle lufte luker i teltet eller bare i toppen (er jo åpning i døra)?  Er veldig spent på hvordan det blir og hvor mye varme den gir i teltet mitt da det har litt mindre innvendige mål enn det du har ( 250&288 vs 270&312). Noen enfaringer og tips du har gjort deg med bruk av den i teltet mottas med stor takk? 

Mvh  Michael 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har nylig kjøpe med en HeatPal.

Komplettfritid har tilbud akkurat nå og de kjører en fraktfri kampanje:

https://komplettfritid.no/product/origo-heat-pal-5100

så 924,- er en helt ok pris.

Har selv ikke prøv den i felt enda. Tenker primært å bruke den i lavo. ( å prøve dette i mitt Hilleberg soulo er ikke relevent pga. størrelsen på teltet)

Min personlig mening er at man ikke vil utvikle mye kullos gitt at man bruker den for kun oppvarming.  Da vil jo man oppnå en fullstendig forbrenning)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.