Gå til innhold
  • Bli medlem

NNN BC versus 3 pin 75 mm og Telemarkskjøring


rotehodet

Anbefalte innlegg

Skal i disse dager gå til innkjøp av nye fjellski, valget har fallt på Åsnes Nansen som skal brukes utenfor allfarvei på snaufjellet, samt bestige noen "halv"topper.

Håpet er å mestre Telemarkskjøring ned disse "halv"toppene, og siden jeg ikke er verdens stødig på lesten så lurer jeg på hva som er det beste valget for meg.

Rottefella NNN BC Magnum manuell eller Rottefella 75 mm S.T med wire hvis jeg får tak i det. Hvis ikke, så blir valget 75 mm uten wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt anbefalt Voile bindingen av sportsforretningen siden 3 pin med wire er vanskelig/ikke å oppdrive fra Rottefella. Jeg sendte Rottefella epost forrige uke om det var mulig å oppdrive wiren men har ikke fått svar :-/

Er det noen som har testet Magnum NNN BC bindingen vs Telemark i løssnø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om sola så skinner den,

fikk svar på epost fra Rottefella,

Quote:

Hei

Beklager at du ikke har fått svar. Vi skiftet server i den perioden så da må mailen ha blitt borte.

Wire til S.T er standard reservedel og kan bestilles av alle sportsbutikker uten problem. Finnes i 3 lengder. Du finner den på vår net side www.rottefella.no i produktkatalogen.

Hilsen

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktkatalogen finner du i telemark-seksjonen under "Download". Til høyre finner du linken "Last ned produktkatalog 08/09".

Var tidligere idag i kontakt med Rottefella ang. Riva I-bakstroppen og tilhørende wire. Svaret var at disse kan bestilles fra Rottefella gjennom sportsbutikker (prisen for Riva I-bakstropp er 160,- pr. stk. og 150,- pr. stk. for wire til Riva I).

Takk for at du startet tråden, Rotehodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men funker det å sette kabel på nye 75mm bindinger? De har da ikke "førerne" som skal holde wiren på plass?

Ville også gått for Voile-bindingen. Evt lett på Finn etter et par gamle fjellski med den gamle rottefellabindingen.

Edit:

Og en annen ting: For telemarksving i løssnø kan du ikke sammenligne 75mm og BC. Hælen løfter for lett med BC-bindingen, og den bakre skia blir "uten følelse". Det krever også mye av BC-støvlene, siden de fleste av dem er spinklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig - som du nevner så mangler den seneste modellen av Super Telemark-bindingen disse "førerne"/"ørene", så det forutsetter strengt tatt at man har det gamle tåjernet fra før (ble selv donert slike).

Dersom man ønsker å modifisere den nye Super Telemark-bindingen er det nok enklere (synser bare her) hvis man bruker stag og bakstropp fra Voile (ser for meg at festet på Voile-stagene er enklere å feste til Super Telemark-tåjernet, og disse kan også bestilles løse direkte fra Voile). Men dersom man ikke har tåjernene fra før, og dessuten vil gjøre det enkelest og rimligst mulig, er nok det beste å kjøpe ferdige.

Synes også Voile-bindingen virker fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting: For telemarksving i løssnø kan du ikke sammenligne 75mm og BC. Hælen løfter for lett med BC-bindingen, og den bakre skia blir "uten følelse". Det krever også mye av BC-støvlene, siden de fleste av dem er spinklere.

Telemarksving med 75mm (utan wire) og BC KAN samanliknast. Men då må ein samanlikne med tilsvarande støvel. Det er riktig at det er mykje betre utvalg av mjukare støvlar til BC. Men med ein stiv BC-støvel er BC minst like godt eigna til telemark som 75mm (vel og merke utan wire).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemarksving med 75mm (utan wire) og BC KAN samanliknast. Men då må ein samanlikne med tilsvarande støvel. Det er riktig at det er mykje betre utvalg av mjukare støvlar til BC. Men med ein stiv BC-støvel er BC minst like godt eigna til telemark som 75mm (vel og merke utan wire).

BC med en veldig god sko vil være bedre enn 75 mm med en dårlig. Det skal jeg være enig i, men om man velger den samme skoen er jeg ikke i tvil om at 75 mm vil gi bedre svingkontroll. Det jeg opplever som problemet med BC er at det er for liten motstand i tåa. Hvis det hadde vært mulig å bytte til hardere motstand på BC-bindingen ville jeg vært enig med deg. Med 75 mm øker motstanden i bindingen mer dess mer man bøyer tåa. Dette gjør at ikke tuppen på bakre ski "slår inn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått svar fra Rottefella enda, men ta en titt på katalogen jeg har lenket til nedenfor,

nederst på side 1 ser du supertelemark bindingen - art, 2 560 30, kanskje de nye supertelemarkbindingene ikke har "festeører", men bruker wiren ovenfor i front av bindingen?

øverst på side 4 så er det 3 like wire`e, men forskjellige størrelser - artikkelnummer 0 810 23, 0 810 24, 0 810 25 uten beskrivelse på hvilken type binding de passer til.

videre så kan du nederst på side 7 se skrumontasje for supertelemark m/wire og chiliplate...

For meg kan det nesten virke som at dette blir den rette kombinasonen?

http://www.rottefella.no/dynamisk/ftp/dokumenter/Kataloger/0910/NTN%20norsk-eng.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett ordentlig i katalogen, og spesielt på siste side - de to siste montasjeansvisningene ?

For meg virker det "bankers" at dette er den rette måten å gjøre det på, spørsmålet er om det er en god løsning eller ei ?

- venter som sagt spent på hva Rottefella har å si, mulig de er litt i overkant subjektive på sitt patent - men greit å få det avklart om dette er den rette måten å gjøre det på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy paste svar fra Rottefella:

Hei

Det er riktig nr på wire du har funnet. De må festes med front strammer foran på skien som den game typen Kandahar bindinger. På Riva I , II og II lå wiren i front av tåjernet, men med et annet feste og bakbøyl. Alle med wireføring på tåjernet.

Hilsen

Bente

----

Er det noen som har erfaring med wiren i front av tåjernet à la Kandahar som nevnt over ?

//Rote Hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme om du bruker den lange kabelen som festes med "kandaharlås" foran eller bruker Riva1/2-kabelen. Du kommer uansett ikke utenom førerne (ørene) på siden av bindingen. De har ikke Rottefella lenger. Uten dem vil kablene sprette opp når du bøyer støvelen..

Det er ikke mer enn et par-tre år siden Rottefella sluttet å lage den gamle bindingen. Det er sikkert lettere å prøve å finne en sportsforretning som har en liggende.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.