Gå til innhold
  • Bli medlem

En tur til Otertindens nabo- Oteraksla 1235 moh- Storfjord-Troms


kugo

Anbefalte innlegg

Ble en ny rask topp idag, denne gangen ble det en "fortopp" fpr Otertinden. Har en del vanskelige kriterier for valg av topp:

1. En jeg bruker å gå på tur sammen med skal ta alle toppene i Lyngen og Tromsø kommune.
2. En annen jeg går med vil ikke at jeg skal ta "spennende" topper uten han.
3. Kan ikke gå på topper der det er naturlig å gå flere topper på samme turen.
4. Kan ikke ta topper som tar mer en ca 5 timer p.g.a. lite dagslys,noe som gjør at jeg stortsett kun kan ta topper uten innmarsj.
5. Kan ikke ta topper langt unna Tromsøområdet siden det føles bortkastet å kjøre 30 mil til Kvænangen eller 35 mil til Kværfjord for å bare ta en topp.

Disse "dilemmaene" gjør at jeg nesten bruker lengre tid på å finne en topp jeg kan gå på, en på selve turen. Men jeg lar meg ikke stoppe så lett.

Oteraksla ligger like over Oteren sentrum langs E6, og har ingen innmarsj. Kjøreturen til Oteren fra Tromsø tar ca 1 time. Man starter på ca 80 moh og det er ca 3 km i luftlinje til toppen. Man følger en sti mot en trimpostkasse på rundt 200 moh, derfra er det deg vs villmarken, med bratt steinur, tett skog og berg til du er på 500 moh. Når jeg kom meg til 500 moh var det i teorien greit å gå videre. Var en blanding mellom 30 cm snø og ingen snø, noe som gjorde at man ikke kunne gå med truger, ganske tungt i lengden. Over 1000 moh ble det endelig så mye snø at man kunne ta på seg trugene. Brukte ca 4 timer på turen.

post-6423-133474668061_thumb.jpg

post-6423-13347466808_thumb.jpg

post-6423-133474668103_thumb.jpg

post-6423-133474668119_thumb.jpg

post-6423-133474668144_thumb.jpg

post-6423-133474668163_thumb.jpg

post-6423-133474668182_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en bra rapport som får meg til å klø i beina her i det regntunge Østland.

Jeg tror du kommer til å fire på kriteriene etterhvert. Spesielt nr 2 og 3. Om du får tatt en spennende topp uten kompisen, så har dere jo mulighet til å gå den igjen på finere føre en annen gang. Å ta topper på turer som hadde vært naturlig å ta flere topper samme dag er heller intet problem. Da har du unnagjort den. Synd å sitte inne og leke med lego fordi et "kriterie" stopper en fin tur. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gapt over for mye og måttet avbryte lange planlagte dagsturer og dermed gått mye av samme tur på nytt.

Stå på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan ikke gå på topper der det er naturlig å gå flere topper på samme turen" er bare nå i mørketiden, når det blir lys blir målet å gå på flest mulig topper hver tur :oops:

Nå er det litt "bortkastet" å gå på den nærmeste av flere , når man kan gå flere topper på samme turen senere. Derfor prøver jeg å ta topper som står ensom nå. Jeg sitter ikke akkurat inne tiltross for ange kriterier...

Akkurat kommet ned fra en 18 timers tur med overnatting nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Otertindaksla sammen med Sfinxen dine flotteste turer i vinter? Blir jo helt sjuk av å se på disse bildene! Fantastisk lys og elegante snøtinder. Jeg har i over halve livet vært ekstremt interessert i traktene rundt Lyngen og omegn. Må være spennende å ha sånne turmål kun en time eller maks to hjemmefra. Jeg blir rastløs og inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfinxen, Mannfjellet og dagens tur til Durmålstinden/Spiidnegáisá 1265 moh på Lyngenhalvøya er nok de beste turene fra November og ut. Er mange fantatiske topper på Lyngenhalvøya, og det var noen nye topper som kom høyt opp på prioriteringslisten etter dagens tur, men må vente til dagene blir litt lengre.

Idag var det litt på grensen, siden det var -17 fra startstedet på 60 moh, så tror det blir noen dagers pause fram til jeg får meg mine nye fjellsko....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.