Gå til innhold
  • Bli medlem

kokeapparat


abc

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har tenkt å skaffe meg kokeapparat til tur, men har ikke peiling på hva jeg skal velge. den blir vel mest på brukt på sommeren, men jeg håper også på noen turer til vinteren (hovedsakelig helgeturer). Jeg heller litt mot primus omnifuel akkurat nå, ser den får bra kritikker,men det blir jo litt dyrt. Så kanskje bare et rødspritsapparat? jeg har virkelig ikke peiling. noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødsprit har litt for pinglete effekt til å være effektiv til for eksempel snøsmelting eller å lage mat relativt kjapt. På en fin høstdag er det akkurat passelig effekt til pannekakesteiking. Har du god tid så funker det greit, og du finner knapt noen enklere og billigere løsning.

Etter min mening duger kun bensin, parafin eller bål vinterstid.

Sommerstid duger alt. Den mest brukervennlige løsningen mener jeg er trangias gassbrenner i et vanlig stormkjøkken.

Eksakt hvilken brenner og sånn vil jeg ikke gi råd om. Velg først brennstoff, deretter brenner som funker bra på dette brennstoffet. Jeg er en skikkelig vriompeis som har lav tiltro til sånne multi-omni greier: Jeg vil ha spesialisering - jeg vil ha en brenner som er god på ETT brennstoff og gjør det skikkelig fremfor kompromissløsninger. Eksakt type og modell kan du finne sjæl via søkefunksjon og å lese til øyet blir stort og vått.

Sjøl har jeg en parafinbrenner som ikke lages mer (primus modell 00). Den har ingen bevegelige deler i brennerhodet og er ufattelig enkel og pålitelig. Skulle jeg kjøpt ny brenner i dag ville en Coleman bensinbrenner kommet høyt opp på kandidatlisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt en ny en nå, så ville jeg kjøpt den jeg har. Jeg har MSR Whisperlite som jeg fyrer med bensin. Funker som juling, men MSR har rykte på seg for å være litt dyrere enn andre.

Selv om pumpa er av plast, virker den svært solid. Jeg har aldri hatt noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye bra. Du vil sikkert bli fornøyd med både Primus Omnifuel, MSR Dragonfly, MSR Whisperlite, Brunton Lander, div. Coleman bøttebrennere, Coleman Fyrestorm, Coleman Apollo Dual Fuel Stove, Coleman Denali Stove, Optimus Nova og Kovea booster +1. Smak og behag. Selv bruker jeg Optimus Nova og er godt fornøyd med den. Liker at den lett kan tilpasses i stormkjøkken, har god effekt, er det er lett å regulere flammen presist på den.

Hvis du kun skal ha en brenner ville gått for en som både kan bruke både flytende brennstoff og gass. Da står valget slik jeg ser det mellom:

Brunton Lander - den brenner gass og bensin med samme dyse. Den er ikke beregnet for parafin. Så langt jeg kan se er regulatorskruen her plassert på pumpa, noe som gir en viss forsinkelse. Enkelte klager på irriterte øye når den brukes i teltet. Denne kan i følge Amfibi.no tilpasses i stormkjøkken med novaadapter.

Kovea booster +1 - så langt jeg kan se tilnærmet identisk brenner som Brunton Lander.

Primus Omnifuel - brenner gass, bensin og parafin. Du må bytte dyse når du bytter drivstoff. Regulatorskruen er plassert på selve brenneren hvilket gir presis og direkte justering av flammen. Jeg vet at noen har tilpasset denne i stomkjøkken med novaadapter.

Coleman har så lang jeg vet ingen norsk importør, men Coleman Fyrestorm ser ut som en bra brenner som brenner bensin, gass og parafin. Regulatoren er plassert på brenneren. Jeg vet ikke om du må skifte dyse på denne, men jeg tror ikke det. Denne er nok værre å tilpasse i stormkjøkken. Runegutt123 kan sikkert skaffe deg en slik.

Konklusjon - hvis jeg skulle hatt kun en brenner (Gud forby!) ville jeg valgt Primus Omnifuel. Bra brenner som brenner det meste og har regulatoren på selve brenneren. Dyseskift er i grunnen ikke noe pes, bare pass på å ikke miste dysene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Coleman har så lang jeg vet ingen norsk importør

....

Konklusjon - hvis jeg skulle hatt kun en brenner (Gud forby!) ville jeg valgt Primus Omnifuel. Bra brenner som brenner det meste og har regulatoren på selve brenneren. Dyseskift er i grunnen ikke noe pes, bare pass på å ikke miste dysene!

Coleman tas inn av Nordic Outdoor. http://www.nordic-outdoor.no/

Er ellers enig i konklusjonen om Omni. Har en Omnifuel selv som jeg kjøpte nettopp fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe mange forskjellige. Den funker så og si til alt, overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg i rekken av fornøyde OmniFuel-brukere.

Har satt stor pris på hvor enkelt og raskt den kan gjøres klar til bruk/demonteres under kortere pauser for snøsmelting/varme en frossen matbit.

Som nevnt ovenfor så har den gode justeringsmuligheter av flammen (ventil på både pumpen og brenneren) og er enkel å vedlikeholde.

Brenneren må riktignok beskyttes for direkte vind for å oppnå best resultat, men har jeg aldri opplevd det som et stort problem (følger også med et vindskjold). Denne lille, ildsprutende hissigproppen kan kanskje oppfattes som noe høylytt.

Oppfølgingen fra Primus dersom noe skulle være i uorden/mangle er også en fornøyelse.

Har lagt merke til at prisene på denne brenneren varierer en del, så litt research kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.