Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


abc

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i fjellet og har derfor bestemt meg for å kjøpe fjellski så jeg kan bruke fjellet mer vinterstid. Lurer derfor på om noen har tips om hva slags ski/bindinger/sko jeg burde skaffe meg.

Det blir mest turer utenfor løypa, og siden jeg er fra nordvestlandet vil jeg ha ski jeg kan kjøre litt nedover på også (men hovedsakelig gå). Har forstått det sånn at det er vanskelig å finne ski som har både gode gå- og kjøreegenskaper, spesielt for nybegynnere, men jeg håper noen har noen gode råd likevel. Har sett endel på åsnes sine ski, har noen anbefalinger der? Jeg er ei jente på 161cm/60kg. Hvor lange ski/staver trenger jeg?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På nordvestlandet er det mer opp og ned enn bortover, så jeg ville prioritert kjøreegenskaper foran gåegenskaper. Altså telemark eller randonee. Det er tyngre å gå med oppover men en helt annen verden på vei ned, vekten kan variere mye alt etter hvor kraftig utstyret er. Fra ca 5kg (2x2,5) og opp til 10-12kg for en på din størrelse. Kroppslengde er et greit utgangspunkt for skilengde, så kjøper du teleskopstaver som du kan variere lengden på. Jeg har ikke noen konkret anbefaling utover dette.

Skal du ha ski som du også kan bruke i løype, så får du ikke ei ski som er noe særlig på vei ned fra fjellet. Finsko er best når du skal på by'n, så bytter du til støvler når du skal en tur i gjørma. Sånn bør det være for ski også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei abc!

http://www.asnes.com/

På nettsiden finner du også info om skilengde o.l. under råd og tips

Jeg vet ikke hvor mye kunnskaper du har om bindinger o.s.v fra før, og velger å være noe detaljert her i mitt innlegg :D

Velger du Åsnes ski, bør du absolutt velge kortfellsystemet. Vil hevde at kortfellsystemet er beste grunn til å velge Åsnes ski.

Fordelen er særlig stor når du skal på toppturer hvor det ikke er stupbratt hele veien og ikke minst når det er klisterføre. Du kan gå rimelig bratt før du eventuelt må over på langfeller. Klister er historie. Dessuten er det en fordel ved mange forhold om du drar pulk.

Husk at du bør vurdere bredden på skia i forhold til å kunne gå i løyper. Største bredde på mine Åsnes Rago (tilsvarer ca. Liv Fjellski) er 65 mm. Det går helt greit i løyper. Cecilie Fjellski (76 mm brede) går vel til nød det også.

Skulle du gå for en bredde som Liv Fjell, Cecilie Fjell eller tilsvarende ski, vil det være en fordel å bygge opp bindingene ca. 10-15 mm. Da skrubber ikke bindingene like mye i nyoppkjørte løyper, og det er jo også en fordel i utforkjøringene.

Skistøvler:Her tror jeg du burde velge 75 m.m. system. Grunnen kommer under.

Bindingsystem: 75mm systemer er klart mer stabile enn BC-systemer, og vil være en stor fordel i utforkjøringene.

Enten Rottefella Super Telmark med Wire eller Chilli, Riva e.l. Siden du ønsker å kjøre noe i bakker er det jo en fordel med wire bak hælen i utforkjøringene, da det gir mye mer stabilitet.

Super Telemark bindinger: Du kan velge bort wire når du ikke skal kjøre nedover, da du kan bruke klemmen foran til å holde på plass støvelen. Da blir det mye mindre friksjon i hælpartiet, og du får ikke så lett gnagsår.

Skulle du få knekt tuppen på skistøvelen (altså brekke av den delen som stikker ut som det er 3 hull i under, og som er der bindingen klemmes på støvelen i forkant) har du reserveløsning dersom du setter på wire.

Vi har jeg ikke opplevd tuppknekk på noen av våre støvler i familien. Har diverse Garmont, Crispi, og Varg Polar. Felles for alle er Vibram såle.

Det finnes i prinsippet enda en reserveløsning på disse bindingene, ved at du kan feste lasterem i de sporene som er på siden av bindingene og rundt framre del av støvelen, og på den måten hjelpe å holde skoen på plass i bindingen.

Chilli/Riva bindinger:Disse bindingene er enda mer stabile enn Super Telemark med wire i og med at det er en kraftiger løsning enn Super Telemark, og således bedre i utforkjøringene. Her er det ikke samme fare for tuppknekk på skistøvel.

Bakdelen er at det er mye mer friksjon i hælpartiet, og det blir da lettere å få gnagsår. Dette er riktignok litt individuelt. Man kan vel si at det hovedsakelig er i utforkjøringene det er en fordel med denne type bindinger, og at du ikke får tuppknekk på støvelen.

Til slutt vil jeg bare nevne at det kostbart utstyr, og det hender jo det dukker opp brukt som kan passe. Men altså helst med kortfell.

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert helt sant at 75mm-bindinger og meget brede ski gir best kontroll i utforkjøringene. Men med mine Fischer E99 (fjellski med moderat bredde) og BC-bindinger har jeg fått mange fine nedover-opplevelser. Samtidig er ski og bindinger veldig gode å bruke bortover og oppover.

Siden du prioriterer bortover ville jeg vurdert noe lignende (i hvert fall mtp bredde). Dessuten, siden du sier du er nybegynner, tror jeg du treffer best med slike ski som er veldig allsidige. Dersom du blir virkelig bitt av fjellskibasillen kan du jo alltids kjøpe skikkelige toppturski senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindingsystem: 75mm systemer er klart mer stabile enn BC-systemer, og vil være en stor fordel i utforkjøringene.

Enten Rottefella Super Telmark med Wire eller Chilli, Riva e.l. Siden du ønsker å kjøre noe i bakker er det jo en fordel med wire bak hælen i utforkjøringene, da det gir mye mer stabilitet.

75mm med wire er meir stabilt i utforkøyringane enn BC. 75mm utan wire er ikkje meir stabilt enn BC, her er det utelukkande støvelvalget som avgjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe

Litt usikker på om du missforstod meg.

Med Rottefella Super Telemark kan man ha med wire i sekken, og sette de på når det måtte være ønskelig. Altså stort sett i utforkjøringer.

Rottefella Chilli, Riva o.l har en wire som alltid må være på og er eneste festealternativ for skistøvelen. De er utstyrt med en kraftigere wireløsning enn Rottefella Super Telemark, og derfor mer stabile.

Det er slike bindinger jeg har på Telemarkskia mine, og noen velger å bruke denne type bindinger på fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

takk for mange svar, noen er til og med så detaljerte som jeg håpet på! ser ut som 77mm eller BC er en smakssak, og siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag selv er det ganske vaskelig. Vet ikke om jeg kommer til å gå mest i eller uttafor løyper, men jeg har i værtfall lyst å gå mest uttafor. Forstår det sånn at fellelåsen er en veldig god grunn til å velge åsnes. bør jeg da gå for en av jentemodellene? ser ut som de er de eneste med rett lengde til meg. Det jeg tror jeg vil kjøpe akkurat nå er cecilie fjell, super tekemark-bindinger og kanskje crispi-støvler. Har gått med fjellsko fra crispi i mange år og de funker bra. Problemet mitt er at jeg fort får gnagsår(uansett sko/støvler). Noen som har erfaring med crispi sydpolen?eller anbefaler andre støvler? noen sa jeg burde kjøpe plastsko, hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe

Litt usikker på om du missforstod meg.

Med Rottefella Super Telemark kan man ha med wire i sekken, og sette de på når det måtte være ønskelig. Altså stort sett i utforkjøringer.

Rottefella Chilli, Riva o.l har en wire som alltid må være på og er eneste festealternativ for skistøvelen. De er utstyrt med en kraftigere wireløsning enn Rottefella Super Telemark, og derfor mer stabile.

Det er slike bindinger jeg har på Telemarkskia mine, og noen velger å bruke denne type bindinger på fjellski.

Neidå, eg missforsto ikkje. Eg bare presiserte at ein må ha wire på 75mm-bindingen for å få betre stabilitet enn BC med tilsvarande støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg fort får gnagsår(uansett sko/støvler). Noen som har erfaring med crispi sydpolen?eller anbefaler andre støvler?

Støvlar må prøvast. Kva erfaringar andre har, har ingen verdi dersom støvlane ikkje passar føttene dine! Stive støvlar vil nok vera meir problematisk enn mjukare støvlar, så dersom køyreegenskaper er viktige, kan det verte vanskeleg. Dersom køyreegenskaper ikkje betyr så mykje, og du vel mjukare støvlar, er nok utvalget til BC mykje større enn 75mm.

Rådet mitt vil vera å fyrst finne eit par støvlar som kjennest god ut på føttene, så kjøper du bindingar som basser til desse støvlane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe:Ok. Enig med deg at skiskoene bør prøves for å forsikre at de passer foten godt.

abc:

Det er litt viktig å vite bruksområde ditt, fordi det ikke er nødvendig med svindyrt utstyr dersom bruken ikke tilsier det. Det er nok ikke bare en smakssak når det gjelder bindingsystem dersom du skal bruke skia i litt tøffe utforkjøringer :)

Men, jeg vil ikke råde noen til å kjøpe "overkill" utstyr.

Skal du gå mest bortover, kjøre lite i bakker og ikke dra pulk eller gå med tung sekk er det ikke nødvendig å kjøpe det råeste av fjellski.

Skal du ikke bruke skia til litt tøffe utforkjøringer, kan det absolutt være riktig å kjøpe BC bindingsystem. BC bindingsystem gir mindre friksjon i hælpartiet enn noen av 75 mm systemene. Uansett er det et godt tips å tape hælen med sportstape før tur.

Nye fjellski med kortfellsystem er uansett dyrt. Kommer du over brukt kan du sikkert komme ned mot 1500.- for ski og bindinger.

Under er linker til eksempel på komplette fjellskisett hos XXL. XXL er nok en av de rimligste:

Fjellskipakke: http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/skipakker/langrennspakke-amundsen-bc-x9-bc-auto-1058534

Fjellskipakkepakk: http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/skipakker/langrennspakke-mountain-bc-bc-850-bc-auto-1058530

Som du ser er ikke noen av disse med 75 mm skisko/ bindingsystem. Skal du ha det blir prisen fort en del dyrere, da det ikke finnes så mange pakkeløsninger. Men det er uansett vanlig å få en del prosenter (10-20%)når du kjøper ski, bindinger, støvler og staver på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en liknende situasjon som trådstarter, og håper det er i orden at jeg sniker inn et spørsmål relatert til temaet...

Har erfaringer med BC-stystemet fra før, men fikk nylig ett par ski med (den nyeste/svart) Super Telemark-bindingen (uten wire) og vurderer om jeg skal anskaffe 75mm-støvler eller fortsette med BC.

Kan wire skaffes og ettermonteres på (den seneste modellen/svart) Super Telemark-bindingen (se gjerne bildet)? Var nettopp i kontakt med Rottefella, men for øyeblikket var det desverre ingen der som kunne svare klart på det.

post-5355-133474667919_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal kunne bruke wire, må det være "ører" på hver side på bindingene. Det ser desverre ikke ut til at det er tilfellet på det bildet du har lagt ved.

Sjekket med sportsnett, og de mailet meg tilbake at det ikke lenger er produksjon av Rottefella Super Telemark med Wire . Kun uten wire. Det var nok for liten omsetning.

Men denne modellen fra Voilè er med samme prinsipp:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=VOL001&var_1=&categorynu=W04&categorytxt=Bindinger med tilbeh%F8r&produkt=Voil%E9 3%2Dpin cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppklaringen.

Har hørt tale om et løst wiresett som tidligere var tilgjengelig fra Rottefella, men som nå desverre ser ut til å være vanskelig å oppdrive (da ville en modifikasjon av denne bindingen vært forholdsvis enkel).

Rottefalla Super Telemark-bindingen uten wire er forøvrig til salgs til god pris på finn.no, men antallet er nok begrenset.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20022884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottefella har sluttet med den kombibindingen, men Voile har en fin en. Da har du full kontroll nedover og mer løs binding til gåturene. Bygger du opp med 10mm plater skraper ikke bindingene i kanten på sporene hvis du skal innom slike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.