Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjeeelp! Vi skal på skitur....! Nybegynner trenger tips om kjøp av ski utstyr...


Saluda

Anbefalte innlegg

Hei!

Når man får barn sies det at man gjenopplever sin egen barndom gjennom dem, og det stemmer for meg! Har ikke stått på ski siden ungdomsskolen og det begynner å bli noen år siden.... :D

Poden er nå blitt 5 år, og vi har nettopp flyttet fra Oslo til Nittedal og har lysløypa rett utenfor stuedøra. Og da er det vel ingen unnskyldninger lenger, nå skal vi gå på ski.

Problemet er jo selvsagt at jeg vet ingenting om kjøp av ski og skiutstyr! Tenkte at jeg skulle kjøpe brukt skiutstyr til å begynne med, men vet jo ikke hva jeg skal lete etter...

Smørefrie ski hadde nok vært å foretrekke til å begynne med..

Så, da tenkte jeg at jeg skulle se her inne blant mer erfarne ski-folk og se om noen kunne hjelpe meg?

- Sønnen er 5 år og ca. 107 cm. Han har aldri stått på ski før, så tenker nok at det er bedre med litt korte ski til å begynne med. Men hvilken str. trenger han da? Hvor lange staver trenger han?

- Jeg er ca. 167 cm og lurer på hvor lange ski jeg trenger (siden jeg regner meg selv også som nybegynner :) ). Hvilken type ski burde jeg kjøpe? Det hører vel med til historien at jeg ikke akkurat er en sylfide, men litt baktung, for å si det sånn! :D

- Er det noen ski merker som er bedre enn andre?

- Hvor lange staver trenger vi? Hvordan måler vi dette evt.?

- Skal jeg investere i ski bukse og jakke, eller er det greit med vinterdressen fra barnehagen i begynnelsen?

- Hvor kan jeg kjøpe skibukse i stor str. på nettet - gjerne fra utlandet, hvis det er noen som vet om noen? (Overvektige folk skal visst ikke få lov til å være aktive...hmmmpf!) :)

Hvis noen melder seg som orakel og kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene, er jeg for evig takknemlig!

Mvh Saluda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unger skal vokse ut av skia og ikke inn i dem. Ski ca i kroppslengde bør passe. Og de vanlige uteklærne duger bra. Stavene bør nå til armhulen. Mye barneski på finn.no! Sjelden at unger sliter ut skia så det meste av bruktski duger helt fint.

Ski til deg bør være litt lengre enn du er selv. Så lenge du bare skal gå sammen med poden i lysløypa fungerer det meste av langrennski. Tenker du å begynne å trene vil du ha mye igjen ved å legge mer penger i for å få ski med riktig spenn.

Smørefritt? Funker ofte greit nok, men på enkelte føre må du nok smøre uansett for å få bra feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Fint at du vil lære guttungen å gå på ski. Det vil han ha mye glede av, og det er jeg sikker på at du også vil.

Når det gjelder utstyr så kan poden bruke parkdressen. Det funker fint.

Når det gjelder resten av utstyret, så er det smart å kjøpe brukt til å begynne med. Regn med at både du og poden fort blir lei av smørefrie ski. Poden lærer fort, og du finner sikkert fort fram gamle skiferdigheter. Når du investerer i nye ski etter hvert, så behold de smørefrie skia til problemføre (nullføre med nysnø etc). Vår datter på fire har hatt smørefrie ski i to sesonger, og syntes på slutten av forrige sesong at det var alt for liten glid. Denne sesongen blir det smøreski.

Jeg synes ikke stavene til poden burde rekke helt opp til armhulene, de bør være kortere til å begynne med. Når han begynner å gå på ski er det sikkert smart å starte uten staver.

Kjøp varme skisko så dere ikke fryser på beina!

Ta det rolig og husk kosen! Korte turer med ei vaffelstue som mål er god motivasjon!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Jeg har undersøkt litt på ski sko-fronten og skisko av merket "frost" ser ut til å være greie sko.

I tillegg vil han jo ha på ull sokker i skoene.

Blir nok korte turer til å begynne med, men greit å få prøvd seg rundt huset til å begynne med... :)

Men blir det ikke vanskelig for ham å finne balansen uten staver, da?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Saluda !

Du har allerede fått mange gode tips som jeg slutter meg til. Men hensett til at du selv også er en nybegynner, så å si, så tror jeg du skal prøve med smørefrie ski til poden. Da slipper du i alle fall smøreproblemer når det gjelder hans ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig fornøyd med et skisko-merke som heter Alpina. Ganske myke og varme men med stiv plastsåle. Bruker bare supermarkedstrømper oppi selv når det er kaldt, men det holder fint. Veldig komfortable i forhold til gammeldagse stive, kalde og harde skisko.

Ellers skjønner jeg at man vil ha smørefrie ski hvis man ikke er vant til å gå mye, for skismøring virker jo ganske avansert hvis man absolutt må ha perfekte ski bestandig.

Men egentlig trenger det ikke være så vanskelig. I Nittedal er det jo gjerne noen få minusgrader og relativt tørt føre mesteparten av vinteren så Blåswix og den mørkeblå som er for litt kaldere holder trolig ganske langt. Litt glider foran og bak på skia samt en boks grønt for kalde dager og en rød for varme og man er stort sett dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.