Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker du under ytterbuksa?


stratocasterlover

Anbefalte innlegg

Har hatt et par helger ute nå, og temperaturen har ligget på -1 til -4 grader. Brukte en Bergans Stranda ytterbukse, det er jo ikke akkurat noen boblebukse, men jeg holdt meg varm til tross for at jeg kun hadde en vanlig stilongs av ull under. Men når vinteren kommer for fullt, og det blir skikkelig kaldt, så er jeg redd det ikke holder!

Jeg tenkte at en ullbukse like tykk som en vanlig ullgenser hadde vært tingen, men det virker jo som om ingen lager eller selger slike? Jeg vet ikke engang om det finnes, men jeg tenkte at siden det lages tykke gensere i ull så burde det også lages tykke ullbukser?

Er det noen som vet om plasser hvor man får kjøpt slike? Hvis de ikke er å få kjøpt; hvorfor ikke egentlig? Eller er det noen som har noe annet å anbefale som jeg kan bruke under den vind- og vanntette ytterbuksa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge jeg er i aktivitet skal det være alvorlig kaldt før jeg syns det er på sin plass med mer enn en nettinglongs under skallbuksa. Men det er kanskje bare meg.....

Forsvarets ullstilongs er en real, tjukk ullongs som jeg har hatt mye glede av under isfiske o.l. -Så lenge du ikke er blant de som er ømfintlig for kløe, så er den helt toppers....

Den burde du finne omtrent gratis på forsvarsbrukt.no eller tilsvarende.

Ellers så er vel Lanullva sine ullongser bra tykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg er i aktivitet skal det være alvorlig kaldt før jeg syns det er på sin plass med mer enn en nettinglongs under skallbuksa. Men det er kanskje bare meg.....

Nei det er ikkje bare du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg er i aktivitet skal det være alvorlig kaldt før jeg syns det er på sin plass med mer enn en nettinglongs under skallbuksa. Men det er kanskje bare meg.....

Forsvarets ullstilongs er en real, tjukk ullongs som jeg har hatt mye glede av under isfiske o.l. -Så lenge du ikke er blant de som er ømfintlig for kløe, så er den helt toppers....

Den burde du finne omtrent gratis på forsvarsbrukt.no eller tilsvarende.

Ellers så er vel Lanullva sine ullongser bra tykke?

Enig med torbl.

Skal man stå stille eller det er griskaldt funker det jo med flere lag. Ullnett innerst, så en stilongs til utenpå + evt. ei fleecebukse i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går med "tjukk" bomullsbukse (Norrøna Amundsen) om vinteren. Har bare bokser under, det går fint. Liker ikke å ha det for varmt, men synker kvikksølvet under 10 blå er det greit med en slik nettingvariant fra Brynje. Etter etablering av leir eller til f.eks. isfiske har jeg en Brynje arctic under. Den er mer enn nok varm. Har også en fleecebukse som jeg fikk fra forsvaret, den har jeg aldri brukt på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Vestavind i at bomullsbukse og (ull)bokser er best. Synt-materialer rett mot hud blir kaldt. Putter på ullnettinglongs opp når det blir kaldere enn ca -5. Er det virkelig kald har jeg på en varm longs. Da har jeg også med overtrekksbukse (primaloft) til pauser og camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er -10 eller mer klarer jeg meg fint med HH Lifa Dry. Har en Mountain Hardwear Powerstretch tights til kaldere forhold. Lårene og rumpa blir kalde uansett, men fryser ikke av den grunn, så lenge jeg er i aktivitet trenger jeg generelt minimalt med klær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Se på Anna i ull til 50 kr på army123.no. Ligger på undertøy. Den er gensertykk, og særdeles varm. Finnes i tre størrelser. Kjøpte 6 stk. Nesten for varm. Har gitt til noen barn i familien, str L (liten) Mine var ubrukte. Godt å ha når det virkelig er kaldt. Et tips er å ha tynn superundertøy helt underst for å unngå kløe, hvis det er et problem.

Se også vottene til herre for kr 119, inkl tykk ullvott. Og ull hals og jegerlue ull for 40 kr. Og BF for 50 : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi svetter mindre på beina enn på overkroppen. Derfor kan man tenke litt annerledes enn man gjør for overkroppen. Det kan bli skikkelig kaldt når jeg driver med skiseilet. Da bruker jeg gjerne en ullunderbukse og en lang ullnetting. Utenpå den tar jeg ei tynn fleecebukse. Så skallbuksa. Det funker veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ei ullunderbukse fra Ulvang som kom i samme "pakke" som RAV polo ullgenseren min. Fant ikke helt ut hvilken det var ut i fra nettsiden, men den er iallefall helt ideell for de turene hvor du ikke er i "kjempeaktivitet". "stripe-strikket" akkurat slik som ullgenseren, holder varme uten å bli for varm. Klør heller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hvor kaldt det er selvfølgelig.

Men ull longs ala devold multi eller expedition, en vel verdt invistering. Om man bruker multi vil jeg anbefale på de kaldeste dager å ha en netting longs under, og da styr unna aclima som er noe av det skjøreste etter spindelvev jeg har vært borte i.

Over der igjen for virkelig kalde dager vil jeg anbefale forsvarets gode og velkjente "anna". Genialt varm, og en helt klar fordel at man ikke trenger å ta av seg buksen for å få den på, knepp on, knepp off...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Anna i ull til 50 kr på army123.no. Ligger på undertøy. Den er gensertykk, og særdeles varm. Finnes i tre størrelser. Kjøpte 6 stk. Nesten for varm. Har gitt til noen barn i familien, str L (liten) Mine var ubrukte. Godt å ha når det virkelig er kaldt. Et tips er å ha tynn superundertøy helt underst for å unngå kløe, hvis det er et problem.

Se også vottene til herre for kr 119, inkl tykk ullvott. Og ull hals og jegerlue ull for 40 kr. Og BF for 50 : )

Blir litt ot, men kan kanskje tjene som en advarsel:

Er det lenge siden du bestilte? Jeg bestilte en del fra army123 for en del uker siden, fikk ordrebekreftelse, siden har jeg ikke hørt noe, sendte e-post, den kom i retur som ikke eksisterende; sjekket Brønnøysund registeret, og firmaet bak army123 - uniformseffekter AS er meldt inn til tvangsoppløsning ( http://www.proff.no/proff/search/companyRoles.c?freeText=uniformseffekter+as&bc=54&c=Z0HRJZPQ&org=981979524) men nettsida er fremdeles oppe... Det er sjelden jeg har vært så fornøyd med å ha bedt om varer i oppkrav fremfor på visa, hadde sikkert fått pengene tilbake før eller siden, men det hadde nok tatt mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor kaldt det er, og hvilken skallbukse jeg bruker. Og selvsagt temperaturen.

-Ingen ting

-Tynn icebreaker 3/4 lang merinoull-longs

-Tykkere Devold active 3/4 lang tolags-ullongs

-Peak fleece 3/4 thights

Har kjøpt meg en Peak ullfleece, men ikke prøvd denne ennå. De ulike tykkelsene kombineres etter behov. På nedoverski holder det som regel med en fleece under skallbuksa i minus 5 til 10, og en stillongs i null til minus 5. Dersom det er minus 10 til minus 25 så blir det både ullongs og fleece-thights. Bortover/oppover blir det litt mindre klær, men først og fremst mer bruk av lufting-glidelåser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna buksa bruker jeg sammen med en brynje arctic når det er isfiske sesong og det holder ganske lenge( ned til -15-20)Ellers finnes det vel dunbukser vil jeg tro og Hagløfs hadde en helt enkel bukse i et slikt sovepose stoff til en ikke alt for gal pris(vet ikke om den lages ennå). Under aktivitet er det svært sjeldent bruk for noe mer enn en vanlig ull longs som de fleste over her også påpeker.

Når jeg står med vadere etter sjøørret tidlig på sesongen bruker jeg ull longs innerst og en selebukse i fleece utpå. Fleecebuksa fant jeg på en fiskebutikk og den var ganske rimelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukse, ull, under, lang er toppen til isfiske.

Har noen stykker som jeg kler på meg selv, og eventuelt andre til isfiske.

Ser at forsvarsbrukt selger disse til en fornuftig pris (siste lenka i forrige innlegg)

En ekstraeffekt med denne, er at den sansynligvis er skuddsikker i tillegg.

Så kombinerer man litt, men 2-4 lommevarmere for bensin. en i hvert støvelskaft, og en i hver stikklomme.

Avslutter man så med skinnlue/pelslue og et par dugelige votter av skinn, er man kledt for å "stå han av" selv på

is i troms innland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat besilt disse, og så vidt jeg husker fra perioden i knappetelt i indre Troms var iallefall "Anna" tidvis grei å ty til:

http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=775

http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=776

Hvordan er størreøsene til forsvaret? Til vanlig er jeg en stor M, må avogtil bruke Large. Holder "middels" til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.