Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt


aams

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet det har blitt stilt mange spørsmål ang hodelykt på forumet og jeg har lest de fleste av dem uten å bli noe særlig klokere...

Jeg og mannen min er veldig glade i å gå fjellet. Vi startet å gå i fjellet med utstyr vi lånte av våre foreldre eller som vi hadde kjøpt billig og har etter hvert funnet ut hva behovet er og så kjøpt inn ordentlig utstyr etter hvert. To av de siste turene våre ble vi gående i stummende mørket i Rondane på vei tilbake til teltet. Så nå er det de dårlige hodelyktene som skal erstattes. Vi ønsker å kjøpe en kraftig hodelykt som gjør at vi kan finne veien hjem selv ved svake stier. Ofte går vi ikke på stier i det hele tatt, men trenger litt oversikt over terrenget for å finne det beste valget av "løype". Det er vel egentlig følgende kriterier som er viktige for oss: kraftig lys, vekt og kulderesistens i tillegg til vissheten om at batteriet skal holde til vi har kommet til bestemmelsesstedet. Vi planlegger etter hvert å gå flere turer på vinteren og da trenger vi en lykt som også fungerer i kulden. I tillegg er det jo ingen ulempe om lykten ikke er alt for dyr, men dette er ikke det viktigste...

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Lykta ser flott ut den, men tror det kan være lurt å snuse litt rundt på nettbutikker, f.eks i england.

Selv handler jeg mye fra http://www.wiggle.co.uk, som bl.a har gratis frakt når du handler over ca 950kr.

Ser at Petzl Myo XP ikke får fullt så bra kritikk i testen, men du får TO stk Myo, levert hjem, inkl frakt og allskens gebyrer til prisen av princeton-lykta (og der kommer det til over 100kr i frakt).

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Petzl_Myo_XP_Head_Torch/5360017174/

Klær og en del småelektronikk er enormt mye rimeligere i england. Kjenner du noen der som kan handle for deg og ta det med for deg - så har de vel også 15% VAT ut året.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aams !

Niels Bloch-Hoel i DNT har en artikkel om hodelykter i siste nummer av Fjell og Vidde ( Nr 7 Desember 2009) som du bør lese.

Han har kommet til at Best i test er Princeton Tec Apex. Batterier 4AA, men går også på litium og oppladbare. 275 gram (litt tung) Pris: 1000 kr. Meget sterkt og godt lys 96 m bredt - 72 timer med fjernlys på max.

Denne lykten er f.t. utsolgt fra fra leverandør Cirdan AS, men Princeton Tec Yukon HL fra samme leverandør ser ut til å være omtrent likeverdig med Apex. Den er 45 gr lettere og 50 kroner billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips. Det ser ut som vi går for Princeton Tec Apex Dual. Vi har prøvd å sammenligne egenskapene til denne og Princeton Tec Apex Extreme; men for oss ser det ut til at Extreme bare har flere batterier og veier mer...? I følge spesifikasjonene har ikke Extreme en gang lenger batterilevetid, selv om den har dobbelt så mange batterier? Noen som kan fortelle oss forskjellen på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt!!! Kjøp en LED LENSER H7 den fåes på fx www.magasinet.no eller felleskjøpet (og mange byggvarebutikker) rimelig i forhold til "ekspertlyktene" og mer enn god nok for de fleste. Har brukt min i minus 22, fungerte helt greit. Litt fiklete av/på bryter er det eneste minuset så langt. liten og hendig, med godt lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt!!! Kjøp en LED LENSER H7 den fåes på fx www.magasinet.no eller felleskjøpet (og mange byggvarebutikker) rimelig i forhold til "ekspertlyktene" og mer enn god nok for de fleste. Har brukt min i minus 22, fungerte helt greit. Litt fiklete av/på bryter er det eneste minuset så langt. liten og hendig, med godt lys!

Støttes! Har denne jeg også og er godt fornøyd med den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Nå sitter jeg litt med følelsen "elle melle hvem skal jeg velge?" :-)) Princeton Tec Apex Dual eller Led Lenser H7. Er LL H7 like bra som Princeton-lykten? Ser at prisen er lavere og vekten er lavere og det er selvfølgelig to store fordeler. Men lyser den like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid en Led Lenser H7 siden september i år. Så langt er jeg veldig godt fornøyd. Har ikke opplevd at lykten skrur seg på i sekken, oppbevares i en medfølgende neoprenpose. Av/på-knappen er liten og noe kronglete å betjene med hansker på. Justering av lysstyrke på batteripakken er ok, krever to hender. Batterilevetiden har jeg opplevd som grei nok for mitt bruk så langt (fisketurer i mørket i sept., helgeturer okt.-nov., løpeturer på fjellet etc). Til dette har lysstyrken vært mer enn tilstrekkelig - slett ikke behov for full styrke hele tiden. Fungerer også fint til leirbruk (grei å dimme ned og justere lyskjeglen). Brukte lykten på Finse i mørket noen helger siden og den funket fint til skibruk også, selv om det ikke ble de tøffeste nedkjøringene i mørket den gangen. Fjell og Vidde-testen anga vel rundt 700 spenn i pris, jeg kjøpte min på XXL for knappe 400,- Får du tak i H7 til denne prisen så slå til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til LL H7. Men den kommer dårligere ut i testen i Fjell og Vidde desember 2009, med totalkarakter Middels-god -god lukt en n PT Apex. Det som trekker ned er smalt lys, lav batteritid (20t mot Apex 75t), og at lykta skrur seg lett på i sekken.

Jeg skjønner ikke helt dette med batteritiden på H7 i den testen. Min varer mye lenger enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette med batteritiden på H7 i den testen. Min varer mye lenger enn dette.

Jeg siterer bare Fjell og Vidde. De skriver helt konkret: " 75 t på svakeste nivå, vår måling 20t, dårlig" under rubrikken TID (fjernlys på maks). Kan hende de har fått inn et mandagsprodukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer bare Fjell og Vidde. De skriver helt konkret: " 75 t på svakeste nivå, vår måling 20t, dårlig" under rubrikken TID (fjernlys på maks). Kan hende de har fått inn et mandagsprodukt?

Det er jo mulig. Jeg har brukt min lykt mye på skiturer i nordmarka i fjor vinter, og den har holdt minst dobbelt så lenge vil jeg påstå. Det kan jo være de har hatt "mandagsbatterier" også.. Kompisene mine ble så begeistret for H7-lykta at de selv byttet ut sine. Den zoomen er utrolig bra.

Den varer allikevel kortere enn Petzl-lykta mi, men det må man jo regne med når lyset er minst dobbelt så sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt!!! Kjøp en LED LENSER H7 den fåes på fx www.magasinet.no eller felleskjøpet (og mange byggvarebutikker) rimelig i forhold til "ekspertlyktene" og mer enn god nok for de fleste. Har brukt min i minus 22, fungerte helt greit. Litt fiklete av/på bryter er det eneste minuset så langt. liten og hendig, med godt lys!

LL H7 er supergod. Brukte den i hele fjor vinter og har ennå ikke byttet batteri i den, har også brukt den på turer i høst.

Lyset er godt nok for både gåing og til ski. Og jeg synes det er et greit lese lys og når det blir dimmet ned.

Men, gode batterier er en selvfølge! Gode batterier = lang levetid og dårlige batterier = kort levetid..

Lykten er vel på 175 lumen mener jeg og huske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte LLH7 på Sport1 for 399,- igår. Har fattigmannsversjonen fra før, var mycket fornøyd med denne helt til ledningen inn i batterihuset røyk. Svakt punkt.

Men uansett, mye lykt til 400 spenn. Dimmefunksjonen er genial, særlig hvis det er mye tåke ute (fjernlys/nærlys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier selv en LL H7-R som er oppladbar.

Den veier ingenting og lyser synsykt bra, eneste minus er vell at den er litt skjør og har kanskje litt lav batterikapasitet.

Har en kompis som har klart å knekke den bøyefunksjonen som stiller lykta opp og ned på hvor den skal lyse.

Hvis man er litt kløpper med batterier så kan man jo enten bytte dem med større batterier eller forlenge ledningen slik at man kan ha dem på kroppen om vinteren.

Noen her som har testa hvor lenge batteriet varer på vinterstid?

"Edit" - kom på at den har skrudd seg på når jeg hadde den i lommen på jobben en gang, ellers så synes jeg det høres ut som en myte at det skulle være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv en slik Princeton lykt... Den lyser bra og fungerer bra. Batteritiden er ikke like bra som forventet. På maks lys holder batteriene mine i maks 40 min, så dette bli selvsagt ikke brukt på langtur. Er på lang fjelltur og trenger lys i mange timer kan man inngå et kompromi. Bruk ei lykt som kanksje ikke lyser så langt men som har bra batteritid og som bruker to batterier (sparer vekt). Det er jo lystiden som er noe av det viktigste. Litt lys over lang tid er bedre enn mye lys på kort tid. På fjellvandring trenger man strengt tatt ikke den lyslengden som ved løping/sykling. Dette er min erfaring. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Gjør det enkelt!!! Kjøp en LED LENSER H7 den fåes på fx www.magasinet.no eller felleskjøpet (og mange byggvarebutikker) rimelig i forhold til "ekspertlyktene" og mer enn god nok for de fleste. Har brukt min i minus 22, fungerte helt greit. Litt fiklete av/på bryter er det eneste minuset så langt. liten og hendig, med godt lys!

Har også denne, er fornøyd men.....

Vurderer å skjøyte ledninga på batteripakken, vinterstid så svekkes batteriene mye i kulda.

Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt!!! Kjøp en LED LENSER H7 den fåes på fx www.magasinet.no eller felleskjøpet (og mange byggvarebutikker) rimelig i forhold til "ekspertlyktene" og mer enn god nok for de fleste. Har brukt min i minus 22, fungerte helt greit. Litt fiklete av/på bryter er det eneste minuset så langt. liten og hendig, med godt lys!

Støtter denne! Lykta er suveren! Har brukt den i opptil 30- og den har fungert perfekt så langt. En av mine kompiser, samt pappa har også samme lykt, de er også veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.