Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktklær VS Friluftsklær


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen(e) på frilufts- og jaktklær? Er jaktklær like gode til friluftsturer som friluftsklær? Sannsynligvis er ikke det motsatte like bra, friluftsklær på jakt, da disse bråker mer, og ofte er av klare farger.

(Off topic: Hjelper gode dempesåler mot beinhinnebetennelse?)

Discuss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fargene i jaktklær gjør at man går mest mulig i ett med naturen. Det liker jeg. Når man først er i naturen; hva er poenget med å skille seg ut? :o

Om jeg forstår deg rett, så liker du best jaktklær? Men er ikke disse ofte trange, slik at man skal kunne bevege seg lydløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene i jaktklær gjør at man går mest mulig i ett med naturen. Det liker jeg. Når man først er i naturen; hva er poenget med å skille seg ut? :o
Når du er på jakt er det vel et stort poeng å skille seg ut? Da helst slik at man unngår å bli forvekslet med viltet. Og så vidt jeg vet er mange av dyrene det jaktes på fargeblinde, så det gir ingen praktiske utslag med tanke på jaktutbyttet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsklær kan også brukes i byen. Med helgrønn jaktdress på handletur får man derimot flere skeive blikk.

Ellers har vel jaktklær en rekke egenskaper som ikke er vektlagt på friluftsklær, som lommer til jaktradio, lydløst stoff og patronlommer.

Angående dyrs fargesyn har jeg hørt mye rart. Slik jeg har forstått det oppfatter de ikke farger som oss, men snarere kontraster. Derfor er det ikke fargene i kamuflasjeklærne som er viktig, men mønsteret. Ensfargede klær stikker seg ut i krattskogen uavhengig av farge. Det samme gjelder svært lyse eller svært mørke farger.

Mener også at det er forskjell på ulike arter hva oppfattelse av farge og kontrast angår, men da er jeg på tynn is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktklær er også så mangt. Høyfjellsjakttøy (Norrøna Recon feks) er IKKE lødløs på noe som helst vis, men har mange lommer som kanskje ikke ei fjellsportjakke (Trollveggen) har. Trollveggen er mer "strømlinjeformet" med innoverlommer og stretchpaneler. Klær til smygjakt (Finnskogen) er stort sett ubrukelig til alt annet, da den er varm og vanskeligere å tørke. I 3-lags tøy legger det seg også lett is inni jakka, mellom lagene, så jeg anbefaler det ikke til vinterbruk. Jeg bruker Trollveggenjakka mi til alt inkl fjelljakt, den eneste konsekvensen av dette er at jeg må ha patronbelte i tillegg da det ikke er stort med plass til patroner. Belte ville jeg forøvrig hatt uansett, da det går betraktelig fortere å lade om når man ikke må nedi lommer og rote.

Også er det smak og behag, da. Noen vil synes i fjellet (jakka mi er knallrød) mens andre helst vil 'gå i ett'.

Dyr ser stort sett kontraster og bevegelse. Under noen jaktformer har dette ingenting å si, mens på f.eks smygjakt kan usynlighet være alfa og omega. Det ligger en god video på Youtube om dette med oransj kamo, men klarte ikke å finne den akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er på jakt er det vel et stort poeng å skille seg ut? Da helst slik at man unngår å bli forvekslet med viltet. Og så vidt jeg vet er mange av dyrene det jaktes på fargeblinde, så det gir ingen praktiske utslag med tanke på jaktutbyttet.

Når eg er på reinsjakt, har det aldri falle meg inn at eg skal kle meg for å bli sett. Det kan vera 1 mil til næraste jeger. Når eg jaktar elg derimot, er det 100m til næraste jeger, og då er det viktig at alle veit kvar alle er til einkvar tid. Eg kjøper ikkje ein haug med dyre, fargerike klede til dette bruket. Ein refleksvest på sekken er nok.

Om dyr er fargeblinde, så er dei ikkje nødvendigvis blinde. Og korleis dei oppfattar forskjellige fargene er det bare dyra sjølv som veit. Det er mange måtar å vera fargeblind på. Oppfattar dei td raudt likt som svart, kvitt eller grønt veit eg ikkje. 2 av desse 3 alternativa vil gjere at dyret enkelt kan skilje ut ein raud anorakk i skogen, sjølv om dyret vert rekna som fargeblind. Enkelte dyr kan også oppfatte eit vidare spekter, altså noko UV eller IR. Og i desse tilfella vil dei heller ikkje ha noko som helst problem med å skilje ut grønne kunstfiber i ein klorofyllgrønn skog, sjølv om dei ikkje greier å skilje mellom raudt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tenker på pattedyr, så er det enda ikke påvist en art som ikke har et visst fargesyn. Dette er også noe som professor Atle Mysterud ved Biologisk institutt ved Universitetet i Oslo er enig i. Sannsynligvis har ikke dyr like godt fargesyn som mennesket. Mange pattedyr har nemlig to reseptrorer som oppfatter farge, mens mennesket har tre. I tillegg har mennesket flere fargereseptorer reseptorer generellt(i antall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.