Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski fra Oslo til Beitostølen.


haakoni

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lekt litt med tanken på å gå på ski fra Oslo til hytta på Beitostølen i vinter.

Er det noen har som har noe erfaring fra skigåing i dette området? Det går vel skiløyper til Jevnaker, men videre derfra er jeg ikke veldig kjent.

Jeg tenkte at det kunne være en fin tur, men hvis det blir alt for mye baksing gjennom boligfelt og over riksveier spørs det om jeg har så lyst.

Tar gjerne i mot tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg tror kanskje også det beste er å starte med Oslo-Gjøvik-løypa om Lygna. Litt før Skumsjøen ligger Mæhlumsetra (DNT). Fra Mæhlumsetra går det to alternativer videre til kryssing av RV33 på Varddalsåsen (Stangstua). Her kommer du inn i løypenettet NV for Gjøvik (Gjøvikmarka). Løypa går løypa videre nordover til Kulltjern. Her skal det være forbindelse til Landåsbygda, men jeg tror det er vanskelig å komme videre derfra. Det er imidlertid mulig å følge løypenett ned mot Snertingdal / Ringsjøen. Herfra er jeg mer usikker hvordan man kommer seg i retning Torpa/Synnfjell/Spåtind. Kommer man seg imidertid dit skal det være løyper videre om Lenningen - Vangsjø - Ydding - Beitostølen.

Markadatabasen: http://www.skiforeningen.no/markadb/

Løypekart Vardalsåsen og Gjøvikmarka: http://www.gjovik.kommune.no/eway/default.aspx?pid=230&trg=MainLeft_4984&MainLeft_4984=4924:24447::0:4970:4:::0:0

Løypekart Landåsbygda: http://www.landaasbygda.no/files/stikka%20jul%2008.pdf

Løyper i Nordre Land: http://www.nordre-land.kommune.no/index.php?id=4446479

Løypene rundt Synnfjell/Spåtind ligger med GPS-spor på skisporet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Har selv gått denne turen fra Gjøvik(nesten,gikk til Yddin,ikke langt fra Beitostølen).Startet på trappa hjemme og gikk løypenettet fra Gjøvik(Øverby).Fulgte løype til Gravåsen videre til Ringsjøen i Snertingdal.Herfra går det løype til skihytta i snertingdalen,løype videre til Lundsetra(du er nå nesten på grensa til Lillehammer komune).Fra Lundsetra er det ifølge løype kartet oppkjørt løype til Storlon dammen,denne traseen var ikke oppkjørt da vi gikk.Fra Storlon dammen gikk turen videre over Skjellbrei fjellet(Fåberg vestfjell)her har Dnt Lillehammer en ubetjent hytte.Herfra gikk turen videre over Prest kjerringa på høydedraget øst for Dokkfløy magasinet,videre til Værskei(du er nå i Gausdal komune).Fra Værkei gikk vi videre over Hornsjøen og videre til Liumseter(betjent turist hytte).Denne veien ville jeg ikke anbefale nå,dette på grunn av gjengroing i fjellet.Ville nå valgt å følge den stengte veien fra Verskei vestover til Holsbru og videre fulgt veien herfra til Liumseter(dette er veier som er vinterstengt,dermed helt greit å gå på ski).Når du går fra Liumseter er du snart på høyfjellet og mulighetene blir straks mange,det går bla en kvistet løype til Beitostølen.

Gjør oppmerksom på at løype traseer kan variere fra år til år,noen traseer blir ikke kjørt før til påske,andre:ikke i det hele tatt.Så moralen blir:ikke stol blindt på løypekartene fra skiforeningen.Er heller ikke sikker på om dette er den letteste veien,men det er en kjempe tur for den som vil oppleve vakker natur fra skog til fjell.Har desuten veldig sansen for turer som starter fra trappa hjemme.

Fortsett med planleggingen(det er jo halve turen)og god tur.

Mvh.Ulf-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er helt topp altså! Tusen takk for supre innspill!

Tenkte at dette kunne være en fin start på påsken. Må bare satse på at føret holder seg :?

Det blir kanskje litt vrient å estimere antall dager jeg kommer til å bruke fra Oslo. Det avhenger vel av om jeg er heldig med løypene og føret. Noen som tør tippe?

Hva med deg "langeeulv", hvor mange dager brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 4 dager,men kunne fint klart det på 3.Vi gikk noen omveier i Gausdal vestfjell,mange koslige hytter der.Mener du fint kan klare dette hvis du treffer med vær og føre,samt at du treffer løypene.Har du en uke til rådighet,burde du ha god tid.

Mvh:Langeeulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 4 dager,men kunne fint klart det på 3.Vi gikk noen omveier i Gausdal vestfjell,mange koslige hytter der.Mener du fint kan klare dette hvis du treffer med vær og føre,samt at du treffer løypene.Har du en uke til rådighet,burde du ha god tid.

Mvh:Langeeulv

Beklager,skrive feil i forige innlegg.Det jeg mente å si var:mener dette kan gå på 5 dager,hvis du treffer med vær og føre,samt at du treffer løypene.Påsken 2010 er jo forholdshvis tidlig,så mulighetene for føre burde absoludt være til stede.Mvh:langeeulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.