Gå til innhold
  • Bli medlem

Krem


MortenRE

Anbefalte innlegg

Fersking på fjellforum!

Er det en ting som holder meg igjen på tur, så er det tørr hud i ansikt og på hender. Et par dager i telt, og sprekkene kommer på hender og i ansikt, og er både irriterende, vondt og dreper gleden i lange turer. Har eksem så er en konsekvens av dette, dog ikke et eksemutbrudd egentlig. Er derfor på jakt etter en vannfri "kuldekrem" eller lignende for bruk i fjellet hele året som i hovedsak myker opp hud. Noen som har noen erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så plaget med dette selv, så har ingen personlig erfaring, men elgspekk skal være fine greier.

Fåes kjøpt i boks og på tube. Eventuelt skal det formodentlig være å finne under skinnet på elgen.

Bruker det selv som skosmurning, med stor suksess. Står på pakka at det også kan benyttes i stekepanna, men det har en noe harsk smak så jeg foretrekker margarin enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv atopisk eksem og oplever ofte tørr hud på turer.. Av krem kan jeg anbefale Apobase (rød) den blå innholder mindre fett og mer vann, blå kan være grei og bruke på sommeren da solen steker.. så unngår du og bli sinnsykt solbrent..

Veden trekker fuktighet rett ut av hendene, og man blir tørr og sprekker .. bruk gjerne noen tynne hansker når du hugger og steller med bålet.. er ikke så flink til dette selv, men det hjelper mye når man først husker det.

Smør hender med Milison (kortison svalve) reseptfri på apoteket.. før man legger seg for og sove.. Milison er litt kraftg til bruk i ansiktet rundt øynene, men jeg bruker den og har ikke hatt noe problemer med det.. bare passe på og ikke få kremen i øynene...

Vann og svette tørker ut huden.. du unngår nok ikke og svette .. men tørk hendene godt etter hver gang du har stelt i vann.. optimalt hadde vært og smøre seg med apobasen etter at hender/huden har vært fuktig .. men jeg syntes dette er vanskelig og følge opp... men man kan jo ha det i bakhodet.

Brennstoff til primus tørker ut hendene kjappere enn primusen tørker teltet.. søler du på huden så smør for all del med fuktighetskremen!!!

God tur :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil anbefale produkter fra Vær og Vind.

Dette er 100% naturprodukter, med forskjellige solfaktorer og en med sunblock, inneholder selvfølgelig ikke vann.

At den fete kremen har solfaktor eller sunblock kan være gull verdt.

Veldig drøye og i hendig turstørrelse på boksene.

Fikk kjøpt mine produkter på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Hemsedal for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.