Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa fotposer


mortwe

Anbefalte innlegg

Ser jævlig gode ut:

http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fjellstoevler/fjellstoevler/fotposer-1056332

Husker førstegangstjenesten for 15 år siden. Det eneste brukbare utstyret som forsvaret hadde var fotposene. Helt utrolig hvilken varmeeffekt en så enkel konstruksjon ga. Alfa sine er mye dyrere, men ser jo veldig fine ut. Noen som har erfaringer med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er toppers

Litt tunge, så jeg pleier ikke å ta dem med når man skal flytte seg hver dag, men til basecampbruk er de supre.

Jeg bruker dem gjerne i kombinasjon med crocs.

Har prøvd med soveposesokker, men de har ikke noen isolerende såle, så dette kan bli litt kaldt.

Har tenkt på å klippe til et gammelt underlag for å lage en skikkelig såle, og har trua på at det kan bli bra, men jeg har ikke kommet så langt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fotposene er helt konge!

Har hatt mine i 4 år nå, og bruker de primært på alle vinterturer på isfiske. Har lagt i 2 lag skumplast som såler i bunn, og bruker kartanker inni (tovede ullsokker). Har aldri vært kald i disse, og de er prøvd i -30! Gode å loffe rundt i, og de tåler en trøkk.

Ørlite plass tar de, men de veier lite. Mine faste følgesvenner på fjellet vinterstid :oops:

ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt 2 (eller 3) lag med filtsåler i mine fotposar (forsvarets modell). Det vert i alle fall fine leirtøflar som alltid er med på telttur i den kalde årstida.

Eg hadde tankar om å skjera til såler av eit underlag, men fann aldri eit underlag som hadde den rette overflata etter mitt syn. Det bør helst ikkje vera så glatt dersom posane skal brukast til noko anna enn bare sitje med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartanker kan høres ut som en god idé å ha inni.

Hørtes deilig og varmt ut.

Var det kurant å tilpasse skumplasten som såle?

Hva brukte du, vanlig underlag?

Kartanker er utrolig behagelig og ikke minst meget varmt. Har i tillegg en raggsokk utenpå disse, da tåler de litt mer og loer mindre.

Brukte vanlig sitteunderlag av sort celleplast til innleggsålene, men det meste duger vel. 2 underlag til kr 10 pr stk holder fint til 4 såler, altså 2 i hver. Sett sålen/fotposen oppå underlaget, tegn av og klipp ivei. Enkelt å trimme til der det trengs med en tapetkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt 2 (eller 3) lag med filtsåler i mine fotposar (forsvarets modell). Det vert i alle fall fine leirtøflar som alltid er med på telttur i den kalde årstida.

Eg hadde tankar om å skjera til såler av eit underlag, men fann aldri eit underlag som hadde den rette overflata etter mitt syn. Det bør helst ikkje vera så glatt dersom posane skal brukast til noko anna enn bare sitje med.

Sålene skal være INNI fotposene. Alfa sine poser har et godt mønster, så ekstra såle er vel ikke akkuret påkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålene skal være INNI fotposene. Alfa sine poser har et godt mønster, så ekstra såle er vel ikke akkuret påkrevd.

Sjølvsagt skal sålene vera inni fotposen, men dersom dei er veldig glatt, slik at foten sklir sidelengs og fram og attende inni fotposane, vert det ikkje særleg behagleg å gå med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke går med skiskoene inni fotposene? Trodde hele poenget med fotposer var at de raskt kan tres utenpå skiskoene for leirliv og pauser..

Det er riktig at fotposane er laga for å ha utan på skoa, men det er kjekt å kunne ta av meg våte, kalde skistøvlar. Få på seg turre sokkar og rusle rundt i romslege fotposar, utan sko inni. Og så er det raskt å få på seg når ein skal ein snartur ut av teltet. Men det er nå bare mi meining, og mi bruk at fotposane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig det de fleste fotposer er laget for.

Dette kan man selvsagt også gjøre med alfa sine, selv om man må kjøpe dem fryktelig store hvis man bruker 75mm binding.

Grunnen til å ikke gjøre det, er at det er utrolig deilig å ta av seg skistøvlene og stikke føttene ned i noe annet som bare er varmt og mykt, eksempelvis kartanker eller crocs.

I tillegg er både alfa og forsvarets fotposer foret, slik at man må/ bør være svært nøye med å børste av støvlene slik at dette foret ikke blir vått.

Dette bør man selvsagt uansett, men det er digg å kunne gjøre dette etter å ha fått føttene over i noe annet.

Hvis man bruker støvlene rett i fotposene vil det uansett være godt å ha en ekstra såle av skumplast eller filt inni for å få litt ektra isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar. Jeg vurderer Kamik Oslo WP. Ser de reklamerer med temperaturer ned til -74. Regner ikke med å være ute i kulde i nærheten av dette, men heller til å sitte mange timer på islagt vann med en pinne i hånda og håp i hengende snøre :) . Spørsmålet mitt er; hvor varme er egentlig disse skoene (vs fotposer utenpå støvler/skisko).

Ser at Forsvarets modell fotposer er til salgs på www.forsvarsbrukt.no både nye og brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.