Gå til innhold
  • Bli medlem

vintertelt


sinje

Anbefalte innlegg

Annonse

Som du sikkert vet ble nanok teltet brukt på realityserien om kappløpet mot sydpolen hvor de to norske gutta stakk av med seieren, så et dårlig vintertelt kan det umulig være. Svalbard er imidlertid et meget godt telt som har tålt tidens tann og fremdeles er å regne for ett av de bedre vintertelt som finnes..

Det er to veldig ulike telt som er noe vanskelig å direkte sammenlikne.

Nanok teltet er lettere enn svalbard men svalbard er nok noe mer vindstabilt pga konstruksjonen.

Jeg har hørt at luftelukene på nanok teltet ikke tåler regn uten at det lekker inn, men hvis det utelukkende skal være et vintertelt, er det uvesentlig.

Vel, jeg kan ikke komme med noen konklusjon for deg, men jeg ville valgt svalbard 3 high 2009 mod. selv om den er litt tyngre pga vindstabilitet og at det er et gjennomprøvd telt fra en produsent som garantert finnes om menge år når du en gang trenger repsett eller service av noe slag..

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ha det i vinter sesongen. jeg har pulk så vekten er egentlig ganske ubetydlig og det skal bare brukes av 2 peroner. Dette telte skal for det meste brukes på snaufjell. Det er svalbard 3 hig camp jeg har sett på, men syntes teltet til nanok så bra ut fordi det hadde dobbelt så mange lufteluker(6 lufteluker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Nanok teltene.

Jeg er ikke så glad i Helsport.

Men:

Noe av det utstyret jeg VIRKELIG er fornøyd med er Hilleberg teltene mine.

Keron og Nallo!

Keron i GT versjon føles som et HUS (av murstein !! :-)), stort fortelt i den ene enden, et lite fortelt i den andre, lik takhøyde i hele innerteltet.

Enkelt og raskt å sette opp.

Ser det har kommet Kaitum i GT versjon, ser bra ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et svalbard telt som jeg er meget fornøyd med, ble bla brukt 4 uker på Svalbard vinteren for to år siden i til tider skikkelig drittvær. Svalbard kan forøvrig være litt køddent å sette opp alene i mye vind, men etter litt trening er det ikke noe problem.

Et godt vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et VE-25 som jo er ganske likt M25 teltet og jeg vil anta at mine erfaringer med VE-25 er relevante. Desverre kan jeg ikke anbefale det teltet. Det står som et fjell når det først er satt opp, men dette hjelper lite når selve oppsettet er så kronglete at det kan være problematsik å sette opp teltet i sterk vind - i alle fall dersom man er alene. Metoden med å sette opp innerteltet før ytterteltet stripses fast er etter mitt syn en så dårling løsning i skikkelig uvær at det kan være farlig. Men som basecamptelt er det bra.

Personlig ville jeg gått for en tunnellvariant av den typen som tåler alt, f eks Hilleberg Keron som jeg har gode erfaringer med.

Men dersom du vil ha et VE-25 har jeg et du kan få billig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Kommer til å bli brukt mye på vinteren på høyfjellet, og ofte av bare meg selv (derav tomannsutgaven), så bør både tåle røft vær og være ok å sette opp under gufne forhold. Skal sjekke Hilleberg. Hva med teltene til MSR?

Edit: Hehe, gi meg en pris på VE25en så skal jeg vurdere det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR teltene har samme løsning med at innertelt settes opp først.. Det er en vanlig løsning på amerikanske telt.

Tror ikke det er helt tilfeldig at telt som er produsert i land med mye kaldt møkkavær ikke bruker denne løsningen (F.eks. Norge, Sverige og Sveits)

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar Hugo på at Hilleberg er enklare å slå opp i ruskevér. Eg har eit Nammatj 3 som eg greier slå opp ganske så greitt sjølv om vinden hyler infernalsk (med tjukke vottar).

Kanskje Nammatj 2 hadde vore eit bra telt til deg, Andreas2? Du sparar ein del vekt óg kontra TNF M25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.