Gå til innhold
  • Bli medlem

Sieidi 1046 moh- Tromsø kommune


kugo

Anbefalte innlegg

Sieidi er et hellig samisk fjell plassert innerst i sørfjorden i Tromsø kommune. Sieidi har to topper, den ene på 1042 moh og den andre er 1046 moh, høyden er nok ikke så imponerende for dere "søringer" som er bortskjemt med 2000metere, men plasseringen helt inntil havet hjelper litt på høydefølelsen fra toppen. Kjøreturen fra Tromø sentrum tar ca 1 time. Toppen har fantastisk utsikt mot Lakselvtindene, Jiehkkevarri og mange andre "Lyngenfjell".

Turen gikk nesten uten snø helt til topps, rimelig unikt til å være i slutten av November i Tromsøområdet.

Turbeskrivelse og flere bilder:
http://kugo.no/2009/11/nord%C3%B8stre-sieidi-1046-moh-2/

post-6423-133474666214_thumb.jpg

post-6423-13347466624_thumb.jpg

post-6423-133474666258_thumb.jpg

post-6423-133474666274_thumb.jpg

post-6423-133474666287_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ha pappaperm fra fredag, så satser på å få tid til noen topper i løpet av mine 6 uker sammen med arvingen :wink:

Må prøve å være litt kynisk i valget av topper, få en del flertoppturer med overnatting i telt, for å få unnagjort litt. Men det er bare 6 timer dagslys her oppe nå, så det er litt begrenset hvor mye man kan få gjort for tiden. Er ikke så givende å ligge i et telt 18 timer i døgnet, så blir vel å gå opp i mørket med hodelykt til en "basecamp", å stå opp grytidlig for å starte på toppene.

Du får ha god bedring, har foresten 5 "grufulle" topper på kartblad "øksfjordjøkelen", så det er mulig vi sees der til sommeren... Er de 5 og en del i Bardu/Målselv, helt mot svenskegrensen som er de værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært artig å fått med seg Store Lenangstinden 1625 med det samme vi var i Lyngen.

Med Jiekkivarri og Lenangstinden hadde hull i primærlistetoppen blitt tettet.

Lenangstinden med oppgitt pf 1580. Ser du har 1575.

Finner ikke at du har vært på den enda.

Har du noe info om eventuel vanskelighetsgrad opp den eggen som jeg ser brukes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som har laget listen, du kan kontakte han som har laget den på mail, så kan han nok gi deg et fornuftig svar på de 5 meterne som er forskjell. Ser forresten at Petter har 1576 moh i primærfaktor: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/europf.html#lenangstind

Er nok tatt på skjønn av begge, som nok lager statistikken etter høydekotene på kartet.

Store Lenangstinden skal være den "tredje vanskligste" av 1500 meterstoppene i Troms fylke, bak Anderstinden 1525 moh og Piggtinden 1505 moh. Det her er subjektivt vurdert av en som har vært på alle 1500meterstoppene utenom Anderstinden(Nordre Lakselvtind) 1525, som vistnok skal være fryktelig vanskelig. Har som du ser ikke vært på Store Lenangstinden(enda). Men har den høyt på listen over fjell jeg vil besøke, så er ikke utenkelig at jeg prøver engang utpå våren. Har kjennskap til en del som har vært der, så får tak i ruter til de fleste Lyngentoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på noen av de andre toppene med høy primærfaktor i Troms? Ser du ville fylle hull i listen din, satser du på å ta alle over 1000, eller er det bare de høyeste?

Skal se hva jeg får til i løpet av neste uke av rutebeskrivelse til Lenangstinden.

Er forresten noen feil på den listen:

* Bielligaisa er 1510 moh

* Rostafjellet skal ut av listen og Vassdalsfjellet 1587 moh (1025 primærfaktor) skal inn. Rostafjellet har fått seg 30 høydemeter ekstra på kartene. Rostafjellet mister dermed status som Balsfjords høyeste fjell og sin primærfaktor på over 1000 meter.

* Tverrbakktinden er 1392 moh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare Tverrbakktinden og Store Lenangstinden av de du har igjen her oppe som krever klatring, men du har jo enda noen lange turer igjen her om du en gang skulle ta alle;) Er mange 10 timer+ turer og Rohkunborri tar vel noen dager! Men det er veldig mange av fjellene som mangler som er både er nærme veien, kort innmarsj og enkle.

Istinden i Lyngen er foresten 1495 moh, men har fortsatt primærfaktor over 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fineste fjellene i Norge ligger rundt Tromsø synes jeg. Skulle sikkert gått på flere av dem da jeg bodde der.

Hvor vanskelig er egentlig Hamperokken ? Har hørt mye rart om den, men det har ofte vært fra folk som har tatt seg en øl mer enn de strengt tatt behøver. Er det en klyvetopp ? Er det luftig øverst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av bildene er det ganske bratt på ene siden, men man kan jo gå av eggen på høyresiden når man skal opp, er litt klyving på slutten, men det går helt greit å gå uten tau.

En kamerat med akutt høydeskrekk snudde på ca 1100 moh, da eggen begynner å bli ganske smal.

post-6423-133474666419_thumb.jpg

post-6423-133474666435_thumb.jpg

post-6423-133474666452_thumb.jpg

post-6423-133474666464_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hamperokken går helt fint uten tau, egga som går helt bort til siste rygg mot toppen kan være litt luftig, men det er fullt mulig å gå litt under eggen og dermed unngå all klyving der. Siste bit til topps har litt innslag av klyving, men på ingen måte vanskelig - ihvertfall ikke så lenge det er tørt.

Har kun vært der på sommeren, men har veldig lyst til å gjøre dette som en vintertur. Har et håp om å få til en tur ila denne vintersesongen :)

Har også endel bilder fra Hamperokken her:

http://www.utpaatur.net/turInfo.php?turID=83

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satser på å få tid til noen topper i løpet av mine 6 uker sammen med arvingen :wink:

Kan du fortelle litt om hvordan du trumfer gjennom toppturer i pappapermisjonen? Regner med at "regjeringen" må godkjenne dette. Hvor mange bleieskift skal til for å veie opp for en topptur? Hvormange middager må lages? Hvor mye golvvask skal til etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.