Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge til København ?


Dag G - Evje

Har norske myndigheter noe på klimakonferansen i København å gjøre ?  

42 stemmer

  1. 1. Har norske myndigheter noe på klimakonferansen i København å gjøre ?

    • Ja
      32
    • Nei
      12


Anbefalte innlegg

Annonse
Vi som er værste gutten i klima klassen, har vi noe i København å gjøre.?

I disse likestillingstider vil jeg dele med det andre kjønn og si at dette er en jente, ikke en gutt.

Copenhagen kan bli et gedigent antiklimaks.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2763291.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3385865.ece

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/20/climate-sceptics-hackers-leaked-emails

http://wattsupwiththat.com/2009/11/22/cru-emails-may-be-open-to-interpretation-but-commented-code-by-the-programmer-tells-the-real-story/

Spesielt den siste vedr "kreativ programmering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vi som er værste gutten i klima klassen, har vi noe i København å gjøre.?

Nei synes nå jeg. Flaut å stille opp der med de resultatene vi har.

Detti ær je itte enig ti. Av den grunn at vi ikke forbruker mer energi enn vi produserer sjøl, og at mesteparten av den elektriske energien kommer fra fornybare kilder, slik som vannkraft. En annen ting er at framtida krever andre løsninger, men dette er da ikke annerledes for Norge enn for andre her på kloden. Dessuten må vi ikke glemme å ta en kikk på kartet. Vi bor tross alt nesten oppunder Nordpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på klimaet, lurer jeg på om det er flere enn meg som synes klimakvotene er noe stort tull.

Når vi en gang kikker tilbake på hvordan klimaproblemene skulle løses tror jeg vi kikker tilbake med latter angående klimakvotene.

Vi må en gang innse at ikke alt løses med penger. Vi prøver bokstavligtalt å kjøpe oss fri fra klimaet. Denne "krisen" kan ikke løses med å betale seg fri. Latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkelige problemet er overbefolkning. Vi er blitt for mange mennesker på kloden, og innen 2050 vil vi være 2 milliarder flere som krever samme levestandart som vesten. Enkel matematikk sier at det må ende i katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er værste gutten i klima klassen, har vi noe i København å gjøre.?

Nei synes nå jeg. Flaut å stille opp der med de resultatene vi har.

Nå er ikke København et skrytemøte der bestemann vinner en premie. Her skal politikken legges for fremtiden. Siden du i det hele tatt har tenkt tanken på at Norge skal holde seg borte fra dette møtet er jeg glad for at ikke du er delegat... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er værste gutten i klima klassen, har vi noe i København å gjøre.?

Nei synes nå jeg. Flaut å stille opp der med de resultatene vi har.

Med fare for at Adler nok en gang sutrer og vræler om administratorhjelp og likestilling og menneskerettigheter og gudene vet hva,

så vil jeg si at Dag G sitt utsagn blir litt som å si at "Du er så dårlig på skolen allikevel at du trenger ikke å komme hit mer..."

Istedenfor å gi denne dårlige eleven litt ekstra oppmerksomhet i håp om en forbedring av resultatene.

Ikke at jeg tror det blir så inni hampens mye bedre om vi tar en tur til Køben, men vi har vel ikke noe å tape på det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto større grunn til å ta en tur både til Køben og Sverige for å lære..

Det blir aldri greie på dette så lenge AP regjerer (og deres kobling til LO består). Kraftkrevende og fourensende tungindustri må da ha livets rett den også...? Og biodiesel, det trenger vi vel aldri..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå i flere dager fulgt med på hva våre fremste ledere har bedrevet i Køben. Jeg må innrømme at jeg ikke er imponert. Ikke fordi de ikke har kommet fram til en avtale, men hvordan hele seansen er lagt opp. Her skal de altså komme fram til en avtale om verdens CO2-utslipp, og så legger de opp til en konferanse med 50000 deltakere. Dødfødt etter min mening. Er også mektig lei av Lars Haltbrekken og andre miljøfantaster som ikke har et godt ord å si om Norges innsats. Milliarder av kroner til nyttesløse regnskogstiltak betyr ingen ting. Hvilke andre land yter mer enn Norge? Og dessuten er jeg ennå ikke overbevist om at vi har ei klimakrise. Er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så. Men er det nå så sikkert at polene smelter? At innlandsisen på Grønland minker? Hvor er fasiten? Når debatten styres av de verste miljøsynderne jeg kan tenke meg, da blir jeg skeptisk. Har du sett litt inn i privatlivet og kontoen til Al Gore? Enn Jonas Gahr Støre? Og miljøverneren Petter Stordalen med diverse bilmiljøsvin på stallen. Han bruker vel mer ressurser på å invitere 200 av sine venner med fly på togaparty i Hellas enn vi vanlige dødelige. Og nå har jeg lest at Røkke skal skaffe seg verdens råeste seilbåt. Hvorfor skal ikke de verste miljøsvina gå foran med et godt eksempel? Kan noen forklare meg hvorfor Røkke skal få forbruke ressurser tilsvarende 1000 indere hvis problemene er så store? Kan det ha noe med bekjentskaper å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så. Men er det nå så sikkert at polene smelter? At innlandsisen på Grønland minker? Hvor er fasiten? Når debatten styres av de verste miljøsynderne jeg kan tenke meg, da blir jeg skeptisk. Har du sett litt inn i privatlivet og kontoen til Al Gore? Enn Jonas Gahr Støre? Og miljøverneren Petter Stordalen med diverse bilmiljøsvin på stallen. Han bruker vel mer ressurser på å invitere 200 av sine venner med fly på togaparty i Hellas enn vi vanlige dødelige. Og nå har jeg lest at Røkke skal skaffe seg verdens råeste seilbåt. Hvorfor skal ikke de verste miljøsvina gå foran med et godt eksempel? Kan noen forklare meg hvorfor Røkke skal få forbruke ressurser tilsvarende 1000 indere hvis problemene er så store? Kan det ha noe med bekjentskaper å gjøre?

.

Vel, det er nå en gang slik i denne verden at rikingene kan bruke pengene sine som de vil.

Vi vanlige vestlige forbrukere svir vel av mer enn 100 ganger mer en fattig indisk skopusser uten at det får oss til å kjøre mindre.

Statsministeren og co kunne vel latt vær å ta jetten sin til København.

Det ble nå bare tull og svada av hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at man utsetter neste klimamøte til samtlige verdensborgere er på samme resursforbruk som en gjennomsnittlig vestlig borger. Da er man kanskje såpass likestilt at klimaforhandlingene kan få et litt mer seriøst preg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at man utsetter neste klimamøte til samtlige verdensborgere er på samme resursforbruk som en gjennomsnittlig vestlig borger. Da er man kanskje såpass likestilt at klimaforhandlingene kan få et litt mer seriøst preg.

Etter utregninger jeg har sett vil vi trenge 9 jordkloder dersom alle mennesker skal leve slik som amerikanere og vi nordmenn gjør.

Sist jeg sjekket hadde vi bare én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utregninger jeg har sett vil vi trenge 9 jordkloder dersom alle mennesker skal leve slik som amerikanere og vi nordmenn gjør.

Sist jeg sjekket hadde vi bare én.

Hva om alle hadde det like bra og bodde like tett som de i Bangladesh. Hvor mange flere mennesker hadde vi da hatt plass til på jorden? Veldig mange... Gir det noen mening å gjøre regnestykket? Nei.

Om alle hadde like mye penger som Jon Fredriksen, hadde det kostet 1 mill kroner å kjøpe en halvliter Cola. Det er en økonomisk umulighet at alle lever like godt som nordmenn og amerikanere gjøre i dag. Vår velstand er tuftet på at noen kan produsere våre forbruksvarer billig. Dermed faller dine 9 jordkloder i fisk.

But but, argumentet går rett hjem blant miljøvernere som enten lar være eller ikke har evne til å tenke helhet. Tro ikke på alt du leser :D

At vi kanskje kunne trengt 2 kloder er noe annet, men da er problemet befolkningsveksten. Fordi jo flere ny som kommer til, jo flere kan bli rike basert på de fattige sin innsats i produksjon. At folk blir rike er den beste prevensjonen som finnes, blant de er det liten eller ingen befolkningsvekst.

Kulde og snø kom akkurat i tide til København, håper de fryste ræva av seg der nede :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

essem, nå er det regnestykket ikke basert på en modell for menneskers økonomiske utvikling, men på en økologisk modell for klodens beste.

Dvs. at det ikke er menneskers økonomiske ve og vel som er sentralt i disse utregninger.

Regnestykket er belysende ift. å vise hvor mye vi i den vestlige verden forbruker av jordens ressurser i forhold til andre mennesker.

Uten tvil har deler av de siste tiårs økonomiske utvikling vært heldig for menneskeheten, langt flere mennesker har det bedre nå enn tidligere.

Men denne økonomiske utviklig koster og prisen betales med økologisk utbytting og rasering.

Det å transportere alt over i et økonomisk synspunkt for å se dets verdi, blir for meg feil.

Og det gir ei heller noe reelt helhetsbilde på klodens "sunnhet", man trenger ikke være utdannet økonom, essem, for å skjønne helheter.

Ulikt perspektiv gir ulike svar, uten at nødvendigvis svarene blir gale av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m, det er bare en ting som kan redusere overforbruk (eller høyt forbruk). Det er redusert forbruk. Og da er det ikke snakk om å reise kollektivt i stedet for bil type tilpasninger. Hele vår måte å leve på må tippes fullstendig på hodet. Det vil bare ikke skje med mindre økonomiske forhold gjør det slik. Taperen er langt fra vi som sitter på den grønne gren i dag, vi klarer oss med halvparten så mye. Det er de fattige i u-landene som produserer billige varer til oss som blir taperen når markedet deres reduseres. De som fra før lever fra hånd til munn. Syns du det er greit å gå med åpne øyne inn i et slikt scenario? Vi så eksempler på hvor stor påvirkning det gir når det blir mer lønnsomt å produsere biodrivstoff i stedet for mat.

Har du løsningen på lavere forbruk uten at den fattige del av verden kollapser, da bør du få en Nobelpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utregninger jeg har sett vil vi trenge 9 jordkloder dersom alle mennesker skal leve slik som amerikanere og vi nordmenn gjør.

Sist jeg sjekket hadde vi bare én.

Ikke glem menneskets innovative evner, slik Malthus gjorde da han rundt 1800 spådde verdens undergang på grunn av befolkningsøkning og matmangel. Det var den gangen 1 mrd mennesker og gjennomsnittlig levealder var 25 år. I dag er vi snaut 7 mrd med en gjennomsnittlig levealder på 65 år.

På 1970-tallet kom en ny bølge med dommedagsprofetier som en konsekvens av befolkningseksplosjonen. I perioden 1965-70 økte verdens befolkning raskest noensinne, med en årlig vekst på 2.2%. Siden den gang er den prosentuelle tilveksten halvert. I 2050 forventes en økning i folketallet fra snaut 7 til om lag 9 mrd. Etter dette er prognosene selvfølgelig usikre, men FN antar en stabilisering.

Det er lett å svartmale situasjonen, tenk på den enormt positive utviklingen velstandsnivået i verden har hatt siste 200 år. Når det gjelder befolkningsøkningen kan dette problemet bare løses på en måte - ved å gi de fattigste landene med de høyeste fødselstallene økonomisk og sosial utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.