Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt


mortimeir

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjør som "borgern" sier lenger opp i tråden her! Har nå bestilt 8 stk. DX lykter fra DealExtreme.com. Flere av kompisene har lest litt om denne lykta på terrengsykkel.no,- og der har mange skrytt uhemmet av denne lykta. :) Gir faktisk 900 lumen noe som er svært bra og kan måle seg med lykter i 5000 kroners klassen.

Lykta kosta 79$ og med avgifter og det hele kommer vel lykta på ca kr 600,- norske kroner. Vi bestilte lyktene den 11.november og statusen i ordren nå er "packaging"...så det tar litt tid før de kommer. MEN, -de som venter på noe godt, venter ikke forgjeves! :) Tror lykta nå koster 82$ dollar...men det er jo billig da!!!

Spent på hva dere får! Kinaprodusert kopi kan jo bety alt fra eksakt kopi til plastbeholder med ett stk blå diode til 2 kroner inni. Helst det siste. Rapport ønskes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til akkurat denne lykta på dealextreme? Klarer faktisk ikke å finne den der inne.....

Har kjøpt rimeligere LED-produkter på DX tidligere. Min generelle erfaring er at lysstyrken er den samme som for lykter her hjemme til 20 ganger prisen,-de bruker jo tross alt samme LED-pærene som de etablerte merkene. Men byggekvaliteten har vært mer shabby. Vanntetthet o.l. kan man nok stille spørsmålstegn ved.

Den ene hodelykta jeg kjøpte som backup teltlykt kostet meg 15 kroner levert i postkassa hjemme. Jeg fant igjen *nøyaktig* samme lykt på Biltema på supertilbud: 160 kroner! :)

DX opphever virkelig økonomiens lover, og sier litt om hva som må være marginene innen småelektro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bestilles her: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Den finnes visst i to utgaver, en beregnet på sykkelstyret og en beregnet på å brukes på hodet. Viktigste forskjell er lengden på batteriledningen. Og husk at de leveres med amerikansk støpsel, så du trenger overgang til norsk støpsel.

På denne linken er det masse info om lykt, bestilling og leveranse: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=777872#Post777872 Her kan du også få info om andre leverandører (bl.a. e-bay) som leverer samme lykt på kortere tid, men til litt høyere pris når fraktkostnader blir regnet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bestilles her: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Den finnes visst i to utgaver, en beregnet på sykkelstyret og en beregnet på å brukes på hodet. Viktigste forskjell er lengden på batteriledningen. Og husk at de leveres med amerikansk støpsel, så du trenger overgang til norsk støpsel.

På denne linken er det masse info om lykt, bestilling og leveranse: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=777872#Post777872 Her kan du også få info om andre leverandører (bl.a. e-bay) som leverer samme lykt på kortere tid, men til litt høyere pris når fraktkostnader blir regnet inn.

Den finnes nå i 3 utgaver.

Alla passer på sykkelstyret.

Den ene har kun det, den andre har hodebånd.

Den tredje har 5 modes(900,500,200,strobe,SOS) på lyset , de andre har 3.(900,500,SOS).

HUsker ikke om den har med hodebånd eller hjelmfeste. Kan være kjet å ha innstilling på 200 og til fotturer og camp. Den koster 5 dollar mer riktignok :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest i en eller annen tråd her at noen har erfart at Silva L1 lykta plutselig slår seg av når den eksterne batteripakken brukes i stedet for batteriene som festes til hodebåndet. Problemet er å finne igjen noe man tror man har lest :oops:

Så spørsmålet er altså om noen har samme erfaring som meg. Har en kliss ny Silva L1 Midnite, og de to gangene jeg nå har brukt lykta virker det som om det er dårlig kontakt eller noe i den eksterne batteripakken. Har både prøvd å feste den i magebeltet til sekken, og hatt den i lomma på jakken. Samme skjer uansett. Virker som det blir bedre når jeg snur batteripakken på hodet, men slik kan man jo ikke gå med den.

Noen erfaringer der ute ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest i en eller annen tråd her at noen har erfart at Silva L1 lykta plutselig slår seg av når den eksterne batteripakken brukes i stedet for batteriene som festes til hodebåndet. Problemet er å finne igjen noe man tror man har lest :oops:

Så spørsmålet er altså om noen har samme erfaring som meg. Har en kliss ny Silva L1 Midnite, og de to gangene jeg nå har brukt lykta virker det som om det er dårlig kontakt eller noe i den eksterne batteripakken. Har både prøvd å feste den i magebeltet til sekken, og hatt den i lomma på jakken. Samme skjer uansett. Virker som det blir bedre når jeg snur batteripakken på hodet, men slik kan man jo ikke gå med den.

Noen erfaringer der ute ??

Har hatt erfaring (både selv og via mange andre) på både Silva L1 og LX - og de lyktene er alt for ustabile. De slutter å virke, ledninger ryker, dårlig kontakt m.m.

Silva bytter de raskt, men når man har byttet for tredje gangen blir man lei...

Nei, kjøp noe annet enn silva.

Princeton tech holder en helt annen kvalitet = topp kvalitet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Reklameteksten betyr da at du har konstant (regulert) lys i en time med alikalske batterier, deretter avtar lyset gradvis. Du har lys i 3 døgn (72 timer), men veldig svakt på slutten.

Regulert lys = nerdespråk for at lyset er konstant. (Står det at det er 90 lumens så ER det 90 lumens). Fordi batteriets spenning minker når det tappes ned så trenger man en form for elektronisk regulering for å få konstant lys, derav navnet. Regulert lys er flott fordi lysmengden er konstant, noe som er fint når du f.eks. sykler i bratte bakker. Ulempen er at batteriet tappes raskt.

Uregulert = nerdespråk for at lysmengden avtar etter hvert som batteriet tappes mer og mer ned. Begynner sterkt, minsker raskt til et litt lavere nivå (fremdeles ganske sterkt) og minsker så gradvis. Jo lavere spenningen (ladingen) er på batteriet, jo mindre strøm går det gjennom lykta og jo svakere lys har du. Når batteriet er nesten tomt, går det bare ørlite strøm gjennom lykta, som lyser svakt - men kan lyse leeeeeeeeeenge på et nesten totalt dødt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet: Ons Des 02, 2009 10:58 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Da er valget tatt og lykta er kjøpt. Ble Mammut lucido med ekstern batt.pakke. Satser på at kona blir glad for den. Testa den i butikken, virka ganske bra

Det er ihvertfall ei BRA lykt!!! lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterier: Sanoy eneloop. Fåes blant annet på Japan foto. Om lag 180 kroner for 4 stykker, hvis jeg husker rett.

Disse batteriene er av kjemien nikkel-metallhybrid (nimh), men "mister" mindre strøm enn andre nimh batterier (lav selvutladning). I tillegg er de gode i kulde. Ikke like bra som litium, men MYE bedre enn vanlige engangs alikalske (duracell/ikea) eller oppladbare nimh.

Det finnes etter hvert flere konkurrenter som lager nimh batterier med lav selvutladning og med til dels svært fancy navn på denne teknologien. Om disse er gode, dårlige eller vesentlig billigere vet jeg ikke, men sanoy eneloop er i hvert fall knallbra. Det betaler du for og...

Kjøp en som lader hvert enkelt batteri individuelt og har såkalt "delta cut-off" logikk. Aner ikke hva det betyr, men effekten er i hvert fall at hvert enkelt batteri lades til det er 100% fullt, men ikke mer. Du skal ikke måtte lade batteriene parvis. Pussig nok tror jeg Sanoy selger en lader som lader parvis... Funker helt greit så lenge batteriene har samme ladestatus, men hvis de er på ulik ladestatus er det vrient å få ladet skikkelig det batteriet som er mest utladet. Over tid vil det batteriet svekkes raskere enn de andre fordi det aldri lades skikkelig opp.

Og post gjerne brukererfaringer med lyktene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Den finnes nå i 3 utgaver.

Alla passer på sykkelstyret.

Den ene har kun det, den andre har hodebånd.

Den tredje har 5 modes(900,500,200,strobe,SOS) på lyset , de andre har 3.(900,500,SOS).

HUsker ikke om den har med hodebånd eller hjelmfeste. Kan være kjet å ha innstilling på 200 og til fotturer og camp. Den koster 5 dollar mer riktignok :)

Her er den i 5 modes: http://www.dealextreme.com/search.dx/search.30864 Med ekstrautstyr vil du kunne bruke den på hovudet også

Er det nokon som har erfaring med korleis denne er å jogge med?. Er ikkje den litt tung?.

Største svakheiten med denne hovudlykta er vel truleg vekt og batterikapasitet? (maks 3 timar, truleg mindre).

Er begynt å planlegge høsten - vinteren, og kjem truleg til å kjøpe meg hovudlykt. Er det nokon som evt. har nokre supplerande tips - opplysningar?. På førhand takk!.

Ser at det er foretatt tester her http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article442186.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva dere får! Kinaprodusert kopi kan jo bety alt fra eksakt kopi til plastbeholder med ett stk blå diode til 2 kroner inni. Helst det siste. Rapport ønskes

Jeg har et par dårlige erfaringer med DE, men det var ikke det jeg ville kommentere.

Har Myo XP og veldig fornøyd, bl.a også pga dette diffusjons/sprederfilteret som gir flomlys. Du skal også ha det ekstremt kaldt før du henter forskjeller fra "belt" til "head" batteripakke. H7 Ledlenser har vel ikke spesielt gunstig lys i leir? Og Silvalykten det refereres til har så vidt jeg husker løse filter som ikke akkurat er et pluss med vinter og votter...

Oppladbart eller ikke, jeg vil ha muligheten til å bytte uten å ruinere meg eller bestille på forhånd. Bakdelen med oppladbare er at de "fader" ut veldig raskt i motsetning til ordinære. Jeg har kjøpt endel lithium. Lettere og mindre påvirket av kulde. Ja, drygt dyre, det er de.

Men når dette er sagt, jeg bruker for det meste "Tikka Plus", men da skal det innrømmes at jeg ikke har testet på ski i full fart...

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det varmeste anbefale Zebralight også.

Den nyeste modellen H51 har perfekt spredningsvinkel for gåturer!

80grader. Du trenger ikke gå å vri hodet dit du ser fordi den sprer så mye.

I tillegg elsker jeg den lave vekta. Skjønner ikke hvorfor man skal gå rundt å drasse på batteripakke på hue. Bedre å ha med ekstra batteri i lomma... Får også bedre kontroll på hvor mye strøm du har igjen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man har batteriet i lomma kan man holde det varmt på vintern også

Edit: så på zebralight. De ser jo lette og fine ut men trodde du mente batteri i lomma med ledning til lykta :roll: Kan jo selvsagt bytte batteri oftere for å slippe vekta også. Men det blir fort kaldt oppå hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man har batteriet i lomma kan man holde det varmt på vintern også

Edit: så på zebralight. De ser jo lette og fine ut men trodde du mente batteri i lomma med ledning til lykta :roll: Kan jo selvsagt bytte batteri oftere for å slippe vekta også. Men det blir fort kaldt oppå hue.

Kaldt på hue, men bruker du ikke lue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Dette skjønte jeg fint lite av... det stemmer dårlig med mine erfaringer, kan du utdype?

De oppladbare batteriene jeg har vært borti gruser alikalske batterier på det aller meste, inkludert ytelse i kulde. Men det finnes sikkert masse dårlige batteripakker ute og går, og enda flere dårlige ladere som mishandler batteripakken.

Selv bruker jeg sanoy eneloop i AA størrelse (nimh med svært liten selvutladning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.